הצלחה היא דבר חמקמק. מה מוביל חברה או מוצר להצליח? האם זה הזמן הנכון? המקום הנכון? המחיר הנכון? קשה לשים את האצבע על הנוסחה הנכונה, אבל בהחלט אפשר לזהות הצלחה כשרואים אותה - ובמקרה שלנו קוראים לה דאצ'יה דאסטר. ברשת מסתובבות עשרות קבוצות פייסבוק לחובבי הרכב - לא המותג. לג'יפון הקומפקטי יש מועדוני מעריצים וקהל אוהדים המארגן מסעות שטח ואירועים המוקדשים באופן בלעדי רק לדגם הספציפי הזה.
.
צריך לזכור, לא מדובר במכונית על או במכונית ספורט יוצאת דופן, ואפילו לא ברכב שטח קיצוני כמו ג'יפ רנגלר. בסופו של דבר מדובר ברכב פנאי די פשוט, אבל פה כנראה מתחיל הסיפור. פעם מכוניות זולות וקטנות היו אלו שזכו להערצה - למשל פיאט 500, מיני מיינור ודומותיהן. אח"כ עברנו לתקופה בה מכוניות זולות וספורטיביות זכו להערצה - גולף GTI, פיג'ו 205 GTI, פורד מוסטנג ואחרות. היום נשארנו בעיקר עם מכוניות וזולות שנוסעות בשטח - סוזוקי ג'ימני ודאצ'יה דאסטר. שני רכבים שמדברים ללב ולנשמה אולי יותר מכל רכב אחרי בימינו.
הג'ימני הוא רכב שטח טוב יותר ויש לו קהל מעריצים מושבע וקבוע כבר הרבה מאוד זמן. אבל בעשור האחרון דאצ'יה דאסטר יצר לעצמו גם כן קהל אוהדים שכזה באירופה ובמקומות נוספים והשפיע הרבה יותר על שוק הרכב בסגמנט בו הוא פועל. מה כל כך מיוחד בו?
במקום הנכון, במחיר הנכון, בזמן הנכון
אירופה אולי מפורסמת בערים הגדולות והמשמעותיות שפזורות בה, אבל כל מי שטייל ביבשת הישנה יודע שטבע, שטחים פתוחים וחקלאות עדיין נמצאים בשפע ביבשת. אם למשל תסעו דרומה על הכביש ממדריד לגרנדה - ברגע שתעברו לאנדלוסיה תגלו שכל האזור הפך למטעי זיתים ועל הכבישים תפגשו לא מעט דיפנדרים ישנים ודאסטרים חדשים שנעים בו ללא הרף. הדבר נכון לדרום ומזרח צרפת, לכל אורכן של איטליה, בריטניה וסקוטלנד ובערך לכל גרמניה. השדות קיימים ואיפה שיש שדות צריך רכב שמותאם לנסיעה בשדות. במזרח היבשת זה נפוץ אפילו יותר.
אבל הדאסטר לא רק הגיע למקום הנכון; הוא גם הגיע בדיוק בזמן הנכון. הדאסטר הושק רשמית בסוף 2009 והחל להימכר בפועל ב-2010. לאנשי דאצ'יה / רנו לא היה מושג שמשבר כלכלי ענק עתיד לפרוץ ב-2008 בארה"ב ולהפוך למשבר כלל אירופאי ב-2009. התכנון של הדאסטר החל הרבה לפני המשבר, אך בועת הנדל"ן בארה"ב קרסה בדיוק באותה התקופה ובעקבותיה כל השוק העולמי. הקריסה הכלכלית הובילה למשבר קשה באירופה ובעיקר ביוון וספרד.
המשבר הקשה גרר קריסה אדירה בשוק הרכב האירופי. מ-2008 ועד 2013 נרשמה ירידה רצופה בכמות הרכבים שנמכרו ביבשת מדי שנה. בסך הכל התרסק השוק בערך ב-22% בחמש השנים האלו. למעשה, רק בסוף השנה שעברה השוק חזר לכמות המכירות של 2007. בינתיים, במהלך תקופת ההתאוששות, נמכרו ביבשת למעלה מ- 1,500,000 דאסטרים. מבין רכבי המותג הרומני הדאסטר שני רק לסנדרו, שזולה ממנו משמעותית.
רכב זול ופשוט בתקופה של משבר כלכלי הוא בדיוק מה שהלקוח האירופאי היה צריך. גם התכונות של הדאסטר התאימו למשימה: רכב בעל הנעה כפולה, יכולת לנסוע בשבילים לא סלולים, מרווח פנימי טוב, יחידות הנעה יעילות ומכלולים פשוטים ומוכרים. עד כמה פשוטים? ובכן, הדאסטר מבוסס על הפלטפורמה של הלוגאן, המכונית המשפחתית הקומפקטית של דאצ'יה. הלוגאן מצידה מבוססת על הקליאו, ולא מהדור החמישי שהגיע זה עתה ארצה, אלא על הדור השלישי ששורשיו עוד ב-2002.
הזמן הנכון, טייק 2
הדאסטר נחת בדיוק בזמן הנכון, לא רק בגלל המשבר הכלכלי. רכב הפנאי-שטח הקומפקטי הגיע ישר לתוך קלחת רכבי הפנאי שהחלה לבעבע בעולם. הרומני הציג נישה חדשה בתוך הסביבה הלוהטת. בזמן שעל רכב הפנאי נדרש הציבור לשלם פרמיה די מכובדת בהשוואה לרכבי כביש רגילים, הדאסטר הוא SUV לואו קוסט. הוא מציע את כל היתרונות של רכב פנאי - גובה, נראות, קשיחות, יכולת שטח בסיסית ומרווח, במחיר הנמוך, בדרך כלל, ממחירן של משפחתיות קומפקטיות ורכבי פנאי קטנים.
התגובה של השוק לדאסטר היתה בלתי נתפסת. בשנת 2012 הוא הוביל את סגמנט רכבי הפנאי הקטנים באירופה, אליו הוא משתייך על פי החיתוכים המקובלים שם, וב-2013 הוא היה שני רק לניסאן ג'וק הפופולארי. אלה נתונים מרשימים, אבל בשנים האלו הקטגוריה עוד היתה קטנה - רק 262 אלף מכוניות ב-2012 ו-471 אלף ב-2013. בשנים 2018-2019, לאחר השקת הדור השני, הדאסטר התמקם שוב במקום השני בטבלת המכירות של רכבי הפנאי הקטנים באירופה, אחרי שנים של פלרטוט עם המקומות השלישי והרביעי.
הנתון הזה מדהים לאור השינוי הענק בקטגוריה. ב-2012 היו בקטגוריה בסך הכל 8 רכבים, כולל לאדה ניבה ופיאט סדיצ'י. ב-2019 התחרו על ליבם של הלקוחות באירופה לא פחות מ-38 רכבי פנאי קומפקטיים. כמות המכירות מפתיעה עוד יותר - כ-2.4 מיליון רכבי פנאי נמכרו בקטגוריה הזו בשנה שעברה, סכום הגדול כמעט פי 10 מכמות המכוניות שנמכרו רק 7 שנים קודם.
חסכון במקומות הנכונים
הדאסטר הפך להצלחה אדירה וכמו שהנתונים מספרים הדור השני הצליח אפילו יותר. אבל דאצ'יה דאסטר הוא לא רק רכב פנאי במחיר זול. צריך להסתכל עליו גם כמוצר. הדאסטר מבוסס על מכונית סופר-מיני, כמו מרבית רכבי הפנאי הקטנים. אבל ההבדל הגדול הוא במימדים: הדאסטר היה ועדיין גדול משמעותית ממתחרים בקטגוריית הג'יפונים הקטנים. הוא ארוך יותר, גבוה יותר, ויש לו בסיס גלגלים ענק של 267 ס"מ לעומת 250-260 ס"מ אצל שאר חברי הקטגוריה. אפילו סקודה קאמיק, שנחשב לאחד הגדולים בקבוצה, לא מגרד את המימדים של הדאסטר. למעשה, הדאסטר משתייך לקטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים מבחינת המימדים, בעוד מעשית הוא מתבסס על פלטפורמה קטנה וזולה יותר.
למרות שהדאסטר תמיד היה הסמן הקיצוני מבחינת המחיר, בדאצ'יה / רנו מעולם לא התפשרו בסעיף המנועים. כשרנו הציגה בקליאו / קפצ'ור את מנוע הטורבו קטן הנפח שלהם (1.2 ליטרים), הדאסטר זכה בו מיד. מנוע הדיזל שלו תמיד היה מנוע ה-1.5 טורבו המפורסם והמוצלח למדי של רנו, ולאחרונה עם כניסתו של מנוע ה-1.33 טורבו (שסופק גם למרצדס) הדאסטר זכה בו בשתי גרסאותיו. אין ספק שיחידות ההנעה המעולות (ברובן) היוו תוספת מאוד מרשימה למכונית שעל פניו נחשבת זולה ובסיסית.
היעילות של הדאסטר, על אף שהכל נעשה בפשטות, זיכו אותו ברשימת תארים שלא מביישת שום רכב בסביבה. מכיוון שהכתבה מוגבלת במילים נשתף אתכם רק בחלק מהסופרלטיבים שהג'יפון קיבל: עסקת השנה (2012) של Top Gear, ה-SUV הקומפקטי של השנה (2019 ,2020) במגזין האנגלי What Car, רכב השנה של הודו (2013), רכב הפנאי של הודו (2015), מגזין Car India, רכב השנה (2013) של בלומברג, הרכב המשתלם של השנה (2019) של Auto-Trader אנגליה, הרכב הזול של השנה ורכב החורף (לכו תבינו) של השנה (2018), מגזין CarBuyer. הרשימה עוד ארוכה אבל בטח הבנתם את הרעיון.
אגב, אנחנו לא חושבים או מנסים לטעון שהדאסטר הוא רכב מצוין. כדי להשיג את החסכון במחיר, בדאצ'יה התפשרו בלא מעט תחומים: איכות החומרים של הדאסטר בסיסית מאוד, בידוד הרעשים לא מבריק, התנהגות הכביש סבירה בלבד, הנדסת האנוש לא תמיד מוצלחת ורמת הבטיחות רחוקה מזו של דגמים מודרניים אחרים. אבל בדאצ'יה לא התפשרו בתחומים הבסיסיים שחשובים לקהל הלואו-קוסט: המרווח, המנועים, נוחות הנסיעה ויכולת העבירות בשטח.
סיכום
דאצ'יה דאסטר הוא הרכב ב-הא הידיעה של היצרן הרומני-צרפתי. נתוני המכירות, התארים הרבים ובעיקר ההצלחה המפתיעה של דאצ'יה, שהפכה ליצרן הצומח באירופה בשנים האחרונות ובפער ניכר, כולם מספרים את סיפורו של רכב הפנאי שהגיע במפרט הנכון, בזמן הנכון ובמקום הנכון. צריך לזכור, אמנם הדאסטר הצליח בענק באירופה - אבל רשימת ההצלחות וכמות המכירות האדירה ממשיכה לכל השווקים המתפתחים בעולם. תוכלו למצוא אותו ממוקם גבוה בטבלת המכירות של מדינות ואזורים מתפתחים רבים: הדאסטר הוא הרכב השמיני הנמכר ביותר ברוסיה ב-2019 וניצב בעשיריה השלישית ברשימת הרכבים הנמכרים ביותר באמריקה הלטינית.
ההצלחה של דאצ'יה גרמה לחברות רבות לשקול כניסה לתחום ה-Low Cost ולקדם מותגים זולים. למרות זאת, עד היום עוד לא ראינו מודל דומה אצל יצרניות רכב נוספות. לעיתים המגמה היא אפילו הפוכה: טויוטה סגרה את המותג הזול סאיון, שברולט ויתרה על הדגמים הדרום-קוריאניים מבית דייהו והמותג דאטסון של ניסאן נמצא בשלבי צמצום. בשווקים מתפתחים כמו הודו, דרום אמריקה ואסיה עוד ניתן למצוא לא מעט דגמי לואו-קוסט, אך באירופה ובארה"ב אף יצרנית עוד לא הלכה בעקבותיה של דאצ'יה. מעניין יהיה לראות אם אחד הקונצרנים הגדולים ירים בסופו של יום את הכפפה ויציג מתחרה של ממש לדאסטר.
למאמר זה התפרסמו 8 תגובות