דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

השנה אינה 2001 - ובכל זאת החל ניסוי אינטרנט ברכבת

Getting your Trinity Audio player ready...

ניסוי ברכבת להפעלת רשת אינטרנט: 2024 כבר מעבר לפינה, אך במשרד התחבורה, משרד התקשורת וברכבת ישראל מתפנים רק עכשיו לפתור את אחת הבעיות הקשות ביותר עימה מתמודדים נוסעי הרכבת - חוסר קליטת אינטרנט בנסיעה.

במהלך סיור שנערך הבוקר (ד׳) במתחם רכבת ישראל בלוד בהשתתפות שרת התחבורה מירי רגב ושר התקשורת שלמה קרעי, הציגו צוותי עבודה מרכבת ישראל ומשרד התקשורת שלוש חלופות למה שהמשרד מכנה, הגברת הקליטה הסלולרית לנוסעי הרכבת.

רכבת

קצת היסטוריה לא מחמיאה

נזכיר, עוד ב-2006 החלה הרכבת להציע אינטרנט בתחנות ובקרונות. בתמחור הזוי אמנם, על ידי ספק חיצוני שדרש מחיר חסר בושה, אבל בכל זאת. אם היה מישהו שרצה, ניתן היה להתחבר לרשת תוך כדי נסיעה על כל היתרונות שבכך, המוכרים טוב כל כך לנוסעי רכבת אדוקים.

זה לא היה הניסוי הראשון של הרכבת לשלב אינטרנט פעילותה. לפני כמעט 12 שנים החלה הרכבת בניסוי - שכבר אז נתפס כבדיחה עצובה - לשילוב מערך wi-fi בקרונות ובתחנות. אגב, שנה מוקדם יותר פנה כתב ynet לרכבת וביקש את תגובתה בנושא - "הנושא נמצא בשלב זה בחיתוליו" אמרו ברכבת אז, ואין הערכה ברורה למועד השלמת פרויקט חיבור הרציפים לאינטרנט".

הרכבת החלה בכל זאת להפעיל שירות אלחוטי, אבל הוא סבל מכשלים חוזרים ונשנים, מהירות גלישה מחפירה ובדרך כלל ניתוק מוחלט. ב-2018 אף הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגדה בעניין. הבקשה לתביעה המוערכת בכ־307 מיליון שקל הוגשה בשמם של לפחות 5 מיליון מנוסעי רכבת ישראל והובהר בה כי "חרף התחייבויותיה, ועל אף שהדבר הינו חלק משירותי הרכבת וממאמצי השיווק שלה, ברוב המוחלט של הנסיעות הרכבת לא מספקת אפשרות גלישה ברשת אינטרנט אלחוטית מהירה".

כמה זה רוב? 87% מהנסיעות. הפעם האחרונה בה הופעלה רשת Wi-Fi ברכבת הייתה ב-2019 ומאז, כאילו הרכבת מתנהלת מבחינה זו בעידן קדום, ללא קשר למקובל בעולם. נזכיר כי במהלך השנים ועם ריבוי הקולות הזועמים, הודיעה הרכבת מפעם לפעם כי הסיבות לאי היכולת לגלוש ברכבת אינן באחריותה.

ברוכה הבאה למאה ה-20

לפי הרכבת, ניסוי ראשון ברכבת יתבסס על התקנת מקלטי אינטרנט אלחוטי בקרונות הרכבת, הצבת אנטנה בגג הקרון ואנטנות פנימיות. ניסוי שני יתבסס על מגברי אות סלולרי שיותקנו בקרונות עם שתי אנטנות בגג הקרון, מגברים ואנטנות פנימיות. בניסוי השלישי יצרבו את חלונות הרכבת כך שקליטה סלולרית תחדור בקלות לקרונות הרכבת.

במפתיע, במשרד התחבורה ממשיכים לטעון, כפי שטענו לא אחת במהלך שני העשורים האחרונים, כי קליטה סלולרית במהלך נסיעה ברכבת הינה אתגר עולמי שאינו אופייני רק לישראל. וזאת בעיקר עקב חסימה משמעותית של האות הסלולרי החודר לקרונות הרכבת המתכתיים. אין מנוס מלהקיש מכך כי קרונות הרכבות באירופה אינם ממתכת, שכן אפשרות הגלישה בהם קיימת שנים רבות.

למאמר זה התפרסמו 14 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה