חודש אפריל האחרון נחתם בסקנדל זיהום וצריכת דלק נוסף, הפעם בצידו השני של האוקיינוס השקט, אצל מיצובישי, שהודתה כי זייפה את נתוני צריכת הדלק של מספר דגמים שלה ע"י העלאת לחץ האוויר בצמיגים במהלך המבחנים. הסיפור נחשף לאחר שניסאן, שעבורה מיצובישי ייצרה שניים מהדגמים המעורבים בפרשייה, דרשה לקבל את הנתונים של הרכבים אשר נבחנו לאחר שהיא עצמה לא הצליחה לשחזר את נתוני צריכת הדלק שמיצובישי הגיעה אליהם.
במהלך סוף השבוע התגלה נדבך נוסף של הסיפור, וכאן אתם יכולים להרגיש חופשי לתת למוח שלכם להתרוצץ אל עבר תאוריות הקונספירציה החביבות עליכם. אחרי אותו סיפור תצרוכת דלק, מנייתה של מיצובישי נחתכה ביותר ממחצית משוויה עד שהירידה נבלמה לפני כשבועיים והחלה בעליה מתונה.
כאן הסיפור מתחיל להיות מעניין באמת, שכן במהלך סוף השבוע שחררה ניסאן הודעה לעיתונות, בה הודיעה כי היא תרכוש 34% ממניותיה של מיצובישי תמורת כ-2.2 מיליארד דולר. בכך תהפוך ניסאן לבעלת השליטה בזרוע הרכב של מיצובישי.
מיצובישי היא החברה העצמאית השלישית להיכנס לקונצרן, אחרי שרנו וניסאן חברו יחד לפני כ-17 שנה וקנו זו ממניותיה של זו (כ-33% כל אחת). השוני הפעם הוא שמיצובישי לא תחזיק במניות ניסאן, כך שלמרות הכותרת האופטימית של "ברית", למעשה מדובר על השתלטות.
רנו קפצ'ור. הדור הבא יחלוק רכיבים עם דגמי מיצובישי? / צילום: פבל צ'רניצקי
שיתוף הפעולה בין שתי החברות היפניות אינו עניין חדש, והן כבר משתפות פעולה מזה מספר שנים - בין היתר בפיתוח וייצור אותם הדגמים שהביאו לתחילתה של הסאגה הזו. כעת, אומר קרלוס גוסן, נשיאה של ניסאן כי "זוהי עסקה פורצת דרך ומצב של "ווין-ווין" לשני הצדדים. העסקה יוצרת כוח חדש בתעשיית הרכב שישתף פעולה ויצור סינרגיות משמעותיות. אנו נחזיק בחלקן הארי של מניות מיצובישי, אולם נכבד את המותג, ההיסטוריה שהוא נושא עמו ונעזור לו להגיע לתחזיות הצמיחה הצפויות שלו". גוסן גם הזכיר את עניין צריכת הדלק בחצי משפט וציין כי ניסאן "תעזור ל-MMC (מיצובישי רכב בע"מ) עם האתגרים העומדים לפניה ואנו מברכים אותה כחברה חדשה בברית".
עסקת הרכישה צפויה להסתיים לקראת סוף חודש מאי, ולאחריה ניסאן תעמיד מספר מועמדים לחברות לדירקטוריון ביחס שיתן לה כוח הצבעה שישקף את כמות המניות שבבעלותה. בסופו של דבר, ניסאן תציע גם יו"ר לדירקטוריון של מיצובישי.
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות