בקצרה:
- שוק הרכב עלה ב-20% באוגוסט וב-11% מתחילת השנה
- יונדאי, קיה וטויטה עדיין מובילות - אך נמצאות בירידה
- מאזדה יורדת למקום החמישי, BYD כבר רביעית
ההסתערות נמשכת: כמעט 25 אלף רכבים חדשים עלו על כבישי ישראל בחודש אוגוסט, עליה של למעלה מ-20% לעומת אוגוסט 2022. מתחילת השנה נמסרו בישראל 222,500 רכבים חדשים, עליה של 11% לעומת השנה שעברה.
המספרים מפתיעים במיוחד על רקע עליית הריבית והיחלשות השקל, שהביאה לעליית מחירים במרבית הדגמים החדשים. נזכיר עוד כי המספרים אינם כוללים עוד כמה עשרות אלפי כלי רכב דו-גלגליים, אוטובוסים, משאיות ורכבים שהגיעו ארצה ביבוא אישי ומקביל.
מובילת השוק היא עדיין יונדאי עם למעלה מ-36 אלף מסירות, ואחריה קיה עם 27 אלף וטויוטה עם 23 אלף. אך למרות העליה בסך המכירות, שלוש המובילות רשמו ירידה במכירות - בשיעור זניח של 1-3% ביונדאי וקיה, ובצורה משמעותית יותר אצל טויוטה, שצנחה ב-19%.
במקום הרביעי מתייצב מותג חדש - BYD הסיני, שמסר כ-12 אלף רכבים מתחילת השנה וחלף על פני מאזדה שירדה ב-11%. סקודה (19%+) תופסת את המקום השישי ואחריה מותג סיני נוסף, צ'רי שרשם כמעט 10,000 מסירות.
עליות בולטות ניתן למצוא אצל סוזוקי (25%+), פיג'ו (22%+), ג'ילי (49%+), טסלה (145%+), רנו (70%+) ופולקסווגן (23%+). מנגד, ישנם מותגים שחוו ירידות משמעותיות - ובהם סיטרואן (15%-), שברולט (30%-), ניסאן (21%-) וג'יפ (54%-).
מרצדס עדיין מובילה את שוק היוקרה, למרות ירידה של 10%. אחריה ברשימה אודי (7%-), ב.מ.וו (32%-), וולוו (15%+), לקסוס (5%-) וג'נסיס (34%+).
הזרם גובר: קרוב ל-5,500 רכבים חשמליים עלו על כבישי ישראל בחודש החולף, והם מהווים 22% מסך הרכבים שנמסרו החודש. בסך הכל נמסרו בישראל כמעט 38 אלף רכבים חשמליים מתחילת השנה, 17% מסך המסירות. מחצית מהרכבים החשמליים שנמסרו החודש הם מתוצרת BYD וטסלה, כאשר אחריהן ברשימה החודשית מתייצבות ג'ילי, MG, יונדאי וסקודה.
העליה בנתח השוק של הרכבים החשמליים, יחד עם החדירה האגרסיבית של צ'רי, הביאו לזינוק במספר הרכבים שמגיעים לארץ מסין. לא פחות מ-17% מהרכבים שנמסרו בארץ השנה יוצרו ברפובליקה העממית, לעומת 6% בלבד בשנה שעברה.
מנגד, נתח השוק של הרכבים מתוצרת קוריאה ירד מ-25% בשנה שעברה ל-20% השנה. במקום השלישי נמצאים רכבים מתוצרת יפן (13%) ולאחר מכן מופיעות טורקיה וצ'כיה עם 9%, ספרד עם 6% וצרפת, גרמניה ותאילנד עם נתח של 5%.
שינוי מגמה נוסף נרשם בשוק המוניות, שלראשונה נשלט גם הוא על ידי יונדאי כמו השוק הכללי. היצרנית הקוריאנית מסרה מתחילת השנה 539 מוניות לעומת סקודה 8 יחידות פחות, מרצדס שהסתפקה ב-299 מוניות, טויוטה שמסרה 165 מוניות וקיה שנעצרה על 154 מוניות.
מה אנחנו חושבים: השינויים ששוק הרכב הישראלי עובר השנה הם לא פחות מטקטוניים, כאשר יצרנים ותיקים עם מורשת בת מאה שנים ויותר נדחקים לאחור, ובמקומם עולים על הבמה מותגים צעירים מתוצרת סין. הנתונים הדרמטיים מישראל, וגם ממדינות אחרות בהן מתחילים להתרחש תהליכים דומים, מופיעים בצבע אדום ומודגש על גבי המצגות בחדרי הישיבות של בכירי תעשיית הרכב באירופה ובארה"ב. בשלב הזה עדיין אין להם פתרונות לכוח העולה מהמזרח. אנחנו בספק אם אלו יופיעו.