דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המדריך לנהג - חלקי חילוף

Getting your Trinity Audio player ready...


1.כיצד מוגדר בחוק מוצר תעבורתי מקורי ?

מוצר תעבורה שהתקיימו בו אחד מאלו :
• הוא ארוז באריזה של יצרן הרכב, הנושאת את שם הצרכן וסימונו המסחרי.
• יצרן הרכב סימן אותו או את אריזתו במספר ואותו מספר מופיע בקטלוג של יצרן הרכב.
• ניתן לזיהוי בקטלוג של יצרן הרכב.

2. אילו טיפולים עובר חלק חילוף מקורי ?

חלק חילוף מקורי המסופק על ידי יצרן הרכב, באישורו ובפיקוחו – עובר את כל תהליכי הייצור, טיפול מיגון, ובקרת איכות, בחלק המורכב במכונית חדשה. שימוש בחלפים מקוריים , לאחר תאונה, משיב את מצב הרכב הנפגע לקדמותו באמינות גבוהה. חלקי הפח המקוריים נמדדים בציוד מדויק, עוברים תהליכים רבים לעמידות בפני חלודה בעתיד, ונצבעים בטכנולוגיה חדישה. טיפולים אלקטרוכימיים לניקוי הפח, צביעת שכבות שונות של צבעי מגן, ושימוש בהרכב כימי מוגדר של חומרי הגלם – מאפשר ליצרן להעניק אחריות ממושכת של תוצרתו.

3. האם מוצר מקומי שנמכר בישראל חייב להיות מתאים לתנאים החמים בארץ?

סיפורו של בעל רכב חדש: שנה לאחר רכישתו, הובחנה לראשונה בעיה בפנסים הקדמיים. החל מעין חספוס בחלק הפלסטיק השקוף קרוב למכסה המנוע ועם הזמן התקדם כלפי מטה. מדובר בפנסים העשויים מפלסטיק שעליהם ציפוי מיוחד. הציפוי נשחק במשך הזמן, כנראה בגלל השמש, ואז נוצרה התופעה שתוצאותיה פוגמות בפיזור האור מהפנס. יש אומנם אפשרות להסיר את החספוס באמצעות פוליש מיוחד ולשפר את רמת התאורה, אבל זה לא ימנע מהתופעה לחזור.
היבואן ניסה להתחמק מאחריותו, והשתמש בתירוצים שונים. היות ומדובר במוצר בטיחותי, אסור לנו כצרכנים לוותר, וזכותנו לדרוש מוצרים המתאימים לתנאים בארץ, ולא להסתפק בדרישות התקינה האירופאית.

4. מה הן דרישות ההתאמה ממוצר תעבורה ?

מוצר המותאם חשמלית, מכאנית, מבנית, אלקטרו – מכאנית, מיידתית , ופונקציונאלית לסוג הרכב ולדגם הרכב בו הוא עתיד להיות מותקן.

5. מהו מוצר תעבורתי OEM ?

מוצר תעבורה אשר יוצר על ידי יצרן המייצר מוצרי תעבורה מאותו סוג ולאותו דגם עבור יצרן הרכב, או בהרשאת יצרן רכב או מטעמו.

6. מה הן דרישות האחריות למוצרי תעבורה ?


לא ימכור עוסק ולא ירשה לאחר למכור מוצר תעבורה , אלא אם נתן לקונה, בעת המכירה, אחריות לפעילותו התקינה של המוצר, לתקופה שלא תפחת משלושה חודשים או נסיעה של 6000 ק"מ, לפי המוקדם. לגבי מכלולים האחריות הינה לפי המקובל בשוק.

7. מה הן הדרישות לגבי סימון מוצר תעבורה ?

שם היצרן, מענו וסמלו המסחרי צריכים להיות טבועים, חרוטים , יצוקים או מודפסים על המוצר או על אריזתו, באותיות ברורות הניתנות להיקרא בנקל.
לגבי מוצר מחודש או משופץ, יסומנו המוצר או אריזתו במילים "מחודש " או " משופץ" , לפי העניין, אם לא הורתה הרשות אחרת.

8. באילו דרישות נדרש מוצר חליפי לעמוד ?

הוא מותאם במבנהו ובמידותיו למוצר תעבורתי מקורי זהה. כלומר, עליו לעמוד גם בבדיקות מטאלורגיות, כגון: רמת חוזק, עמידות להלם, פריכות, עמידות לחשיפה לשמש, איכות ובטיחות.

9. מהי עמדת איגוד יבואני הרכב בעניין חלקי חילוף ?

בשוק האירופאי קבעו באופן מוחלט כי החלפים חייבים לעמוד במפרט יצרן הרכב. אצלנו, במקרים רבים אין אפשרות לעשות בדיקת איכות התאמה. ראשית מחוסר מכשור מתאים, ושנית, מחוסר אכיפה קבועה לבדיקה של כל משלוח.קיימת לכאורה אפשרות לשווק בישראל חלק שאינו עומד באיכות והתאמה, למרות שאולי הוא נראה בדיוק כמו החלק המקורי. תקוות איגוד יבואני הרכב, שהמחוקק והרשויות יעשו ככל שביכולתם לקיים שוק פתוח ובטוח מבחינת הצרכן.

10. כיצד נמנע את החיכוכים בעניין החלפת חלפים פגומים ברכב ?

מרכיב עלות חלקי חילוף בתחזוקת הרכב הוא משמעותי, ולעיתים יש תלונות של לקוחות שלא החליפו להם את החלקים שמופעים בחשבון. מומלץ למוסך באופן יזום להציג בפני בעל הרכב, את החלפים שהוחלפו, גם אם זה נראה קטנוני וביטוי לחוסר אמון לכאורה.

11. לשם מה הוקמה חטיבת החלפים ?

החטיבה פועלת במסגרת איגוד לשכת המסחר ומאגדת תחתיה את יבואני חלקי חילוף ואביזרים לרכב. החטיבה הוקמה לשם קידום הענף והגברת השימוש בחלקי חילוף תואמים ותחליפים, תוך יצירת סביבה עסקית שתאפשר זאת. החטיבה עומדת בקשר שוטף עם משרד התחבורה, הממונה על ההגבלים העסקיים ומכון התקנים.

12. מה היא החלוקה של חלקי החילוף לרכב המיובאים לארץ?

ממחקר מיוחד שערכה חברת "ביזנס דאטה", בתחום אביזרי הרכב והמוסכים, עולה כי 70% - 60% מסך חלקי הרכב המיובאים לישראל, הם חלפים מקוריים או תואמים, אשר מיוצרים עבור יצרני הרכב על ידי קבלני משנה.
שאר החלפים המיובאים הם תחליפים שמיוצרים על ידי יצרנים אחרים, אך עומדים בדרישות התקן בדרך כלל. בנוסף, כ-70% - 60% מן החלפים משווקים באמצעות יבואני הרכב וסיטונאי החלפים למוסכים.
שאר החלפים נמכרים ישירות לחברות הביטוח או לחנויות לחלקי רכב. כ-65% מן החלפים המיובאים משמשים לתיקוני תאונות, ו-30%-25% מיועדים לתיקון תקלות הרכב. ממוצע התפלגות החלפים בתיקוני תאונות, מחולקים ל-30% חלקים חלופיים, 55% מקוריים וכ-15% משומשים.

פרקי המדריך לנהג:

1. רכב חדש - פרק א'
2. רכב חדש - פרק ב'
3. רכב חדש - פרק ג'

4. רכב משומש
5. מוסכי רכב
6. תחזוקת רכב - שמן מנוע
7. מילון מונחי רכב
8. חלקי חילוף
9. תפעול הרכב לבטיחות בנסיעה
10. צמיגים
11. רישוי
12. רשיונות
13. רשות הרישוי
14. תאונות דרכים

 

פורסם לראשונה ב- 01.01.07

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה