פיאט 500 במתכונתה הנוכחית היא מכונית רטרו קלאסית, ששאבה לא מעט השראה מאותה 500 אייקונית של סוף שנות החמישים. הדור החדש של ה-500 הוצג בשנת 2007 כאשר מאז, במשך 13 שנים, לא הוצגה לה מחליפה ופרט למתיחת פנים בשנת 2016 היא נותרה כמעט ללא שינוי.
כעת חושפת פיאט את הדור החדש לגמרי של ה-500, שיציע אך ורק הנעה חשמלית. עדיין לא מדובר ברכב שפותח בשיתוף פיג'ו-סיטרואן, שכן עסקת המיזוג הושלמה רק לאחרונה. השיווק בישראל צפוי להיפתח בתחילת 2021.
מידות ועיצוב
הדור החדש של פיאט 500 מציג צמיחה במימדים לעומת קודמו. אורכו עומד על 363.1 ס"מ (ארוך ב-6 ס"מ), רוחבו עומד על 168.7 (רחב ב-6 ס"מ) ובסיס הגלגלים עומד על 232 ס"מ (ארוך ב-2 ס"מ).
העיצוב החיצוני שומר על מאפייני הדור הקודם ועיצוב הרטרו, אך הוא עדכני יותר. כך למשל את יחידות התאורה העגולות של הדור היוצא חילקו בפיאט לשניים וחלק מתאורת היום שוכן בתוך מכסה המנוע. את סמל פיאט בחזית מחליף מספר הדגם, כך שהאזכור היחיד למותג נמצא בתא המטען ואילו לספרת ה-0 הקיצונית התווסף קו קטן וכחלחל להשלמת האות e כדי לסמל כמובן את ההנעה החשמלית.
מבפנים השינוי משמעותי הרבה יותר כאשר כל עיצוב תא הנוסעים השתנה. הקוים עגולים יותר, מסך המולטימדיה צף ומתחתיו יש את פסנתר כפתורי השליטה על מערכת בקרת האקלים. באופן קצת תמוה בחרו בפיאט למקם את גלגלת עוצמת הקול בסמוך לבלם היד החשמלי ובורר מצבי הנהיגה.
את ה-500 החדשה והחשמלית, כמו קודמתה, ניתן יהיה לקבל גם בגרסת קבריולה עם גג שנפתח בסגנון "קופסת סרדינים".
מנוע וביצועים
זו לא הפעם הראשונה בה מוצעת ה-500 עם הנעה חשמלית: בין השנים 2017-2013 שווקה בארה"ב ה-500e שהציעה טווח נסיעה של 160 ק"מ בלבד, ולא זכתה להצלחה מרובה.
ה-500 החדשה מתהדרת במנוע חשמלי בהספק של 85 קילוואט (כ-115 כ"ס) ומציעה טווח נסיעה של 320 ק"מ (בתקן WLTP). המהירות המקסימלית עומדת על 150 קמ"ש וההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 9 שניות (ל-50 קמ"ש היא תגיע ב-3.1 שניות).
הסוללה בגודל 42 קווט"ש ותומכת באפשרות של טעינה מהירה עד 85 קילוואט. בטעינה שכזו, ב-5 דקות בלבד תזכה הסוללה בטווח של 48 ק"מ נוספים. טעינה של 80% אורכת 35 דקות ואילו טעינה מלאה בעמדת טעינה ביתית (7.4 קילוואט) אורכת 6 שעות.
ל-500 החשמלית בורר מצבי נהיגה עם 3 אפשרויות. מצב Normal מאפשר נהיגה קרובה ככל האפשר לנהיגה ברכב בעל מנוע בעירה פנימית. מצב Range מפעיל "נהיגה בדוושה אחת", כאשר מרבית הנהיגה מתבצעת עם דוושת ההאצה בלבד ועזיבתה מפעילה בלימה ריגנרטיבית חזקה יותר, ואילו כדי לעצור לגמרי יש ללחוץ על הבלם כמובן. המצב האחרון הוא Sherpa, על שמה של קבוצה אתנית מהרי ההימליה שהצטיינה על פי המסורת בתחום הניווט. בהתאם לכך מצב זה מנהל את צריכת האנרגיה של הרכב במטרה להשיג חסכון מקסימלי: המהירות המקסימלית מוגבלת ל-80 קמ"ש, תגובת דוושת ההאצה מתקהה, בקרת האקלים וחימום המושבים נכבים (ניתן להפעיל מערכות אלו באופן עצמאי).
אבזור ובטיחות
לפיאט 500 החדשה לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 7 אינץ', מערכת מולטימדיה חדשה בעלת מסך בגודל 10.25 אינץ' עם מערכת הפעלה UConnect 5 החדשה (לראשונה בדגמי פיאט) כולל קישוריות אלחוטיות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי ותפעול קולי. בנוסף ישנה בקרת אקלים, כניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי, מצלמת רוורס וחיישנים היקפיים היוצרים מבט על.
כמו כן באמצעות אפליקצייה ייעודית ניתן לעקוב אחר מצב הרכב (כגון לחץ האוויר וזמני הטיפול), מצב הסוללה והטווח הנותר, תזמון זמני הטעינה (למשל לשעות הלילה בהן החשמל זול יותר), איתור מיקום הרכב, פתיחה ונעילה של הדלתות והפעלה של מערכת בקרת האקלים. ניתן גם לשדר יעדי ניווט ולקבל דיווחי תנועה ומזג אוויר בהתאם למסלול הנסיעה, כמו גם דיווחי מצלמות מהירות ועמדות טעינה. בחלק מהשווקים תוצע גם אופצייה לרשת אלחוטית עם "נקודה חמה" המסוגלת לחבר עד 8 מכשירים שונים.
בתחום הבטיחות תציע פיאט 500 החדשה מערכות מתקדמות ואוטונומיות בדרגה 2. כך למשל ישנה בלימת חירום אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית המזהה גם דו-גלגלי והולכי רגל, התרעת סטייה מנתיב כולל היגוי אקטיבי ויכולת שמירה על מרכז נתיב הנסיעה, מערכת זיהוי התמרורים כוללת אפשרות סנכרון עם בקרת השיוט, וכן יוצעו התרעת רכב בשטח מת, מעבר אוטומטי לאורות גבוהים והתרעת עייפות.
ומה עם סטייל איטלקי? ובכן, בפיאט דאגו להתרעה קולית חיצונית שתזהיר הולכי רגל כאשר הרכב מתקרב ותפעל עד למהירות של 20 קמ"ש. במקרה של ה-500 לא מדובר בזמזום מכאני מטריד, אלא בקטע מוסיקה קלאסית שיצר נינו רוטה (המלחין שכתב את נעימת הסנדק). להאזנה >>>
לדגמי פיאט בישראל – פיאט
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות