בקצרה:
- כיום תופס נפט יותר מ-90% מהייצוא של סעודיה
- המדינה מחפשת להרחיב את פעילותה בתחום הרכב החשמלי
- לחימה בין ישראל לחמאס? לא באמת מדאיגה אותם
לפני כחודש ימים פרסמנו כי יונדאי מקימה מפעל לייצור מכוניות בערב הסעודית בהשקעה של 500 מיליון דולר, בתמיכת קרן העושר הציבורית של סעודיה (PIF). ובראיון שערך לאחרונה בלומברג עם שר ההשקעות הסעודי, ח'אלד אל-פאלח (Al-Falih), אמר הבכיר כי סעודיה מחפשת להרחיב את פעילותה בתחום הרכב. הן בייצור סוללות לרכב חשמלי והן בייצור מכוניות מבוססות מימן. "השלב הבא בהתפתחות שלנו נמצא בשליטה בכל שרשרת האספקה, מחומרי הגלם לייצור סוללות ועד השלמת הבנייה של רכב חשמלי במלואו." אמר אל-פאלח.
כחלק מהמאמץ למשוך השקעות זרות, ערב הסעודית הציבה לפני כמה שנים אולטימטום לפיו כל חברה שתרצה לזכות בפרויקטים ממשלתיים, תחויב להקים מטה אזורי בשטח המדינה עד 2024. לדברי אל-פאלח, בין 160-180 חברות גלובליות ביקשו לנהל את פעילותן משטח ערב הסעודית וזה כולל גם בנקים וחברות פיננסיים.
ודבריו מגובים במספרים. לפני כשבוע עדכנה סעודיה את הערכותיה להשקעות זרות ישירות בכלכלה אשר טיפסו בחדות מ-8 ל-33 מיליארד דולר, ואת צמיחת המשק כולו ל-1.1 טריליון דולר. בראיון הועלה חשש מסוים מעמידה ביעדים הפנטסטיים האלה בשל הלחימה בין ישראל לחמאס, אבל השר אמר שהוא אינו מודאג מהאטה אפשרית בזרימת ההשקעות לאזור בגלל המלחמה, לאור ההזדמנויות שמציעה מדינתו למשקעים.
כדי להבין את ההתפתחות המסקרנת כדאי להרחיב את הפרספקטיבה ולהביט בנושא בקונטקסט רחב מדינתי, אזורי ואף עולמי. דברי השר מגיעים כחלק מיישום יעדי 'חזון 2030' של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שתכליתו גוון מקורות ההכנסה של המשק הסעודי והפסקת התלות בנפט. כמובן שהעניין מקיף תחומי מסחר מגוונים, אבל אנחנו נתמקד כאן בתחום התחבורה בלבד בו סעודיה כבר הציבה יעד ייצור של 500 אלף כלי רכב חשמליים עד 2030, בנוסף לייצור כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית.
את היעד היא תשיג באמצעות פריסה רחבה של ספקים סביב תעשיית הרכב המתהווה שלה, ובאמצעות קרן העושר הסעודית (PIF) שסגרה עסקאות עם יונדאי הקוריאנית שלה זה מפעל ראשון במזרח התיכון, לוסיד שיוצאת לראשונה מחוץ לגבולות ארה"ב וגם עם פירלי שתבנה מפעל צמיגים בהשקעה של יותר מ-550 מיליון דולר ותשרת חברות אלה ואחרות שיצטרפו.
נזכיר כי לפני כשנה הודיעו קרן האושר הסעודית (PIF) וחברת הטכנולוגיה הטייוואנית 'פוקסקון' (Foxconn) על הקמת מותג רכב סעודי ראשון בשם 'שאר' (Ceer) שייצר מכוניות חשמליות על בסיס טכנולוגיה של ב.מ.וו.
מה אנחנו חושבים: עד לפני כשנתיים נראה היה ש'חזון 2030' של בן סלמאן מדשדש ומתקשה למצוא משקיעים. התוכנית שהוצגה ב-2016, כשנה לפני שבן סלמאן הוכרז כיורש העצר, נראתה מגלומנית, עם מגה פרויקטים כמו הקמת העיר התעשייתית הצפה הגדולה בעולם.
ואם השאיפות הגרנדיוזיות לא הספיקו התעוררו חששות מהמדיניות והניהול של המדינה. אולטימטום החברות הזרות היה רק אחד מהם כשהשיא הגיע בעת מעצר הנסיכים ואנשי העסקים מקומיים ב-2017, וחיסול העיתונאי ג'מאל חשוקג'י ב-2018. סעודיה ניסתה להרגיע ולעודד, ופעם אחר פעם עדכנה את תחזיות הצמיחה שלה בספרים, למרות שבפועל התקשתה למצוא משקיעים זרים.
אלא שבחסות הגב הכלכלי החזק שמעניק הנפט המהווה יותר מ-90% מהייצוא, שורת רפורמות חברתיות ודתיות, התרחקות מאיראן, קטאר ורוסיה, ופיתוח קשרים דיפלומטיים עם המערב, החלו חברות זרות למצוא בסעודיה בית לקידום עסקיהם.
האם זה בזכות יורש העצר הכל-יכול או האם הרצון המערבי לבלימת איראן, קטאר ורוסיה? כנראה שאין לכך תשובה חד-משמעית, אבל כיוון ההתרחקות של סעודיה מהנפט, ורצונה להפוך למעצמה אזורית ברור. וההשפעה הצפויה על עולם הרכב אמורה להיות ברורה לכל.