דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

היפוך מגמה: האמריקאים מקצצים בפיתוח חשמליות

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • קצב הגידול במכונית החשמלית הואט
  • ג'נרל מוטורס דוחה תכניות ומבטלת שותפות עם הונדה 
  • פורד מקצצת 12 מיליארד דולר מהשקעה מתוכננת
פורד אקספלורר EV

העולם בהובלת אירופה - ובמידה רבה סין - ממהר לכיוון החשמל, אבל לא בכל מקום הביקוש עומד בצפי. בארה"ב למשל, שם מודיעות ענקיות הרכב GM ופורד על האטה ודחייה בהשקעותיהן ברכב חשמלי.

GM הודיעו כי הם דוחים בכמה חודשים את שיווקם של שלושה דגמים חשמליים חדשים: שברולט אקווינוקס, שברולט סילברדו ו-GMC סיירה דנאלי. בנוסף דיווחו שהם דוחים השקעה של 1.5 מיליארד דולר שנועדה לתחום החשמלי. ומה עם שיתוף הפעולה לשיווק רכב חשמלי עם הונדה? התכניות לדגמים עממיים שאמורים היו לעלות על הכביש ב-2027, בוטלו.

"אנחנו מעכבים מוצרים בתקופה של אי-וודאות", אמרה מרי בארה, מנכ"לית GM, בהתייחסה לפיתוח ולייצור דגמים חשמליים, ולשביתות עובדי המפעלים שמבקשים שיפור בתנאים. "אני מקווה שברור לכל ש-GM פועלת כחברה זריזה שמגיבה במהירות לשינויי השוק, ומחויבת לרווחיות גבוהה גם כשמדובר בפן העסקי החשמלי וגם בפן העסקי של מנועי בעירה פנימית."

בארה ניסתה להרגיע את המשקיעים והצהירה כי אין שינוי ביעדי הייצור ל-2025, שנותרו על תכנית למיליון מכוניות חשמליות בצפון אמריקה עד סוף אותה שנה. עם זאת, ב-GM אומרים כי הם לא מתכננים לספק יעדי ייצור לדגמים חשמליים לשנת 2024. נזכיר כי בעבר הצהירו ראשי GM שהם מתכננים לייצר 400 אלף מכוניות חשמליות עד אמצע 2024.

אנליסטים בדויטשה בנק ציינו כי הם מרגישים "אי-נוחות" ביחס לסיכויי עמידתה של GM ביעדיה, בעיקר לאור חוסר הוודאות הקיים בכל הנוגע לביקוש למכוניות חשמליות, עלויות כוח האדם שיעלו בשל השביתה, והמחיר הסופי לצרכן.

פורד אמרה כי היא דוחה השקעה של 12 מיליארד דולר בפיתוח וייצור מכוניות חשמליות, מפחיתה את כמויות היצור של מוסטנג מאך E החשמלי, ודוחה שני הסכמים לבניית מפעלי סוללות.

בסוף הרבעון השני הודיעה כי היא דוחה תכניות ייצור עבור חלק מדגמיה החשמליים, מתוך רצון לשמור על רווחיות לשלוש השנים הבאות. משחלף רבעון נוסף, פורד מדגישה כי מדובר רק בדחייה, כשמנהל הכספים של פורד, ג'ון להוולר (Lawler), צוטט כאומר שהם לא מבטלים תכניות לדור שני של חשמליות וגם לא מבטלים תכניות לדגמים חשמליים גדולים עם 3 שורות מושבים או טנדרים חשמליים.

אבל הוא סרב לנקוב ביעדי ייצור או לומר בכמה זמן הם דוחים את ההשקעה במפעלי סוללות. "הביקוש לחשמליות נמוך משציפינו ולכן אנחנו דוחים את ההשקעה עד למועד שבו יהיה נחוץ." אמר.

מה אנחנו חושבים: בארה"ב רוכשים יותר ויותר מכוניות חשמליות, אך קצב הגידול מואט, ונמוך מכפי שהיצרניות העריכו. יש לכך סיבות רבות, מסוגיית התמריץ לצרכן וליצרן תחת הממשל הקודם של טראמפ, המענה האיטי יחסית תחת ממשל ביידן, תשתית לא מספקת ומחיר גבוה יחסית שנובע בין היתר מעלויות הפיתוח והייצור היקרות יותר בצפון אמריקה מאשר באסיה.

כל אלה וסיבות נוספות, מובילים לאימוץ יחסית מתון של המכונית החשמלית בצפון אמריקה – דבר שגורם לענקיות הרכב GM ופורד לחשב את צעדיהן בזהירות המתבקשת. רק שצפון אמריקה לא לבד. גם באירופה יש מדינות בהן הביקוש התמתן, בין היתר כי הביקושים של השנה שעברה כללו את המחסור שהחל עוד בימי הקורונה והשפעתה על שרשרת היצור. נמשיך לעקוב.

למאמר זה התפרסמו 20 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה