דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הכתובת היתה על הקיר - WM Moto הסינית פשטה רגל

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • תלונות הצרכנים וקשיים כלכליים הכריעו את המותג
  • היבואנית הישראלית הציבה תג מחיר גבוה משמעותית משל המתחרים
  • רק חמישה רכבים עלו על כבישי ישראל עד כה
WM EX5

הסוף: יצרנית המכוניות החשמליות הסינית WM הגישה בקשה לפשיטת רגל, כך דיווח האוטומוטיב ניוז. כבר לפני כשנה הופיעו בתקשורת הסינית תלונות של צרכנים על חוסר יכולת לספק רכבים, סוכנויות סגורות, העדר חלפים ובאופן כללי חוסר מענה גורף מצד נציגי החברה. בתחילת שנה זו הזהירו גופים פיננסיים וארגוני צרכנים מפני קריסה של החברה.

WM מצידה הודיעה על ארגון מחדש עם השקעה נוספת בשיווק בעיקר מחוץ לגבולות סין, ואף הצהירה על המשך פיתוח דגמים חדשים. אבל כפי שמתגלה כעת ועל אף הגב הכלכלי החזק, החברה לא הצליחה לאחות את השברים. לטענת WM, סגרי קורונה המתמשכים, האטה פיננסית, תנודות גדולות סביב מחירי חומרי הגלם וחוסר יכולת לגייס כספים חדשים, הובילו אותה לקריסה כלכלית.

מי זו: WM, ר"ת של WeltMeister, הוקמה ב-2015 על ידי פרימן שן, בכיר לשעבר בג'ילי ובשיתוף שלושה משקיעי ענק עם כיסים מאוד עמוקים: שיומי, ביידו (גוגל הסינית) ו'טנסנט' (TenCent שבין פעילויותיה אפליקציית התקשורת והתשלומים לסלולר WeChat). כוחות שאמורים היו להעניק לה גב כלכלי יוצא דופן בתעשיית הרכב בכלל וזו הסינית בפרט.

עד היום ייצרה ארבעה דגמים חשמליים כשהראשון שבהם EX5, אשר נחשף לראשונה ב-2018 והושק בישראל בסוף 2022. בהתאם לממדיו ורמת האבזור, הערכנו כי מחירו יעמוד כאן בסביבות ה-160-180 אלף שקלים, בהתאם למתחריו - ג'ילי גאומטרי C ו-BYD אטו 3 למשל. אלא שהיבואנית EV מוטורס תמחרה אותו בכ-200 אלף שקלים, יקר אפילו מלהיטי מכירות שהציעו הרבה יותר מהכל, כמו טסלה מודל 3 ויונדאי איוניק 5.

למרות שבדרך כלל אנחנו עדים להתנפלות הלקוח הישראלי על רכב חשמלי סיני חדש, כאן זה לא היה המצב. היבואנית העריכה כי תוכל למכור כאן כ-1,000 יחידות בשנה, אך בפועל העלתה השנה (מינואר ועד ספטמבר כולל) חמש מכוניות בלבד.

מה אנחנו חושבים: הרפובליקה העממית של סין שוטפת את העולם בצונאמי של מכוניות חשמליות ממותגים שנולדו ממש אתמול, ואנחנו ממש בעד. אבל עם כל אהדתנו לדוד מול גוליית, קשה מאוד למותג חדש להילחם בתעשיית הרכב המסורתית, הוותיקה והממוסדת כלכלית, אם אינו משכיל להציג עליה עליונות. למשל תג מחיר אטרקטיבי בהרבה.

רק בחודשים האחרונים דווח על יצרנית הרכב הסינית Letin שפשטה את הרגל ואת AIWAYS אנחנו מלווים בקשייה הכלכליים כבר תקופה ארוכה. ברור שלא כל יצרניות הרכב הסיניות ישרדו, ושחלקן ייעלמו לחלוטין או יבלעו בתוך ענקיות הרכב הסיניות. אנחנו רק מקווים שכמה שפחות מאלה יהיו עם נוכחות בשוק המקומי.

למאמר זה התפרסמו 11 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה