שנת 2016 תיזכר כשנת שיא של כל הזמנים בשוק הרכב הישראלי. אמרנו את זה גם על השנה שלפניה, וגם על לא מעט שנים קודם לכן, אבל נתון של 286,728 מכוניות חדשות הוא באמת יוצא דופן. הצמיחה של השוק לעומת 2015 עומדת על 12.5%, כפול מהצמיחה בשנה שעברה, ואם מוסיפים למספרי הענק האלו גם את המוניות והמשאיות - עוברים בקלות את רף 300,000 המכוניות. ינואר 2017, דרך אגב, צפוי להיות סוער לא פחות עם כ-40,000 מסירות בחודש בודד.
השנה עמדה בסימן המעבר לרכבי פנאי. זו הפעם הראשונה בה ג'יפון הוא הרכב הנמכר ביותר בישראל, ו-3 מתוך הרכבים הנמכרים בישראל הם גם כן ג'יפונים. השנה הוספנו פרמטר חדש לסקירת הנתונים. ליד כל קטגוריה ציינו את נתח השוק שהיא תופסת, ובסוגריים - את השינוי בנתח השוק ביחס לשנה שעברה. אפשר עוד להעמיק ולחקור לא מעט בנתונים - הם מונחים כאן לפניכם.
ומי הן 10 המכוניות הכי נמכרות בישראל? בשביל זה תצטרכו לחכות לסוף הכתבה...
שימו לב: השינוי המצוין בטבלאות הוא ביחס לדירוגי 2015. הסימן ^ מציין כניסה חדשה לעשיריה המובילה.
דירוג המותגיםמיני-מהפך בצמרת: אחרי שנת היעדרות, יונדאי חזרה למקום הראשון - וקיה התמקמה במקום השני. לקוריאנים זה פחות משנה: שתי החברות משתייכות לאותו קונצרן, שחולש על כ-27% משוק הרכב הישראלי. נתון חסר תקדים ברמה העולמית.
מה עוד קרה השנה? סקודה ומאזדה החליפו מיקומים; שברולט נהנתה מרצף השקות משמעותי וקפצה שני מקומות; פורד הראתה סימנים של חזרה לחיים, עם ההשקה המחודשת לפוקוס בתחילת השנה; אך מרבית יצרני הרכב שמרו פחות או יותר על אותו המיקום, והשינוי התבטא בעיקר בהרכב הדגמים: הישראלים רכשו השנה יותר רכבי פנאי ו - הפתעה - גם יותר רכבי מנהלים, וקצת פחות מכוניות קטנות ומשפחתיות.
מכוניות מינינתח שוק: 9.6% (ב-2015: 11.4%)
יונדאי i10 נחלשה השנה, שברולט ספארק חזרה לחיים, אבל השליטה הבלתי מעורערת של סגמנט המיני היא ללא ספק קיה פיקנטו - עם נתח שוק של כמעט 50% מתוך הקטגוריה, ונתון מדהים של למעלה מ-13 אלף מסירות - שמציב אותה כמכונית השניה הכי נמכרת בישראל. וכל זה קורה רגע לפני שמגיע לישראל דור חדש לחלוטין של הפיקנטו. סוזוקי סלריו רושמת שנת בכורה לא רעה, וגם פיאט 500 שומרת על מיקום גבוה בטבלה למרות שמדובר בדגם ותיק למדי.
יצאו מהעשיריה: סוזוקי אלטו, סוזוקי ספלאש
סופר מינינתח שוק: 14.3% (ב-2015: 15.1%)
גם כאן היו חילופי מקומות, וגם כאן המכונית הנמכרת ביותר היא אחת שתוחלף בתוך חודשים ספורים בדגם חדש לגמרי. האיביזה הצליחה השנה בזכות מנועי ה-1,000 סמ"ק והמחירים האטרקטיביים. תמחור אגרסיבי סייע גם לניסאן מיקרה ופיג'ו 208. מאזדה 2, שבשנה שעברה רשמה מספרים יפים בזכות שאריות מלאי מהדגם הישן, התמקמה בעמדה טבעית יותר השנה. סוזוקי בלנו הגיעה באמצע השנה והספיקה גם היא להיכנס לעשיריה. ויש עוד נתון מעניין: כ-42% מהמסירות בקטגוריה הן של מכוניות ממותגים אירופאיים. נתון גבוה לעומת קטגוריות אחרות.
יצאו מהעשיריה: מיצובישי ספייס סטאר, קיה ריו.
משפחתיות קטנותנתח שוק: 6.7% (ב-2015: 7.8%)
הקטגוריה של ציי הרכב התבססה השנה על 3 דגמים מרכזיים - שניים מתוכם של יבואנית אחת. ההשקה של פיאט טיפו, במחיר שנועד לקרוץ גם ללקוחות פרטיים, לא נחלה את ההצלחה המצופה. גם העדכון והורדת המחיר של פיג'ו 301 לא הביאו בשורה חדשה לקטגוריית המשפחתיות הקטנות, שתמשיך כנראה גם בשנה הבאה להתמקד באותם דגמים.
יצאו מהרשימה: MG350, שברולט סוניק סדאן.
מכוניות משפחתיותנתח שוק: 24.7% (ב-2015: 28.4%)
בשנה החולפת המשפחתיות אמנם איבדו מכוחן לטובת הג'יפונים, אך הסגמנט עצמו עבר לא מעט חידושים: טויוטה קורולה וקיה פורטה עברו מתיחות פנים, מאזדה 3 קיבלה תמחור מחודש, ונחתו כאן גם דגמים חדשים של אופל אסטרה, יונדאי אלנטרה, טויוטה פריוס ובסוף השנה הצטרפה גם יונדאי איוניק. כנראה שצריך לקרות יותר מזה כדי להזיז את הלקוח הישראלי מהמשפחתית האהובה עליו.
יצאו מהרשימה: אין.
רכבי פנאי קטניםנתח שוק: 8.2% (ב-2015: 7.4%).
מגוון הדגמים בקטגוריה הזו גדל השנה באופן משמעותי, אך ההובלה נותרה של סוזוקי וסובארו. מפתיע לראות שניסאן ג'וק שומר על כוחו גם כאשר הוא מתמודד מול מתחרים צעירים וזולים ממנו, ומפתיע לא פחות לראות שדגמים מעניינים וחדשים כמו פיג'ו 2008, סאנגיונג טיבולי או פיאט 500X אפילו לא נכנסו לעשיריה. דאצ'יה סנדרו סטפווי, שקיבלה השנה גיר אוטומטי-רובוטי, נכנסת באופן מרשים למרכז הטבלה.
יצאו מהרשימה: פיג'ו 2008, סוזוקי ג'ימני.
רכבי פנאי בגודל בינונינתח שוק: 17.8% (ב-2015: 12.1%).
זה הסגמנט שגדל בצורה הבולטת ביותר בשנה החולפת. אם ב-2015 התרשמנו מהורדת המחיר של הספורטז', השנה הגיע במחיר דומה דגם חדש לחלוטין של הספורטז', עם היצע מרשים של מערכות בטיחות מתקדמות. הג'יפון של קיה, יחד עם האח לבית יונדאי ועם מיצובישי אאוטלנדר, שולטים באופן כמעט בלעדי בקטגוריה הזו - והיתר מסתפקים בפירורים. משהו אומר לנו שבשנה הבאה, עם ההצטרפות של סיאט אטקה, פיג'ו 3008 ופולקסווגן טיגואן, יהיה פה הרבה יותר מעניין.
יצאו מהרשימה: יונדאי ix35, דאצ'יה דאסטר, הונדה CRV.
רכבי פנאי גדוליםנתח שוק: 2.0% (ב-2015: 2.0%).
כאן אין הפתעות. טויוטה לנדקרוזר, למרות מחירים גבוהים במיוחד, ממשיך להימכר במספרים גבוהים מאוד. קיה סורנטו מזנב בו, ואילו אחיו התאום אך היקר יונדאי סנטה פה נפגע השנה במכירות. שני הדגמים האמריקאיים של פורד עברו השנה מקצה שיפורים משמעותי, שקידם את מעמדם גם בטבלת המכירות.
יצאו מהרשימה: אין.
מכוניות מנהליםנתח שוק: 4.5% (ב-2015: 3.7%).
מיהרנו להספיד את הסגמנט הזה, אך השנה הוא גדל באופן משמעותי - בעיקר בזכות שני דגמים: יונדאי סונטה הייבריד, שהגיעה משום מקום ותפסה את המקום הראשון, וסקודה סופרב שהיתה יכולה למכור הרבה יותר אלמלא מגבלות המלאי. נתונים מרשימים גם אצל מאזדה 6 ופולקסווגן פאסאט, שדחקו לקצה הרשימה את דגמי היוקרה.
יצאו מהרשימה: מרצדס C קלאס, שברולט אימפלה.
מיניוואניםנתח שוק: 2.0% (ב-2015: 2.5%).
אפשר לדון, להשוות ולהתלבט בין המיניוואנים השונים, אבל בסופו של דבר המנצח הגדול אצל בעלי המשפחות הוא מיצובישי אאוטלנדר - שנמכר כמעט כפול מקטגוריית המיניוואנים כולה גם יחד. טויוטה ורסו שומר על ההובלה, אם כי במספרים נמוכים יותר, ואילו גרסת 5 המושבים המוזלת של הפיקאסו לא תרמה רבות למספרי המכירות. קיה קרניבל הגדול והיקר מפתיע עם כניסה מרשימה למקום השלישי.
יצאו מהרשימה: מאזדה 5, שברולט אורלנדו
סאלון-פארנתח שוק: 0.5% (ב-2015: 0.6%).
מרצדס E קלאס הגיעה השנה לישראל בדגם חדש ומרשים מתמיד, ב.מ.וו סדרה 5 הותיקה תוחלף בשנה הקרובה בדגם חדש, אבל העובדות הללו לא הצליחו להשפיע על מספרי המכירות. מי שנדחקה החוצה זו אודי, שבלטה בתחום רכבי הפנאי אבל לא מסרה דגמי סאלון רבים.
יצאו מהרשימה: אודי A7, אודי A8.
רכבי פנאי יוקרתייםנתח שוק: 2.1% (ב-2015: 1.8%).
הנתונים המרשימים של אודי, שתופסת 3 מתוך 5 המקומות הראשונים, עוד לא כוללים את ה-Q2 החדש שיתחיל להימסר ללקוחות ב-2017. ב.מ.וו X1 החדש רשם כניסה מכובדת למקום השני, וגם מרצדס עם נוכחות מרשימה בסגמנט. ובכלל, גם בתחום היוקרה רואים בבירור מעבר של לקוחות לרכבי פנאי.
יצאו מהרשימה: קדילאק SRX, ב.מ.וו X4, ב.מ.וו X3.
טנדרונים נתח שוק: 2.7% (ב-2015: 2.4%).
השליטה של הברלינגו נראית כמו משהו שכבר לא ישתנה, והשנה הוא רק הוסיף וחיזק את מעמדו. הקנגו מזדנב מאחוריו, והקאדי החדש שהגיע השנה לישראל רשם עליה נאה - אך הוא עדיין רחוק מאוד מהמספרים המדהימים של הסיטרואן.
יצאו מהרשימה: אין.
טנדריםנתח שוק: 1.4% (ב-2015: 1.2%).
שני טנדרים חדשים הושקו השנה בישראל - מיצובישי טרייטון וטויוטה היילקס, ושניהם שמים במרכז הכוונת את איסוזו די מקס. זה לא הפריע לו להמשיך לשמור על המקום הראשון, בפער ניכר. גם ההשקה של פיאט פולבאק, בשלהי 2016, לא תשנה כנראה את התמונה בשנה הבאה.
יצאו מהרשימה: ניסאן נבארה.
הכי נמכרות בישראללראשונה אי פעם, רכב פנאי מוביל את טבלת המסירות. וזה לא רק הספורטז' שבולט כאן: 3 מתוך 5 הדגמים הנמכרים ביותר הם רכבי פנאי, במה שמסמל את השלמת המהפך בשוק הרכב הישראלי. הפיקנטו, אחרי הרבה שנים, שומרת על מקומה המכובד ודוחקת את ה-i10 4 מקומות לאחור. באופן מעט מפתיע, ברשימה יש רק סופר-מיני אחת וגם היא במקום העשירי.
ועוד אבחנה מעניינת: אם נכפיל את היקפי המכירות של הדגמים האלו במחיר המחירון של הגרסאות הפופולאריות ביותר שלהם (שלרוב הן גם הזולות ביותר), נגלה כי רק על 10 הדגמים האלו שילם עם ישראל 11 מיליארד ו-474 מיליון שקלים. רק על 10 דגמים, רק בשנה אחת. סכום זה גבוה יותר מתקציב הכבישים והתחבורה הציבורית של מדינת ישראל גם יחד, וגם גבוה יותר מתקציב המשטרה השנתי.
יצאו מהרשימה: יונדאי i35, סוזוקי קרוסאובר.
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות