בקצרה:
- האטה בשוק הרכב? לטענת היבואנים, לא לפי הנתונים
- אם קצב המכירות לא ישתנה, שיא כל הזמנים בסכנה
- כצפוי, נתח השוק של הרכבים החשמליים מזנק
הפקקים מתארכים: קצת יותר מ-18 אלף מכוניות חדשות עלו על כבישי ישראל בחודש ספטמבר, ובסך הכל עלו על הכבישים מתחילת השנה למעלה מ-240 אלף כלי רכב חדשים - עליה של 10% לעומת השנה שעברה, ונתון הנמוך ב-3% בלבד מהתקופה המקבילה לפני שנתיים - אז נשבר שיא כל הזמנים של מסירות הרכב בישראל, עם קרוב ל-290 אלף רכבים בשנה מלאה.
מובילות השוק הוותיקות קיה ויונדאי סופגות השנה בינתיים ירידות של 3-4% במסירות, ואילו טויוטה שבמקום השלישי ירדה ב-15% משמעותיים יותר. במקום הרביעי התבססה הסינית-חשמלית BYD שמסיימת כעת 12 חודשים בשוק הרכב המקומי מאז הושקה, ומכירה של יותר מ-17 אלף מכוניות במהלכם. נתון מדהים למותג שאיש לא הכיר לפני כן.
אחריה נמצאות סקודה שעלתה ב-17%, מאזדה שירדה ב-17% וצ'רי - סינית נוספת, אך לא חשמלית - שחצתה את רף 10,000 המסירות מתחילת השנה.
נתון מעניין - בשוק הרכב הישראלי מיוצגים כיום לא פחות מ-66 מותגים שונים. על פניו, מתכון מצוין להגברת התחרות. אך בפועל, ששבעת המותגים המובילים אחראים על לא פחות מ-60% מהמסירות. השלושה המובילים (קיה, יונדאי, טויוטה) אחראים לבדם על כ-40% מכלי הרכב שנמכרו השנה בישראל.
המותגים המובילים בישראל (בסוגריים - השינוי לעומת השנה שעברה):
- יונדאי - 38,287 מסירות (3%-)
- קיה - 29,627 מסירות (4%-)
- טויוטה - 26,247 מסירות (15%-)
- ו-BYD עם 13,481 מסירות (מותג חדש)
- סקודה - 12,736 מסירות (17%+)
- מאזדה - 12,659 מסירות (17%-)
- צ'רי - 10,314 מסירות (מותג חדש)
- מיצובישי - 9,249 מסירות (5%-)
- סוזוקי - 7,681 מסירות (22%+)
- פיג'ו - 6,516 מסירות (24%+)
עוד חשמליות מסין: מתוך כלל כלי הרכב שנמכרו השנה בישראל, למעלה מ-14% הם של מותגים סיניים, מספר שלא כולל דגמים מערביים המייצרים בסין (למשל טסלה או ב.מ.וו). לשם השוואה, בשנה שעברה עמד חלקם של המותגים הסיניים על 3% בלבד. עם או בלי קשר, נתח השוק של מותגי היוקרה ירד מ-7.3% בשנה שעברה ל-6.3% השנה.
מתחילת השנה נמכרו בישראל קרוב ל-42 אלף כלי רכב חשמליים המהווים נתח של 17.3% מסך הרכבים שנמכרו - כאשר קרוב לרבע מתוכם נמכרו בחודשיים האחרונים בלבד. בתקופה זו עמד חלקם של הדגמים החשמליים על 22% משוק הרכב כולו.
נתח השוק של כלי הרכב ההיברידיים-נטענים עומד על 5.7%, בעוד נתח השוק של הרכב ההיברידי עומד על 13%, לאחר שכבר הגיע ל-20% בשנים האחרונות.
מסירות רכב חשמלי (בסוגריים - אחוז מסך מסירות המותג):
1BYD עם 13,481 מסירות (100%)
ג'ילי - 6,180 מסירות (100%)
טסלה - 5,463 מסירות (100%)
יונדאי - 4,099 מסירות (11%)
MG עם 1,858 מסירות (42%)
סקודה - 1,427 מסירות (11%)
מרצדס - 877 מסירות (22%)
טויוטה - 821 מסירות (3%)
קיה - 812 מסירות (3%)
אורה - 791 מסירות (100%)
חשמל מכל סוג: הרכב הנמכר ביותר בישראל מתחילת השנה הוא BYD אטו 3 שרשם קרוב ל-13 אלף מסירות, והוא אחד מתוך שני דגמים חשמליים שנמצאים בעשיריה המובילה. וחמשת הדגמים הנמכרים ביותר בשוק הם כאלה שנעזרים בחשמל - באופן מלא או היברידי.
קיה נירו שבמקום השני נמכר בעיקר בגרסת הפלוס הוותיקה, שמככבת בעיקר בציי הרכב ואחראית על למעלה מ-80% ממסירותיו. ולראשונה מזה שנים ארוכות, טויוטה קורולה וקיה ספורטז' לא נמצאים בעשיריה המובילה של השוק - ומסתפקים במקומות ה-14-15.
הדגמים הנמכרים בישראל:
1. BYD אטו 3 עם 12,927 מסירות
2. קיה נירו - 8,196 מסירות
3. יונדאי אלנטרה - 7,201 מסירות
4. ג'ילי גיאומטרי C עם 6,180 מסירות
5. טויוטה יאריס קרוס - 6,061 מסירות
6. קיה פיקנטו - 5,717 מסירות
7. צ'רי טיגו 8 פרו - 5,653 מסירות
8. יונדאי טוסון - 5,523 מסירות
9. מאזדה 2 - 4,816 מסירות
10. מיצובישי אאוטלנדר - 4,738 מסירות