בקצרה:
- במפתיע, הביקוש לחשמליות באירופה נמצא במגמת ירידה
- פולקסווגן מגיבה ומשביתה פסי יצור בדרזדן ובצוויקאו
- במקביל ישוחררו כ-270 עובדים שהועסקו באופן זמני
החשמל בבלימה: האינפלציה הדוהרת, יחד עם צמצום הסובסידיות לרכב חשמלי וכמובן התחרות הגוברת מסין, הובילו לירידה משמעותית בביקוש לחשמליות מתוצרת פולקסווגן ובנותיה. ולאחר שבתחילת הקיץ הודיעה היצרנית על הארכה של שבוע בחופשת הקיץ במפעלי החברה באמדן שבצפון גרמניה, כעת היא מעדכנת כי תעצור זמנית את ייצורם של שני דגמים חשמליים-משפחתיים, פולקסווגן ID.3 וקופרה בורן.
במהלך השבועיים הראשונים של אוקטובר ייסגר אחד משני קווי הייצור בצוויקאו, אתר הייצור הגדול ביותר של דגמי החשמליות מקבוצת פולקסווגן, שהוסב לייצור רכב חשמלי בהשקעה של 1.2 מיליארד יורו. במקביל יצומצם גם הייצור במפעלי החברה בדרזדן. ייצור ה-ID4, ה-ID5 ואודי Q4 אי-טרון ימשך במפעלים אלו כרגיל.
מוקדם יותר החודש הודיעה קבוצת פולקסווגן על שחרורם של 269 עובדים שהועסקו בחוזה זמני של 12 חודשים במפעלי החברה בצוויקאו, עובדים שנשכרו בשל הציפיה לעליה בביקוש לרכבים חשמליים - שכעת נראה שהיתה מוגזמת. לדברי מקורות בגרמניה, הלקוחות המוסדיים צמצמו באופן דרמטי את היקף ההזמנות מאז הופסק הסבסוד המקומי לרכבי חברה חשמליים, הזמנות שהיו אחראיות לכ-70% מתפוקת המפעל.
מה אנחנו חושבים: המעבר לרכב חשמלי הוא עובדה מוגמרת, אבל זה לא אומר שהתהליך יעבור ללא קשיים - כפי שמגלים כיום בקונצרן פולקסווגן, מיצרניות הרכב הגדולות בעולם. שכן כל עוד מחיר הסוללות גבוה יחסית, הביקוש נשען באופן משמעותי על הטבות במיסוי שמעניקות ממשלות, וצמצום שלהן יכול להשפיע, לפחות באופן זמני, על היקף המכירות.
ואת מה שגילו עכשיו בפולקסווגן, יגלו בקרוב גם יבואני הרכב הישראלים, שיאלצו להתמודד עם עליה חדה במיסוי על רכבים חשמליים שצפויה להיכנס לתוקפה בתחילת 2024.
פורסם לראשונה ב- 27.09.23
למאמר זה התפרסמו 16 תגובות