בקצרה:
- רנו, פיג'ו, סקודה וסיאט מוכרות כמעט ורק בשוק האירופי
- גם ג'יפ, קרייזלר, שברולט ופורד מתקשות לפרוץ מחוץ לארה"ב
- לעומתן, יונדאי קיה, טויוטה וניסאן מציגות פריסה עולמית מרשימה
גלובליזציה חלקית: כמעט כל יצרניות הרכב פיתחו בשנים האחרונות שאיפות להתרחבות גלובלית, עם פלטפורמות ומוצרים שתוכננו כך שיתאימו לדרישות של מרבית שוקי הרכב הגדולים. אבל נתוני Car Industry Analysis שמתפרסמים כעת, מראים כי בעוד היצרניות היפניות והקוריאניות נוחלות הצלחה בשאיפות ההתרחבות העולמית שלהן, יצרניות הרכב האירופאיות והאמריקאיות מתקשות לפרוץ מחוץ לשווקים הביתיים. ויש כמובן גם חריגים.
מבין יצרניות הרכב העממיות של אירופה, פולקסווגן נוחלת את ההצלחה הגדולה ביותר בשווקים שמעבר לים - כאשר רק שליש ממכירותיה מתבצעות באירופה, בעוד קרוב למחצית מהמכירות מתרחשות בסין והיתר בארה"ב, אמריקה הלטינית ואפריקה. אבל היא ללא ספק יוצאת הדופן מבין יצרניות הרכב האירופאיות (ולא במקרה הגדולה מכולן) , שרובן המוחלט זוכות להצלחה ביבשת הביתית בלבד.
רנו למשל מוכרת למעלה מ-60% מהמכוניות שלה באירופה ועוד כ-20% בדרום אמריקה, והיתר באפריקה ובמדינות בריה"מ לשעבר. פיאט מציגה מספרים דומים, עם כ-50% מהמכירות שמתבצעות באירופה, והיתר באמריקה הלטינית - עם מספרים זעומים באפריקה.
ויש נתונים קיצוניים עוד יותר. פיג'ו, סיטרואן וסקודה מוכרות קרוב ל-80% מהתוצרת שלהן באירופה בלבד, בעוד אופל, דאצ'יה, סיאט וקופרה מוכרות בשוק הביתי כ-90% מהייצור.
מגמה דומה קיימת גם בארה"ב, כאשר פורד מוכרת בשוק הביתי למעלה ממחצית מהייצור שלה, ועוד כ-30% באירופה ו-10% בסין. שברולט מציגה מספרים דומים בארה"ב, אך במקום נוכחות באירופה היא בוחרת לשלוח כ-20% מהתוצרת לאמריקה הלטינית.
אצל ג'יפ נמכרת קרוב ל-70% מהתוצרת בתוך השוק הביתי, ומספרים של 90% ויותר ניתן למצוא במותגי ראם, GMC, דודג' וקרייזלר. ביואיק היא יוצאת הדופן עם שיווק של כ-85% מהתוצרת בשוק הסיני, ואילו טסלה מוכרת בארה"ב כ-40% מהתוצרת, מעט פחות מכך בסין ועוד כ-20% באירופה.
האסייתיות מתפזרות: אצל יצרניות הרכב היפניות המצב שונה בתכלית, כאשר דייהטסו הקטנה היא היצרנית היחידה שמוכרת את מרבית מרכולתה בשוק הביתי. אצל טויוטה יש חלוקה מאוזנת יחסית עם כ-20% בסין ועוד כמות דומה בארה"ב, 15% ביפן ובקוריאה, 10% באירופה והיתר בשווקי אסיה השונים, אמריקה הלטינית ואפריקה.
הונדה מוכרת בסין קרוב ל-40% מהתוצרת שלה ועוד כ-30% בארה"ב ורק 15% ביפן ובקוריאה. גם ניסאן מציגה מספרים דומים, עם נוכחות בולטת יותר באירופה ומעט חלשה יותר בסין. סוזוקי לעומת זאת מתמקדת בשוק הדרום-אסייתי, ובעיקר בהודו, שם היא מוכרת כ-60% מתוצרתה. מאזדה מוכרת כ-30% מהתוצרת בארה"ב ובקנדה, עוד כ-10% בסין ובאירופה, ומעט יותר מכך ביפן ובדרום-מזרח אסיה.
מיצובישי מוכרת כ-40% מהתוצרת בשווקי דרום-מזרח אסיה ואת היתר מחלקת באופן כמעט שווה בין סין, ארה"ב, אירופה, יפן ואמריקה הלטינית. סובארו מוכרת כ-70% מהתוצרת בארה"ב ובקנדה. יונדאי וקיה הדרום-קוריאניות מוכרות כ-20 מהתוצרת בארה"ב ומעט פחות מכך באירופה, יפן והודו.
פורסם לראשונה ב- 04.10.23
למאמר זה התפרסמו 8 תגובות