דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המדריך לנהג - מוסכים

Getting your Trinity Audio player ready...



1. מה הן הדרישות (תקנה 306) לתקינות הרכב?

רכב וכל החלקים, האביזרים והציוד המורכבים עליו או המתוקנים בו, יהיו בכל עת במצב תקין ובמצב שאין בו כדי לגרום רעש, הפרעה, נזק או סכנה לנמצאים עליו, בתוכו או על ידו, לעוברי-דרך או לרכוש.

2. כמה עלות אחזקת רכב מכבידה על הכיס המשפחתי?

עלות האחזקה היא רכיב חשוב בסל ההוצאות הישראלי המצומק. המיסוי ברכישת הרכב גבוה בעשרות אחוזים מהמקובל באירופה, והמיסוי על דלקים גבוה משמעותית מהמקובל בארה"ב.
ענף הרכב מספק לקופת המדינה מעל 20 מיליארד שקל בשנה, ובתחשיב ממוצע משלם מר ישראלי כ-? משכרו לתענוגות התחבורה.

3. מה היא הזכות לקבל שרות במוסך?

תפיסת השירות כמילוי צרכיו של בעל הרכב בהגינות ובמסירות לא היתה בהכרח נוהל מקובל בקרב כלל המוסכניקים בעבר. נכון להיום, חל שיפור עצום במתן השירות, ובמיוחד במוסכים המורשים.
בעלי מוסכים אף מתחרים ביניהם על שירות יצירתי ואיכותי כדי לשמור על שביעות רצונו של הלקוח. לקוח מרוצה, קבוע ונאמן הוא הנכס של נותן השירות, ובמוסכים המודרניים מושרשים שיפורים, כגון: פינות המתנה בחדרים ממוזגים, פינת שתייה, גישה לאינטרנט, שטיפת רכב, שירותי הסעה, מועדוני חברים ועוד.

4. מה הם כללי הזמנת תיקון ממוסך?

כשהנהג מכניס את רכבו למוסך, חלותעליו זכויות וחובות, בהזמנת ביצוע של טיפול, תיקון או שירות, כפי שהם מפורטים בשלבים המתחייבים של הזמנת התיקון.
לכל תיקון שמבצע המוסך יש אחריות לשלושה חודשי אחריות או ל-6000 ק"מ, לכן חשוב לשמור על החשבונית ולוודא שעל גבה מצוין פירוט מלא של העבודה שנעשתה.


5. כיצד לפעול במידה והתגלו ליקויים לאחר מסירת הרכב ללקוח?

מסירת הרכב וקבלתו על ידי הלקוח במוסך, אלא אם הוסכם אחרת, תהווה אישור על קבלת הרכב לאחר התיקון. באותם מקרים בהם יתגלו ליקויים ו/או תקלות, על הלקוח להודיע למוסך בהקדם ולפעול בהתאם להוראותיו.

6. מה הן הדרישות מהמוסך, בכל מקרה שמתגלה תקלה במכלול שתוקן, בתקופת האחריות?

המוסך חייב לתקן תיקון חוזר ללא תשלום נוסף. במקרה שהתקלה נגרמה עקב פגם בחלפים, יהיה המוסך אחראי כלפי הלקוח באותו שיעור שספק, יצרן או יבואן הרכב יפצה את המוסך. כל תיקון במסגרת כתב האחריות, ייעשה רק על ידי המוסך החתום על כתב האחריות. המוסך לא ישא בכל אחריות במידה שהרכב, נשוא כתב אחריות זה, יטופל או יתוקן על ידי מוסך אחר.

7. מה הם התנאים המוקדמים לתוקף כתב אחריות המוסך כלפי בעל הרכב?

השימוש ברכב לא יחרוג מהוראות היצרן, לא ייעשה בו שימוש ללימוד נהיגה שלא במסגרת בי"ס מוכר לנהיגה, לא ישתתף במרוץ או תחרות מכוניות, ולא ימצא לאחר תאונה ו/או אירוע גניבה. כתב האחריות אינו ניתן להעברה.

8. אילו מכללים אינם כלולים בכתב האחריות של המוסך כלפי בעל הרכב?

נורות חשמל, שמשות או חלקי זכוכית. כמו כן, המוסך לא יהיה אחראי להוצאות גרירה, איבוד זמן, נזקים עקיפים, תוצאתיים או נגררים כלשהם.

9. ממה מורכבת העלות של מחיר השירות במוסך שבה מחויב הלקוח?

העלות מורכבת מחישוב עלות העבודה ועלות החלפים, בתוספת מע"מ כחוק. בכל מקרה שיתברר כי מחיר השירות יעלה מעל 20% מהיקף העבודות או החלקים שפורטו בהזמנת התיקון, יהיה חייב בעל המוסך לקבל מראש את הסכמת הלקוח לביצוע העבודה הנוספת.

10. כיצד נקבעת עלות העבודה במוסך?

את השעתון לקביעת זמן תקן לביצוע כל משימה קובע יצרן הרכב, למרות שמרביתם נראים כאילו שאינם משקפים את זמן העבודה האמיתי שבוצע בפועל. את מחיר שעת העבודה קובע כל מוסך לעצמו, לפי המוניטין והתחרות החופשית בשוק. גם מחיר שעת העבודה אינו משקף בהכרח את איכות המוסך או את רמת המיומנות המקצועית ואת הציוד שברשותו. בהיבט הצרכני, רצוי לקבוע מדרג נותני שירות, לפי מאפיינים מוגדרים, כדוגמת דירוג בתי המלון.

11. כיצד נקבע אומדן עלות השירות במוסך?

המוסכים חייבים לפרסם את מחיר שעת העבודה בשלט גדול וברור. כך יכול הנהג לאמוד את עלות התיקון, או לפחות לדעת ממה מורכב התשלום. לעיתים אנו חשים נבוכים וחסרי אונים בעת ביקור במוסך. כדי למנוע עגמות נפש, זכותך לדרוש ולקבל את החלק שהוחלף. צעד חיוני זה טוב כדי לוודא שהחלקים אכן הוחלפו. כדי לקבל את החלק צריך לציין זאת לפני הטיפול.

12. איפה הכי זול בארץ לתקן את הרכב?

מבדיקה שביצעה חברת "גמא ניהול וסליקה", העוסקת בסליקת שוברי תשלום בכרטיסי אשראי, עולה שהעלות הממוצעת של תיקון רכב בגליל ובגולן, היא הנמוכה ביותר בארץ. בירושלים, לעומת זאת, התיקון הוא היקר ביותר. בסדר יורד לאחר עיר הקודש, ניתן לציין את השרון הדרומי, חיפה, אזור הדרום, גוש דן והשרון הצפוני. הסבר אפשרי לפערי המחירים, נעוץ בתחרות העזה בקרב המוסכים.

13. מה הוא דין התשלום למוסך בגין מתן שירות?

הלקוח מתחייב לשלם למוסך, לפי דרישתו הראשונה ובהתאם לחשבון שיוגש לו על ידי המוסך, את מחיר התיקונים, חלקי החילוף, חומרים ושירותים אחרים, שביצע המוסך.
התשלום ייעשה במזומן או בכל תנאי תשלום אחר המוסכם על המוסך. המוסך רשאי לדרוש מהלקוח מקדמה על חשבון החלקים והעבודות כתנאי לביצוע העבודה.


14. האם ניתן לקבל מהמוסך החזר כספי על תיקונים מיותרים?

המכוניות המודרניות הפכו למתוחכמות מאוד, עם הרבה יותר אלקטרוניקה ומחשבים. לדאבוננו, אין מקצוע המוסכניק קוסם למומחי ההיי-טק, וקיימת בעיה של כוח
עבודה מיומן.
לעיתים טועה המוסך באבחון, ומחליף חלפים מסוימים שלא לצורך. זכותך לקבל חוות דעת של מומחה חיצוני, בדומה לתחום הרפואה. מוסך הגון, המכבד את שמו,
יחזיר לך את כספך.

15. תוך כמה זמן נקבל חזרה את המכונית, לאחר גמר ביצוע התיקונים?

הלקוח מתחייב לקבל את מכוניתו תוך שלושה ימים מיום גמר ביצוע התיקונים, לאחר שיפרע קודם לכן את החשבון. החל מהיום הרביעי יהיה זכאי המוסך לחייב את הלקוח בדמי אחסון במוסך או בכל מקום אחסנה שמור אחר.


16. האם יש זכות לעכב את שחרור הרכב מהמוסך?

למוסך זכות לעכב תחת ידו את המכונית ו/או החלקים שהורכבו על ידו בצורת פיקדון לתשלום מלא של החשבון ולתשלום דמי אחסון, וזאת עד לתשלום החשבון בהתאם לחוק חוזה הקבלנות.

17. מי אחראי לחפצים ולמטלטלים שברכב?

הלקוח מתחייב להוציא את החפצים שאינם חלק מרכבו. המוסך לא יהיה אחראי לאובדן או נזק כלשהו אלא אם נגרמו על ידי רשלנות המוסך.
הלקוח רשאי לעקוב אחר הטיפול ברכבו מחדר ההמתנה, אולם לא יימצא במתחמי העבודה ולא יתערב בסדרי העבודה במוסך.

18. מה הוא הנוהל לגבי מסירת הרכב לבתי מלאכה אחרים?

המוסך רשאי למסור את המכונית או כל חלק ממנה לתיקון או שיפוץ לבתי מלאכה אחרים המורשים כחוק, לפי שיקול דעתו הבלעדי של המנהל המקצועי במוסך.
המוסך מתחייב לבצע את כל התיקונים בהתאם למיטב המיומנות המקצועית ולהשתמש בחלפים ובחומרים המתאימים לצורך תיקון הרכב.

19. מי רשאי לנהוג ברכבנו, בעודו במוסך לצורך תיקונים?

הלקוח מייפה את כוחו של בעל המוסך ו/או עובדיו לנהוג ברכב לצורך בדיקתו או העברתו לעבודות חוץ, וזאת כאשר הנוהג ברכב יהיה בעל רשיון מתאים והנהיגה היא בהתאם לתנאי הביטוח.
המוסך אינו רשאי להשתמש ברכב לצרכיו הפרטיים.

20. היכן ניתן לקבל שירות לרכב בתקופת האחריות?

כל בעל רכב רשאי להחליט היכן ברצונו לקבל שירות לרכבו, גם כאשר הרכב עדיין במסגרת האחריות של היבואן. כלומר, אין חובה לטפל ברכב רק במוסכי השירות של היבואן, וזאת בטיפולים שוטפים ותיקונים שאינם קשורים לאחריות. אם חלה ברכב תקלה בתקופת האחריות, עדיף לבצע את התיקון במוסך שירות של היבואן. יתכן שהתיקון כלול באחריות היצרן ולא תצטרכו לשלם עליו.


21. מה הוא מוסך שירות?

מוסך מורשה מטעם משרד התחבורה, הקשור עם יבואן רכב בהסכם הרשאה.
ההסכם מאפשר למוסך להעניק לבעל רכב שירות מטעם יבואן הרכב במסגרת האחריות לרכב.

22. מי קובע לאיזה מוסך להכניס את הרכב לאחר תאונה?

זכותך המבוטח להחליט על המוסך המתאים.
לאף גורם או בעל עניין אין סמכות לכפות עליך להכניס את רכבך למוסך שאינך חפץ בו.
בחר את מי שאתה סומך עליו, ובמיוחד בתקופת האחריות.

23. אילו רכבים מעבירים למפרקים מוסמכים?

בהתאם לתקנות שאושרו על ידי הכנסת, באובדן מוחלט של הרכב נדרשת חברת הביטוח להעבירו למפרקים מוסמכים שהוכשרו לכך. חובה זו חלה גם על חברות השכרה וליסינג וגם לגופים אחרים שאינם מבטחים את כלי רכבם בחברות ביטוח.
רשיונו של רכב כזה חייב להיות מוחזר לרשות הרישוי.

24. אילו תעודות תקינות רכב מנפיקים המוסכים וכיצד מקשים על מלאכת הזיוף?

כל פנקס תעודות תקינות מופיע בצבע שונה, כאשר מספר רשיון מחורר מופיע בחלק העליון, להקשות על הזיוף:
- העברת רכב מבחן רישוי שנתי – צבע כחול.
- תעודות תקינות בלמים – צבע כתום.
- מערכת בלמים פנאומטית – צבע אפור.
- רכב מיושן – צבע שחור.
- מוניות – צבע ירוק.
- אישור תיקון רכב עפ"י תקנה 309 פחחות – צבע חום.
- אישור תיקון רכב עפ"י תקנה 309 מכונאות – צבע סגול.

25. מה הן מטרותיו של איגוד המוסכים בישראל?

מטרתו העיקרית לפתח את ענף שירותי התחזוקה, על מקצועותיו השונים. האיגוד הינו מלכ"ר, המייצג ומשרת ציבור של מעל 35 אלף איש העוסקים בתחום. איגוד המוסכים חרט על דגלו את שיפור מודעות השירות, האיכות והאמינות. כמו כן, נותן האיגוד שירותים מגוונים במסגרת פריסה ארצית.

26. מה הן פעילויותיו השוטפות של איגוד המוסכים?

איגוד המוסכים מספק מענה ממוקד לצורכי ענף הרכב ודרישות העוסקים בתחום, החל מייצוג מול הגופים הציבוריים, וועדות טכניות, מוסד בוררות ארצית, ועדות פריטטיות, קידום חקיקה, הכשרה, הסמכה מקצועית, הפצת חוקים ותקנות, הסברה והוצאה לאור. איגוד המוסכים משרת גם את ציבור בעלי הרכב, תוך פעילות נרחבת להגברת המודעות לזכויותיו ולחובותיו הן של בעל המוסך והן של הלקוח.

27. כמה יכול איגוד המוסכים לסייע לבעל הרכב?

איגוד המוסכים פועל למען ציבור בעלי הרכב במספר דרכים. דרך אחת היא על ידי הפעלת מחלקת פניות הציבור, שבמסגרתה אפשר לקבל תשובות לשאלות כלליות וכן מידע ויעוץ חינם בתחומים כמו אחריות, תיקון לאחר תאונה, שמאות ועוד.
דרך שניה היא על ידי קבלת תלונות מהציבור והפעלת מוסד בוררות ארצי, המשמש כגוף שבודק, מטפל, בורר ופוסק במחלוקות בין בעלי רכב ובין מוסכים. שירות זה אינו כרוך בתשלום.


28. למי עליך לפנות במידה ומוסך רשת השירות של היבואן מתנער מאחריותו לתיקון לקוי?

אגף השירות של היבואן מפקח על מוסכי הרשת שלו, והוא יכול לאכוף את התיקון כנדרש. דין זה מתייחס גם לחלפים המותקנים ברכב. האחריות לחלפים מקוריים הינה לרוב לשנה, ולחלפים שאינם מקוריים לשלושה חודשים. בעל רכב יכול לפנות בתלונתו לאגף השירות, גם כשהרכב אינו בתקופת האחריות.

29. כיצד איגוד יבואני הרכב בישראל מתייחס למוסכי ההסדר של חברות הביטוח:

איגוד היבואנים סבור שמי שחייב לקבוע ולהכתיב את אופי התיקון של הרכב הוא הגורם המקצועי במוסך. כל עוד קיימים מוסכי הסדר של חברות הביטוח, נוצר פתח רחב לתיקונים שהלקוח בוודאי לא היה מסכים להם, אילו הבין את המשמעות שלהם.
ברגע שהלקוח אינו מעורב בשיח בין המוסך לחברת הביטוח, והקשר הוא רק דרך השמאי, הרי בעל הרכב עלול להפסיד.

פרקי המדריך לנהג:

1. רכב חדש - פרק א'
2. רכב חדש - פרק ב'
3. רכב חדש - פרק ג'

4. רכב משומש
5. מוסכי רכב
6. תחזוקת רכב - שמן מנוע
7. מילון מונחי רכב
8. חלקי חילוף
9. תפעול הרכב לבטיחות בנסיעה
10. צמיגים
11. רישוי
12. רשיונות
13. רשות הרישוי
14. תאונות דרכים

 

פורסם לראשונה ב- 01.01.07

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה