בניסוי: פתרון אפשרי לסכנת ההצפות באמצעות מחסומים אוטומטיים
בניסוי: פתרון אפשרי לסכנת ההצפות באמצעות מחסומים אוטומטיים
שלוש חברות ישראליות ישתתפו בניסוי להקטנת סכנת ההצפות בכביש 40 באמצעות חיישנים שונים על תוואי הנחל. בתכנית: הקמת מחסומי כביש שיופעלו אוטומטית בעת שיטפון. במקביל מתקדמות העבודות להעתקת וסלילת מקטעים שונים בכביש 90, כתלות בהעברת כספים שעדיין לא אושרה
המערכת שאמורה להציל חיי אדם והעבודות למניעת בסכנות שיטפון בכביש 90. ל-ynet נודע כי שלוש חברות ישראליות ישתתפו בניסוי שיוזנק תוך שבועות ספורים בניסוי בכביש 40, כשהמטרה היא אזהרה מוקדמת לנהגים בעת שיטפון ואף סגירת הכביש על ידי מחסומים אוטומטיים כאשר ישנה סכנה ברורה להצפתו.
נזכיר כי כבר לפני כחצי שנה הציגה שרת התחבורה את רעיון חיישני ניטור כמויות הגשם בנחלים המנועדים, אשר לפיהם יוחלט אם לסגור מקטעים מהכביש לנסיעה.
שלוש החברות הישראליות יניחו בשלושה מקטעי כביש שונים חיישנים בתוואי הנחל וסביבתו. בשלב ראשון לא יכלול הניסוי גם הפעלת מחסומים, אך בנוסף לחיישנים יוצבו שלטי אזהרה אלקטרוניים.
במשרד התחבורה אומרים כי "המערכת תאפשר לנו לדעת זמן רב מראש היכן צפויה הצפת כביש. זה יאפשר למנוע מנהגים להגיע לאזור חסום". נחל ציחור שבדרום הוא האחראי הראשי להצפות על כביש 40, אשר גורמות מדי חורף לחסימתו.
במקביל אמורה חברת נתיבי ישראל לקדם שלושה פרויקטים שונים למניעת סכנות הצפה לאורך כביש 90. הראשון שבהם והמתקדם יותר הוא הטיפול באזור נחל תבור בצפון ים המלח. מקטע שנסגר לעיתים תכופות לתנועה בעת שיטפונות בשל זרימת הנחל הצמוד. כדי להקטין את סכנת ההצפה הועתק הכביש 20 מטר מערבה לכיוון ים המלח, ובמקביל נבנה גשר שמתחתיו יעברו המים הזורמים.
"הבעיה המרכזית באזור הזה הייתה שלא היה במקום אף מתקן ניקוז" מסביר חסן אסאד, מנהל חטיבת הפרויקטים בחברה. "מכיוון שים המלח נסוג כל הזמן, נוצרה מעין 'מדרגה' בין הנחל לים והמים חלחלו מתחת לכביש והרסו אותו. העבודות על תעלת הניקוז יימשכו עד 2025".
פרויקט שני מתנהל בעינות צוקים, שם הכביש עובר מתחת למצוק התלוי מעל לכביש. בעבר גלשו ממנו אבנים וסלעים שפגעו בכביש, ולכן מועתק מקטע הכביש חמישה מטרים מזרחה, ונבנית תעלה מתחת לרכס כדי להכיל את האבנים הנושרות. "הפרויקט הזה נמצא בשלבי תכנון מתקדמים ויושלם בתוך שנתיים" אומר אסאד. "ברגע שנקבל תקציב של 45 מיליון שקרלים עבורו, נצא לעבודות שמתוכננות לרבעון הראשון של 2024, עם סיום תוך כשנתיים".
הפרויקט השלישי הינו בסביבת עין גדי, שם כביש 90 כבר הוסט בעבר בשל בולענים. אך השנים עברו והבולענים התרבו, ולכן יסלל קטע כביש חדש לגמרי לאורך שלושה ק"מ. "אנחנו כעת נמצאים בעבודה הסטטוטורית בפרויקט הזה, המטרה היא להעביר את הכביש משם במעט להימנע מהבולענים ובמקביל לנקז יותר את המים מנחל דוד הסמוך שלא יחלחלו אף הם לאדמה. אם נקבל את מלוא המימון לפרויקט, נוכל לצאת עימו לדרך יחד עם עינות צוקים".
נושא ההצפות יכול להפתר בשקעה נכונה בתשתיות.
במיוחד עכשיו שמרחביים את כבישי הערבה לדו נתיבי עם מפריד (סוף סוף), הבניה צריכה לכלול הגבהה של הכביש ככל שניתן כולל שבמקביל תאפשר זרימת מי שיטפונות מתחת לכביש.
המחסומים צריכים לשמש למקרה שבוא ההצפות חריגות או חס וחלילה אם הכביש קורס
כך מנפנפים בבורות הכותב , העורך או היזמים ? שכן ״נחל תבור בצפון ים המלח״ - יוק ! על כביש 40 יש מספר נחלים ששוטפים בגאון - צין, פראן - נקרות ועוד זה שהיה אסון בציבור לא הופך אותו ל״מסוכן״ יותר , שוב ושוב ושוב מצליחים הכותבים והעורכים באתר לנפנף בבורותם