בקצרה:
- 57 עיתונאי רכב אירופאיים בחרו בג'יפ אוונג'ר כרכב השנה
- האמריקאי הוצג כמועמד עוד בטרם נחשף
- במקום השני: המסחרית החשמלית של פולקסווגן
בתחרות רכב השנה של אירופה, שנערכה בסוף השבוע במסגרת תערוכת הרכב של בריסל (במקום בתערוכת הרכב של ז'נבה שבוטלה באופן מעשי), זכה לא אחר מאשר ג'יפ אוונג'ר - רכב הפנאי החשמלי של מותג השטח האמריקאי. מדובר בזכיה ראשונה אי פעם של המותג בתואר האירופי, ובזכיה ראשונה של רכב אמריקאי מאז שנת 2012, אז זכתה בתואר שברולט וולט.
האוונג'ר נחשף לפני שלושה חודשים בלבד, כדגם חשמלי ראשון של ג'יפ. הוא מבוסס על פלטפורמת CMP של פיג'ו-סיטרואן, עליה מתבססים גם פיג'ו 2008, אופל מוקה וסיטרואן C4. הוא מצויד במערכת ההנעה המוכרת של הקונצרן, עם מנוע חשמלי קדמי בהספק של 156 כ"ס וסוללת 54 קוט"ש שמבטיחה טווח נסיעה של כ-400 ק"מ, כאשר בעתיד עשויה להצטרף להיצע גם גרסת הנעה כפולה.
57 עיתונאי רכב מ-22 מדינות אירופיות השתתפו בבחירה, ולא סיפקו נימוקים להחלטה המשונה. על פי הצהרותיהם של מארגני התחרות, "חדשנות טכנולוגית" ו"תמורה למחיר" הם שיקולים חשובים במיוחד בבחירה של הזוכה - אלא שהאוונג'ר לא מציג אף טכנולוגיה שלא נראתה בשנים קודמות אצל אחיו לפלטפורמה, והוא אף יקר מהם במדינות בהן הוא כבר משווק באירופה.
סימני השאלה הופיעו כבר כאשר פורסמה רשימת 45 הדגמים המשתתפים בתחרות, בחודש אוגוסט האחרון. האוונג'ר נכלל ברשימה עוד לפני שבכלל נחשף, תחת השם הזמני "Jeep B-SUV". לעומת זאת, ברשימה ההיא הופיעו דגמים אחרים, חדשניים ומשמעותיים יותר, שכלל לא עלו לשלב הגמר של התחרות - בהם מרצדס EQE, לוסיד אייר, MG4, פרארי פורסונגווה, ב.מ.וו i7 וניו ES8.
תמוהה לא פחות היא העובדה שהאוונג'ר נבחר בפער עצום על פני מתחריו - כולל ה-ID.Buzz הנוסטלגי של פולקסווגן או החשמלית הראשונה של טויוטה, שמיוצרת בשיתוף עם סובארו.
התוצאות הסופיות:
1. ג'יפ אוונג'ר - 328 נקודות
2. פולקסווגן ID באזז - 241 נקודות
3. ניסאן אריאה - 211 נקודות
4. קיה נירו - 200 נקודות
5. רנו אוסטרל - 163 נקודות
6. פיג'ו 408 - 149 נקודות
7. טויוטה BZ4X / סובארו סולטרה - 133 נקודות