בשנות ה-90 המוקדמות, גם ג'יפ – החברה שהתחילה את הכל – נאלצה להכנע לטרנד הקרוסאוברים המתפתח, ולהציג רכב שטח אופנתי שיוכל להרגיש בנוח גם בעיר. זה היה ג'יפ גרנד צ'רוקי [לחוות דעת על הרכב - ג'יפ גרנד צ'רוקי], והשנה היתה 1993.
הרבה מים חלפו במיסיסיפי, וגם חברת האם קרייזלר זכתה לעליות ומורדות (למשל, שיתוף פעולה כושל עם מרצדס-בנץ) – כמו גם האומה האמריקאית שהחלה להעדיף קרוסאוברים קלים יותר ובלי יכולות שטח של ממש. וכך הפך הגרנד צ'רוקי לקרוסאובר ולא מכונת שטח אמיתית, עם שלדה אחודה ומכלולים משותפים עם מרצדס ML.
כעת, 4 שנים לאחר שהוצג הדור הנוכחי של ג'יפ גרנד צ'רוקי – המכונה WK – אשר זכה להצלחה רבה בישראל, בעיקר ביבוא האישי של רכב חדש – חושפת ג'יפ פרטים ראשוניים על הדור הבא של הרכב, אשר ישווק ב-2011. מדוע כל כך מוקדם? מדובר בניסיון של חברת קרייזלר להדגים את מאמציה להתייעלות, לאחר שזכתה לסיוע ממשלתי לא-פופולרי.
במבט ראשון, ניתן להבחין בשינוי משמעותי במראה החיצוני של הגרנד צ'רוקי החדש. הפנסים העגולים הוחלפו בפנסים קטנים ורבועים יותר, היוצרים חזית אגרסיבית יותר. מאחור, השינוי משמעותי אף יותר: יחידות התאורה האחוריות הוחלפו לגמרי, ובמקום יחידות אנכיות ניתן למצוא פנסים אופקיים המזכירים דווקא דגמים של קרייזלר ודודג'.
מגמת השינוי ממשיכה גם מתחת למכסה המנוע, שם כבר לא נוכל למצוא את יחידת ה-V8 המיושנת והפופולרית במחוזותינו, בנפח 4.7 ליטרים. במקומה, כחלק מניסיון של החברה לפתח תדמית "ירוקה" יותר, נמצאת יחידת V6 חדשה בנפח 3.6 ליטרים, עם הספק של 280 כוחות סוס – זאת לעומת 231 כוחות סוס במנוע ה-V8 של הדור הקודם. בג'יפ טוענים שהמנוע החדש מספק צריכת דלק טובה ב-11% ממנוע 6 הצילינדרים הקודם. המעוניינים, אגב, יוכלו להשתמש בתערוכת של אתנול ובנזין לתדלוק, ובכך לחסוך דלק וזיהום. השידוך הצפוי הוא כמובן תיבת הילוכים אוטומטית בעלת 5 יחסי העברה, אשר מקורה משיתוף הפעולה של החברה עם מרצדס.
בג'יפ מספרים על מערכת מתלים חדשה, אשר למורת אנשי השטח היא מהסוג העצמאי ועם קריצה לכביש, ולא לשטח. ובכל זאת, טוענים האמריקאים, יכולת השטח נשמרת – תודות לשילוב של מערכת מתלי אוויר המכונה Quadra-Lift, המסוגלת לשנות את גובה המרכב בהתאם לדרישת הנהג, עם מערכת SelecTerrain המתאימה את המכונית לתנאי שטח שונים – למשל חול, בוץ או שלג. מערכת דומה ניתן למצוא בלנדרובר דיסקברי.
הגרנד צ'רוקי החדש יצוייד במערכת הנעה כפולה אותה מכנים בג'יפ Quadra-Drive, אשר תעביר במידת הצורך את הכוח לכל ארבעת הגלגלים – ועל הכביש, לגלגלים האחוריים בלבד.
עבור השוק האירופאי, תציע חברת ג'יפ גם מנוע טורבו דיזל בנפח 3.0 ליטרים שימשיך מהדור הקודם. מנגד, עבור אלה החושקים עדיין במנוע V8 בשרני, תציע חברת ג'יפ גם גרסת SRT-8 פרועה עם מנוע בנפח 5.7 ליטרים והספק של 360 כוחות סוס, ועם כיול ספורטיבי יותר – הכולל הנמכת מרכב ובולמים מוקשחים.
עוד טוענים האמריקאים כי המרכב הוקשח בלא פחות מ-146% לטובת איכות נסיעה ובטיחות גבוהה יותר, וכי בתא הנוסעים ניכר שיפורים באיכות החומרים. ואם כבר תא נוסעים, גם בדור החדש ימשיכו לככב מגוון צעצועים ופינוקים – כמו למשל גג שמש פנוארמי ענקי ומערכת התנעה מרחוק המקררת או מחממת את הרכב אוטומטית, בהתאם לטמפרטורה בחוץ. כמו כן מאמץ ג'יפ גרנד צ'רוקי החדש את מערכת בקרת השיוט האדפטיבית, המתאימה את מהירות הרכב לפי מרחקו ממכוניות אחרות מלפנים.
כאמור, ג'יפ גרנד צ'רוקי החדש צפוי להופיע באולמות התצוגה בארצות הברית בשנת 2011, ואלינו כמובן יגיע מעט מאוחר יותר. עדיין מוקדם לדבר על מחירים ורמות גימור, כמו גם תאריכים מדוייקים – ועדיין לא ברור האם הגרנד צ'רוקי האירופאי יגיע אלינו ממפעל מגנה סטייר באוסטריה או מארה"ב. בכל מקרה, אפשר להניח שהוא ימשיך להיות להיט יבוא אישי.
לדגמי ג'יפ בישראל - ג'יפ
פורסם לראשונה ב- 12.04.09
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות