בקצרה:
- המיסוי על רכב חשמלי והיברידי-נטען יעלה ב-1 בינואר
- יבואני הרכב תכננו להצטייד במלאי ענק, ואז פרצה מלחמה
- בענף קוראים לאוצר לדחות את יישום המיסוי החדש
ב-19 בנובמבר חטפה המיליציה החות'ית בהכוונה איראנית את ספינת 'גלקסי לידר' בים האדום, מובילת רכב ענקית שמפעיל איש העסקים רמי אונגר, בעלי יבואנית הרכב טלקאר (קיה). התפתחות הדברים מאז הובילה לסוג של מצור על נמל אילת ודחיית משלוחי רכב מהמזרח. ויש לכך משמעויות פיננסיות עבורנו.
אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, ב-1 בינואר 2024 יתרחשו שני תהלכי מיסוי שצפויים לייקר משמעותית מכוניות היברידיות נטענות וחשמליות מלאות, עם סיכוי רב להשפעה ישירה על דגמי בנזין רגילים.
נזכיר כי בתחילת השנה יעלה המיסוי על דגמים היברידיים-נטענים (פלאג-אין) מ-55% ל-83% ובכך יושווה המס עליהם לשאר דגמי הבנזין והדיזל המזהמים יותר שנמכרים בישראל. הם מאבדים גם את הטבת מס הקנייה (מקסימום 30 אלף שקל) והגם שייהנו מהטבת מס ירוק שעשויה להגיע ל-17 אלף שקל, מחירם צפוי לעלות באופן ניכר.
המיסוי על רכב חשמלי יעלה מ-20% ל-35% ותקרת ההטבה יורדת מ-60 ל-50 אלף שקל. במקביל משתנים הזיכויים בגין מערכות בטיחות ועל אף שישנם כמה תמריצים חדשים, על פי רוב גם מהלך זה צפוי לייקר את המכוניות.
בנוסף ייתכן שיתייקרו גם מכוניות "רגילות" בעיקר כדי לפצות על העלייה המשמעותית של שער הדולר, למרות שזה כבר ירד מהשיא, וגם כי הכל מתייקר, אז למה לא.
כפי שקורה בכל פעימת מיסוי שכזו המתרחשת אחת לכמה שנים, יבואני הרכב נערכים מראש ומצטיידים במלאי גדול של מכוניות במיסוי הקודם, לקראת מכירת הדגמים בשנה שאחרי מבלי לייקר. אלא שחטיפת הספינה טרפה את הקלפים, וספינות שכבר יצאו מנמלי המזרח או אלה שצפויות היו לצאת בקרוב, לא יספיקו להגיע לישראל בזמן. המשמעות היא מכירת המלאי שלא ישוחרר לפני 31 בדצמבר, במיסוי חדש שייקר משמעותית כלי רכב רבים.
"יש אוניות שכבר בדרך ובגלל המצב במפרץ עדן לא יגיעו בזמן לישראל." אומר אבי קנת, סמנכ"ל סחר וקשרי חוץ בפריזבי (קרסו לשעבר). "יש לנו אפשרות להפנות את הספינות עם דגמים שלנו לנמלים אחרים, אבל השנה יש מגבלת זמן בנוגע למיסוי ואני מקווה שהמדינה תשקול לדחות את כניסת המיסוי לפחות בכמה חודשים, כדי לפחות שהמלאי שהיה בדרך יזכה למיסוי הקודם".
והוא לא לבד. גם בכירים נוספים בענף קוראים למדינה לדחות את עליית המיסוי שתוביל להתייקרות המכוניות בישראל. לטענתם על אף הגידול המרשים, שוק החשמליות עדיין מצומצם וזקוק לתמריצים כדי לשכנע עוד לקוחות לבצע את המעבר.
התועלת של המהלך - לכל הצדדים, למעט האוצר כך מסתבר - ברורה. פחות זיהום ברחובות הערים משמעו פחות מחלות ריאות, פחות תלות בנפט מתבטאת בצעד נכון בדרך לעצמאות אנרגטית, ועצירת המכירות באוקטובר-נובמבר תיצור ללא ספק חור פיננסי לכל הנוגעים בדבר.
מה אנחנו חושבים: אז המדינה מציגה את ה'מיסוי הירוק' כאחראי להפחתת זיהום האוויר, אבל כמעט כרגיל מצליחים משרדי הממשלה - במקרה זה האוצר, הגנת הסביבה והתחבורה - להתהדר בהתפתחות חיובית שהשפעתם עליה מינורית במקרה הטוב. שכן האחראית לשיפור נקראת 'תקינה אירופאית' (שלה מחויבת ישראל) שבעשור האחרון אילצה את היצרניות לשפר באופן ניכר את פליטת המזהמים עם קנסות, הגבלות, תקנות ומה לא.
נזכיר, אם זה לא היה ברור עד כאן, בסופו של דבר היבואן בישראל מייבא את מה שהיצרן מייצר. ועם כל הכבוד לגודלו הלא ממש מרשים - בהיבט העולמי - של שוק הרכב הישראלי, דרישות המיסוי הירוק כאן לא באמת מדירות שינה מעיני מהנדסי סקודה או פיג'ו.
ואם כבר, המיסוי הירוק הוא בעיקר שיטה נוספת לגביית מיסים עם 'פעימות עדכון' בכל תקופה שנועדו למנוע אובדן הכנסות ממיסוי רכב, ככל שהטכנולוגיה מתקדמת. אחרי הכול, אם המדינה הייתה רוצה לתמרץ באמת מכוניות פחות מזהמות ולשפר את איכות האוויר כפי שהתחייבה אינספור פעמים, היא לא הייתה מעלה את המיסוי על מכוניות פלאג-אין וחשמליות. לפחות לא בשלב זה.
היא גם הייתה מפעילה תוכנית גריטה אמיתית ולא בדיחה עצובה שמסתיימת יום לאחר שהושקה ומעודדת רכישת רכב דל פליטה באמצעים מוכרים בעולם. אבל היא לא.
ומה על היבואנים שכעת קוראים לדחות את עליית המיסוי, לכאורה לטובת הצרכן? אין באמת מה לרחם על מרביתם. לאורך השנים - ובעיקר בשנים האחרונת - הם הרוויחו סכומי עתק. חלקם אגב גם הודות לנוסחת המיסוי הירוק. כי בסופו של דבר, ולא משנה כמה יספרו על 'ספיגת ההתייקרות', הצרכן הישראלי תמיד יהיה זה שיישא בעליית המחיר, לא היבואן.
פורסם לראשונה ב- 28.11.23
למאמר זה התפרסמו 44 תגובות