פיז'ו נחשבת לחלוצה מבין המותגים האירופאים באימוץ מערכות הנעה מחושמלות. כך למשל, היא מהראשונות להציע הנעה חשמלית מודרנית בקטגוריות ליבה - סופר מיני עם ה-e208, רכבי פנאי קטנים עם ה-e2008.
היא גם מהמותגים הראשונים שאינם בקטגוריית היוקרה להציע הנעה היברידית-נטענת ברכב פנאי עם ה-3008 PHEV. ובקרוב היא גם תהיה הראשונה שתעשה שימוש בפלטפורמת STLA המודרנית והייעודית להנעה חשמלית של קונצרן סטלנטיס. זה יקרה בדור הבא של ה-3008, עם הבטחה לטווח נסיעה יוצא דופן של 700 ק"מ.
ועד שיוצג הדור הבא בספטמבר הקרוב, עידכנה פיז'ו מערכות הנעה קיימות. נהגנו בשני רכבי הפנאי הפופולריים שלה, הראשונים לקבל אותן.
- מנוע, הנעה: חשמלי 156 כ"ס, קדמית
- קיבולת מצבר: 54 קוט"ש
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.1 שניות, 150 קמ"ש
- טווח נסיעה: 406 ק"מ
- מחיר משוער: 175 אלף שקל
העדכון למערכת ההנעה כולל מנוע חשמלי חזק יותר (156 כ"ס, 20+) המחובר ישירות לגלגלים הקדמיים, ומאפשר על פי דף הנתונים שיפור קל בביצועים עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-9.1 שניות, 0.8 שניות פחות מבעבר. על הכביש הוא מרגיש מהיר מקודמו בעיקר בבחירה במצב 'ספורט' בבורר הנהיגה, אך הוא חלש משמעותית ממתחריו מסין כמו BYD אטו3 וג'ילי גיאומטרי C.
מאכזב לגלות כי פיז'ו לא שיפרו את מערכת הבלימה הרגנרטיבית, שכוללת שני מצבים בלבד, רגיל ו-B מחוזק במעט, אך שאינו מאפשר נהיגה ללא שימוש בדוושת בלימה כמקובל בחשמליות מודרניות. מצברים גדולים יותר (54 קוט"ש, 4+) מוסיפים לדברי פיז'ו כ-60 ק"מ לטווח הנסיעה, שעומד כעת על 406 ק"מ. גם כאן, צנוע ב-20% מהטווח המוצהר של גיאומטרי C העדכנית. מערכת הטעינה המהירה נותרה ללא שינוי והיא מהירה משל התחרות מהמזרח (100 קילוואט) עם מילוי מ-20% ל-80% בתוך כחצי שעה.
מערכת ההנעה העדכנית הוצגה כחלק ממתיחת פנים קלה שעבר ה-2008 ומתבטאת בעיקר בחרטום עם סבכה גדולה יותר, יחידות תאורה שונות, וגם חישוקים בעיצוב שונה. בסביבת הנהג עיקר השינוי הוא מסך מגע גדול מבעבר ("10 לעומת "7) שנראה טוב יותר ומאפשר תפעול נוח יותר, בעוד לוח מחוונים דיגיטלי נותר ללא שינוי ("10), וכבעבר מחייב למקום את גלגל ההגה נמוך מדי כדי לא להסתיר אותו.
מערך המיתלים נותר ללא שינוי, ומבחינה זו ה-2008 שומר על מעמדו כבעל איכויות נסיעה גבוהות ממתחריו הסיניים, על פני כל תוואי דרך ובכל מהירות. החל בנוחות הנסיעה בעיר עם שיכוך ראוי של שיבושים במהירות נמוכה דרך שמירה על ריסון המרכב במהירויות גבוהות. ובהתאם, גם יכולת דינמית גבוהה ביחס למקובל בקטגוריה.
- מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.2 ליטר וחשמל, 136 כ"ס
- תמסורת: שישה הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10 שניות, 200 קמ"ש
- צריכת דלק: 17.5 ק"מ לליטר
- מחיר משוער: 175 אלף שקל
ה-3008 הוא ראשון לקבל מנוע בנזין עדכני עם מערכת היברידית קלה, המוציא לגמלאות את היחידה שהוצגה כבר לפני עשור ב-308 הקודמת, וישמש בעתיד את כל דגמי מותגי הקונצרן השונים. הוא שומר על תצורה דומה - בנזין מוגדש עם 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר - עם שינויים לאבריו הפנימיים (טורבו בגיאומטריית מניפה משתנה ושרשרת תזמון במקום רצועה), שגם מסייעים להפחתת הרעש והרעידות שאפיינו את המנוע הקודם.
הוא מחובר לתיבת שישה הילוכים כפולת מצמד (שמונה הילוכים אוטומטית בעבר) של חברת פונץ הבלגית (Punch Powertrain), עם מנוע חשמלי קטן המשולב בתוכה (28 כ"ס) וניזון ממצבר 48V המוצב מתחת למושב הנהג. לדברי היצרנית, המנוע החדש מביא לצמצום צריכת הדלק ופליטת המזהמים ב-15%, לרבות אפשרות לשימוש רק במנוע החשמלי להנעת הרכב (50% מהנסיעות העירוניות) ודימום מנוע הבנזין בעזיבת דוושת התאוצה (עד מהירות של 145 קמ"ש).
בפועל ניתן לעשות שימוש בחשמל ולהימנע מהבנזין רק בתחילת הנסיעה, למעט בזינוק בעליה בשיפוע תלול בו הרכב גולש לאחור, בעוד שבזינוק נחוש יותר המנוע החשמלי מאפשר אספקת כוח חלקה מהמקובל בתיבות כפולות מצמד.
לא אהבנו את העובדה שכל עזיבה של דוושת התאוצה משלבת את מערכת הרגנרציה בעוצמה מלאה, ומאיטה חזק מדי את הרכב ומטלטלת את הנוסעים. למרות עליה קלה בהספק (136 כ"ס, 6+), הזינוק ל-100 קמ"ש דווקא איטי מב-3008 היוצא (10 שניות, 0.3 שניות יותר), ובשיוט מזורז או בטיפוס בכביש הררי הוא מפגין תחושת מאמץ ומחסור בכוח.
אין כל שינוי בעיצוב החיצוני ובסביבת הנהג, למעט תצוגה שונה בלוח המחוונים עם מד כוח כמקובל בחשמליות במקום מד סל"ד. ניסיון של מחלקת השיווק להקנות לתוספת המנוע החשמלי משקל משמעותי יותר מהשפעתו במציאות.
פורסם לראשונה ב- 03.07.23
למאמר זה התפרסמו 18 תגובות