דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המדריך לקניית מכונית סופר מיני

Getting your Trinity Audio player ready...


מכוניות סופר מיני יכולות קצת לבלבל. האם ה-"סופר" מתייחס לסופר גדול או סופר קטן? לא פעם נתקלנו ברוכשים שלא בטוחים האם הסופר מיני היא גדולה או קטנה מהמיני. אז נבהיר מעכשיו: מכוניות הסופר מיני הן גדולות יותר ממכוניות המיני, והן ניצבות בין מכוניות המיני הקטנות לבין המשפחתיות הקומפקטיות.

כדי להבין באילו מכוניות מדובר, בואו ניקח כמה דוגמאות. ליונדאי, למשל, יש את מכונית המיני שלה, ה-i10. מעליה ניצבת ה-i20 שעונה להגדרה "סופר מיני", ומעליה המשפחתיות יונדאי i30 ויונדאי אלנטרה.

לסקודה יש את מכונית המיני שלה, סקודה סיטיגו. את המשפחתית שלה אתם בוודאי מכירים, קוראים לה אוקטביה. באמצע ניצבת לה הפאביה והיא הסופר מיני בחבורה.

כשמדברים על מכוניות סופר-מיני כיום בישראל, מתייחסים לרכבים בעלי 5 דלתות (כלומר, עם תא מטען שנפתח עם החלון האחורי בשונה ממכוניות סדאן). מכוניות המבוססות על סופר-מיני אך מגיעות בתצורת 4 דלתות (למשל יונדאי i25 או מאזדה דמיו), עונות בחו"ל לשם Sub-Compact ובישראל נקראות בהתאם תת-משפחתיות.

מכוניות סופר מיני

למי הן מתאימות?
למעשה, מכוניות סופר-מיני מתאימות למגוון שימושים שונים, בעיקר בגלל שהקטגוריה הזאת מאוד מגוונת. בניגוד למכוניות המיני שהן מכוניות עירוניות בעיקרן ובהתאם גם המנועים שלהן קטנים וחלשים, מכוניות הסופר-מיני מסוגלות להתמודד עם נסיעה בין עירונית ללא קושי ברוב המקרים. אפשר לסמן 3 קבוצות שעשויות ליהנות משירותן של מכוניות הסופר-מיני:

1. נהגים צעירים, כאלו שעוד אין להם ילדים ולא צריכים תא מטען גדול או מרווח עצום במושב האחורי - אבל מעוניינים במכונית עם איכויות גבוהות יותר מאלו של מכוניות המיני.
2. נהגים מבוגרים, כאלו שכבר שילחו את הגוזלים מהקן וצריכים רכב נוח להתניידות עירונית ובין עירונית, אך לא רוצים רכב גדול ומסורבל.
3. משפחות צעירות, מהסוג שכבר הביא לעולם ילד אחד אבל לא צריך מרחב מוגזם ומעוניין לצמצם הוצאות.
נחלק את מכוניות הסופר מיני למספר קבוצות עיקריות:

קבוצה ראשונה: הזולות / הגלובאליות
מכוניות אלו מכוונות לשווקים מתפתחים בעיקר, ולכן הן מנסות להציע תחבורה זולה, או במילים אחרות, את התמורה הטובה ביותר למחיר. בדרך כלל, אבל לא תמיד, מדובר במכוניות זולות יחסית, שמציעות מרווח טוב לנוסעים, יחידות הנעה פשוטות ומוניטין אמינות מוצלח. ככלל מדובר במכוניות די נוחות, שכן הן אמורות להתמודד עם כבישי העולם השלישי, אבל אל תצפו להתנהגות כביש טובה, ציוני בטיחות גבוהים או איכות גימור מפנקת.

מיצובישי ספייס-סטאר
מחיר: 59,900 לידנית, 71,900 לאוטומטית.
יחידת הנעה: מנוע 1.2 ליטר עם 80 כ"ס ותיבה אוטומטית-רציפה, 1.0 ליטר עם 71 כ"ס ותיבה ידנית.
ציון בטיחות: 4 כוכבים

הספייס-סטאר היא מכונית פשוטה מאוד שתאכלס בתוכה ארבעה נוסעים ללא קושי. המיצובישי נוחה ביחס לקטגוריה. לזכותה של המיצובישי נזקף אבזור רב כבר בגרסתה האוטומטית הבסיסית עם מערכת שמע מקורית עם שליטה מההגה, דיבורית בלוטות', בקרת שיוט ובקרת אקלים. בתוספת תשלום, או במיקוח טוב, תוכלו לרכוש אותה עם מערכת מולטימדיה.

מיצובישי ספייס סטאר

דאצ'יה סנדרו
מחיר: 54,990 ₪, ידנית בלבד.
יחידת הנעה: מנוע 1.2 ליטר (75 כ"ס).
ציון בטיחות: 4 כוכבים

הסנדרו היא הסופר-מיני הזולה בישראל. לזכותה נציין מרחב מצוין לנוסעים ותא מטען גדול מאוד שמכיל 320 ליטר. האבזור סביר עם בקרת שיוט, כניסה ל-USB ו-AUX, דיבורית ומערכת שמע פשוטה. יחידת ההנעה לא חזקה אבל קלה לתפעול. האיכות הכוללת נמוכה, גם איכות החומרים וגם בידוד הרעשים בנסיעה. אולי המחסום הגדול בקנייה של הסנדרו הוא העובדה שיש בנמצא רק תיבה ידנית. עבור גרסה אוטומטית-רובוטית תצטרכו לעבור לסגמנט רכבי הפנאי הקטנים, שם תחכה לכם הסנדרו סטפווי.

דאצ'יה סנדרו

סוזוקי בלנו
מחיר: 74,990 לידנית, 93,990  לאוטומטית.
יחידת הנעה: מנוע 1.2 ליטר (90 כ"ס), תיבה ידנית או אוטומטית-רציפה.
ציון בטיחות: 3 כוכבים

הבלנו אולי יקרה יותר משתי האחרות אבל היא מבוססת על אותו הרעיון. רכב פשוט מכאנית שאמור להיות אמין, מרווח מאוד ומאובזר. כמה מאובזר? הגרסה האוטומטית מתפארת במערכת שמע מקורית עם שליטה מההגה, דיבורית, בקרת שיוט, פנסי קסנון! כניסה והנעה ללא מפתח ועוד. גם המרווח באוטו מאוד גדול ותא המטען מרשים אף הוא (320 ליטר). שימו לב לציון הריסוק הנמוך (3 כוכבים), ולאיכות החומרים הבינונית.

סוזוקי בלנו

קבוצה שניה: העירוניות
חלק ממכוניות הסופר-מיני מתייצבות בצד הקטן של הקבוצה, במטרה לקסום יותר ללקוחות שמבלים את מרבית הזמן בעיר אבל לא רוצים להתפשר על מכונית מיני קטנה. מכוניות אלו יכולות לבצע משימות בין עירוניות אבל הן לא נועדו לכך בבסיסן. סופר מיני עירונית תהיה קצרה יחסית וצרה כדי להקל בחניות, ולא תמצאו שם תא מטען גדול או מרווח עצום לנוסעים. מאפיין נוסף של מכוניות אלו הוא צריכת דלק נמוכה.

טויוטה יאריס
מחיר: 88,900 לידנית, מ-100,900 לאוטומטית, 109,900 להיברידית.
יחידת הנעה: 1.5 ליטר בנזין (112 כ"ס) או 1.5 ליטר היברידי (99 כ"ס)
ציון בטיחות: 5 כוכבים

היאריס עברה לאחרונה מתיחת פנים, במסגרתה קיבלה מנוע חדש - אך לא שינתה את מאפייניה העיקריים. מדובר במכונית נהדרת לתמרון עירוני, בזכות שדה ראיה מצוין ותגובת דוושה נמרצת. אבזור הבטיחות עשיר במיוחד, אך באבזור הנוחות המפרט מצומצם. צריכת הדלק מצוינת, וכך גם מוניטין האמינות והסחירות. החסרונות? נוחות הנסיעה לא מושלמת, וכך גם בידוד הרעשים.

טויוטה יאריס

סוזוקי סוויפט
מחיר: 78,990 לידנית, 98,990 לאוטומטית.
יחידת הנעה: מנוע 1.2 ליטר (93 כ"ס), תיבה ידנית או אוטומטית-רציפה.
ציון בטיחות: 5 כוכבים

הסוויפט תמיד הייתה מכונית בעלת מוניטין מצוין. הדור הנוכחי שלה (דור חמישי) מסיים בקרוב את חלקו ויוחלף בדור חדש. הסוויפט היא מכונית מרווחת יחסית למרות שהיא מהקצרות שבמכוניות הסופר-מיני. אורכה 385 ס"מ, שזה 10 ס"מ פחות מהיאריס! הסוויפט מרשימה עם צריכת דלק טובה ובעיקר אמינות גבוהה ושמירת ערך מרשימה. בצד הפחות טוב נמצא תא המטען המצומצם ותא הנוסעים הפשוט. מומלץ לחכות לדור החדש שאמור להגיע עוד השנה.

סוזוקי סוויפט

רנו זואי
מחיר: 131,990 שקל.
יחידת הנעה: חשמלית
ציון בטיחות: 5 כוכבים

רנו זואי היא ממש לא העירונית הקלאסית שאתם מצפים למצוא. היא ארוכה מאוד ביחס למכוניות האחרות כאן והיא ממש לא זולה. אבל מצד שני, היא חשמלית לגמרי וזה ישר מסמן אותה כמכונית עירונית. עם טווח ריאלי של פחות מ-150 ק"מ בין טעינות אתם לא תצאו רחוק מדי מהעיר, אבל תיהנו מהשקט והחסכון המרשים בהוצאות הדלק.

רנו זואי

קבוצה שלישית: האופנתיות
הסופר-מיני שייכות לצעירים. זה לפחות הרושם שמתקבל אם מסתכלים בפרסומות. בניגוד למדינות מתפתחות, שם תפקידה של הסופר-מיני הוא לשרת משפחה רק במימדים קטנים ובמחיר זול, במדינות מפותחות הסופר-מיני היא רכב צעירים ולכן הוא צריך להיות מעוצב בחינניות, מאובזר ובעיקר מושך.

רנו קליאו
מחיר: 84,990 לידנית, מ-103,990 לאוטומטית.
יחידת הנעה: מנוע 0.9 טורבו ותיבה ידנית, מנוע טורבו 1.2 ליטר (120 כ"ס) ותיבה כפולת מצמדים.
ציון בטיחות: 5 כוכבים

הקליאו היא מכונית מעוצבת ושובבה. היא מאובזרת היטב הודות למערכת מולטימדיה קבועה במרכז הקונסולה ועוד שלל פריטים קטנים ומיוחדים. המנוע חזק יחסית ותיבת ההילוכים יעילה. מצד שני, היא לא הכי נוחה בסביבה והמרווח לנוסעים מאחור די מצומצם למרות המימדים הגדולים.

רנו קליאו

פיג'ו 208
מחיר: 73,900 לידנית, 98,900 לאוטומטית.
יחידת הנעה: מנוע 1.2 ליטר (82 כ"ס) ותיבה ידנית, או 1.2 ליטר טורבו (110 כ"ס) ותיבה אוטומטית.
ציון בטיחות: 5 כוכבים

פיג'ו 208 היא הנכדה של פיג'ו 205 וממשיכתה הישירה. הסופר-מיני של פיג'ו נוחה מאוד, כמו מכוניות צרפתיות רבות. התנהגות הכביש שלה שובבה ומהנה ויחידת ההנעה טובה וחסכונית יחסית. כשממש מחפשים אותה בפינה אפשר להגיד על הפיג'ו שהנדסת האנוש שלה לא מבריקה ושהעיצוב לא ייחודי כמו המתחרות, אבל באמת שמדובר באחת הבולטות שבין מכוניות הסופר-מיני בסביבה.

פיג'ו 208

סיטרואן C3
מחיר: מ-94,900 שקל
יחידת הנעה: מנוע טורבו 1.2 ליטר (110 כ"ס) ותיבה אוטומטית.
ציון בטיחות: 4 כוכבים

סיטרואן C3 היא האחות התאומה של פיג'ו 208. כמוה היא מאוד נוחה, ויש טוענים שאפילו יותר, היא מאובזרת באופן נדיב והעיצוב שלה מופלא. העיצוב הוא אולי הסממן המרכזי של הסיטרואן שמכוונת בכל כוחה לקהל צעיר. לסיטרואן רק 4 כוכבים במבחני הריסוק, גם בגלל שהמבחנים הפכו קשים יותר בתקופה בה היא נבחנה.

סיטרואן C3

סקודה פאביה
מחיר: 79,900 לידנית, 98,990 לאוטומטית.
יחידת הנעה: מנוע 1.2 טורבו (90 כ"ס) עם תיבה ידנית, 1.2 ליטר טורבו (110 כ"ס) עם תיבה כפולת מצמדים.
ציון בטיחות: 5 כוכבים

הפאביה היא אחותן של פולקסווגן פולו וסיאט איביזה, וגם יש לה מנוע חזק שמספק ביצועים מעולים. היא אולי לא מעוצבת וצעירה כמו המתחרות הצרפתיות אבל היא פרקטית מאוד ומאובזרת. גם צריכת הדלק שלה מוצלחת. נוחות הנסיעה לא מבריקה וגם תיבת ההילוכים לא הכי רהוטה אבל מעבר לזה היא דוגמא למכונית צעירים, קצת שונה אבל לא פחות מוצלחת.

סקודה פאביה

פולקסווגן פולו
מחיר: 91,900 לידנית, מ-99,000 לאוטומטית.
יחידת הנעה: 1.2 טורבו, 90 כ"ס בידנית ו-90 או 110 כ"ס עם תיבה כפולת מצמדים.
ציון בטיחות: 5 כוכבים

האחות הקצת פחות צעירה של סקודה פאביה מציגה איכויות גבוהות, שפעם היו מוכרות מקטגוריות גבוהות יותר. היא נוחה לנסיעה, שקטה ועם איכות חומרים גבוהה. האחיות לבית סיאט אולי מעניקות יותר על הנייר במחירים נמוכים משל הפולו, אך תחושת האיכות של הפולקסווגן הקטנה תקסום למי שרגיל למכוניות גדולות ממנה.

פולקסווגן פולו

מאזדה 2
מחיר: מ-99,000 שקל.
יחידת הנעה: 1.5 ליטר (111 כ"ס), תיבה אוטומטית.
ציון בטיחות: 4 כוכבים

הדור החדש של ה-2, שהגיע לישראל ב-2015, הביא את ה"זום-זום" של מאזדה לקטגוריית הסופר מיני. מדובר במכונית תזזיתית, שובבה ומהנה לנהיגה, שבגרסאות המאובזרות מציעה תא נוסעים כמעט יוקרתי. גם ציוד הבטיחות עשיר בגרסאות אלו. כמו דגמים אחרים של מאזדה, החסרונות הם במרווח ובנוחות הנסיעה.

מאזדה 2


קבוצה רביעית: הפרקטיות
בקצה הגדול של החבורה נמצאות מכוניות שמציעות נוסחה מאוד שונה. מכוניות אלו מכוונות גם לשוק האירופאי וגם לשוק הגלובאלי. על מנת לפגוע בכל המטרות הן מציעות מרווח גדול לנוסעים, תאי מטען מכובדים בנפחם ועוד. המטרה: שני כיסאות ילדים + עגלה בתא המטען. מכוניות אלו לא מציגות את המנועים המודרניים ביותר, אבל האיכויות שלהן טובות יחסית ומחיריהן לא נופלים ממחירי הסופר-מיני האופנתיות.

הונדה ג'אז

מחיר: 89,900 לידנית, 103,900  לאוטומטית.
יחידת הנעה: מנוע 1.3 ליטר (102 כ"ס) עם תיבה ידנית או אוטומטית-רציפה.
ציון בטיחות: 5 כוכבים

כדי להשיג מרווח מקסימאלי, בהונדה הגביהו את הגג והעניקו לג'אז מראה כמעט מיניוואני. העיצוב העגלגל אולי לא הכי מפתה בעולם, אבל ספק אם יש מכונית סופר-מיני מרווחת ממנה. המנוע עצמו פשוט ויעיל ומשיג ביצועים סבירים לצד צריכת דלק מעולה. נכון שלא מדובר במכונית מאוד מהנה או נוחה אבל לג'אז יש את כל מה שמכונית שכזאת צריכה.

הונדה ג'אז

יונדאי i20
מחיר: 79,900 לידנית, 104,900 לאוטומטית.
יחידת הנעה: מנוע 1.2 ליטר (84 כ"ס) עם גיר ידני או 1.4 ליטר (100 כ"ס)  עם תיבה אוטומטית.
ציון בטיחות: 4 כוכבים

ה-i20 בוחרת בשיטה מעט שונה מההונדה להציע מרחב משפחתי מוצלח. היא פשוט גדולה. היא רחבה וארוכה יותר מהג'אז ובסיס הגלגלים שלה ארוך יותר. בסופו של יום גם בה אפשר להושיב 4 מבוגרים. ניסיונות להכניס 3 כסאות ילדים אפשריים אך הם תלויים בגודל הכיסאות. האיכות הכוללת די טובה וכך גם נוחות הנסיעה. היונדאי לא ממש חזקה וגם לה יחידת הנעה די פשוטה. בניגוד להונדה היא גם לא הכי חסכונית.

יונדאי i20

אופל קורסה
מחיר: 94,200 לידנית, מ-99,900 לאוטומטית
יחידת הנעה: מנוע 1.4 ליטר (90 כ"ס), תיבה ידנית או אוטומטית.
ציון בטיחות: 4 כוכבים

בדומה ליונדאי, גם כאן לא תקבלו ביצועים מרגשים או אבזור עשיר במיוחד. האופל שמה את הדגש על המרווח, הפרקטיקה ונוחות הנסיעה. זו מכונית שמרגישה גדולה ובוגרת ממידותיה, ועל כן יכולה להוות תחליף מסוים למכוניות גדולות יותר. ברמת הגימור הגבוהה מקבלים גם מספר מערכות בטיחות חשובות, בתוספת קטנה למחיר.

אופל קורסה

לקבוצה הזו ניתן לצרף גם את קיה ריו החדשה, שתושק בישראל בקרוב.

וזאת שפשוט מתומחרת טוב
סיאט איביזה מתחלפת בקרוב. כבר בסוף השנה יגיע הדור החדש שלה, ואנחנו ניפרד מאחת המכוניות שתומחרו בצורה ההוגנת ביותר. לגרסה האוטומטית של מכונית הסופר-מיני מוצמד תג מחיר של קצת יותר מ-80 אלף שקלים. לא מדובר ברכב פשוט עם תחושה זולה, אלא בסופר מיני אירופאית די מוצלחת (גם אם תא הנוסעים קצת מיושן למראה), בעלת מנוע טורבו ותיבת הילוכים כפולת מצמדים. אפילו האבזור הוא יותר מסביר.

הגרסה המוזלת של איביזה נמכרה בלמעלה מעשרת אלפים חתיכות ב-2015-2016 וגם השנה ירשמו לה מכירות יפות. למרות שהיא לא מודרנית כמו רבות מהמתחרות, פער המחיר ממשיך לגרום לה להיות מאוד משתלמת.
 
סיאט איביזה

הצילומים בכתבה: מת'יו דויל, פז בר, פבל צ'רניצקי, אסף בר-שי, יתיר דוידוביץ, שלו שטיינבאום, הדר קמינסקי

למאמר זה התפרסמו 5 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה