בקצרה:
- מרצדס: המשאית שלנו קובעת סטנדרט חדש
- עם מטען של 22 טון הטווח עומד על 621 ק"מ
- אבל, "היא לא תמיד רווחית"
כבר שנים שמרצדס צוברת קילומטרז' עם משאיות חשמליות, ואתמול נחשף המוצר הסופי. הוא נקרא eActros LongHaul, ובהתאם לשמו מדובר בראש-גורר חשמלי למרחקים גדולים. לדברי מרצדס, המשאית קובעת סטנדרט חדש בשינוע יבשתי.
ראש הגורר שייך למשפחת אקטרוס ויכול לשאת משקל של עד 22 טון. שני מנועים חשמליים מניעים את המשאית בהספק כולל של 536 כ"ס שמטפס עד 805 כ"ס לזמן קצוב, ושלוש סוללות חדשות מסוג LFP (ליתיום-יון-פוספט) מציעות קיבולת של 621 קילוואט.
עם משקל מועמס מרבי, מרצדס מבטיחה טווח נסיעה של 500 ק"מ כשלטענתה, כ-60% מלקוחותיה בקווים הארוכים נוסעים פחות מהמרחק הזה בכל משלוח.
טעינה מהירה היא עד 400 קילווואט ואז נדרשות 30 דקות כדי למלא את הסוללות מ-20% ל-80%. זה המקום להזכיר כי התקנות באירופה מחייבות את נהג המשאית להפסקה של 45 דקות לאחר 4.5 שעות נהיגה. המשמעות היא שניתן יהיה לנסוע במשאית למרחק של יותר מ-1,000 ק"מ בפרק הזמן המוקצב להפסקה המחויבת.
אין עדיין רשת טעינה שעומדת בזה, אבל מרצדס יחד עם שותפותיה וולוו, ותאגיד טראטון של פולקסווגן - הכולל גם את מאן וסקניה - עמלות על הקמות תחנות טעינה מהירות שכאלה.
הייצור יחל בסוף שנת 2024 והמחיר צפוי להיות כפול ואף למעלה מזה, ביחס למשאית מקבילה. כבר כעת מרצדס מודה כי המשאית החשמלית לא תהיה רווחית בכל שוק, ולכן לא כדאית לרכישה בכל מקום.
בשווקים היותר מוצלחים, הרווחיות תחל רק סביב שנת השימוש החמישית ולאחר שצברה 600 אלף ק"מ. מרצדס מספרת כי לאור ניסיונה עם משפחת אקטרוס, לא תהיה בעיה לגרסה החשמלית לצבור 1.2 מיליון ק"מ במהלך 10 שנות פעילות, וגם אז הסוללות לא ירדו מתחת לרף 80% נצילות.
מה אנחנו חושבים: מרצדס וטסלה נמצאות בסוג של תחרות במשקל כבד על מוצר דגל חשמלי חדש. שתי היצרניות נמצאות בשלבי ניסוי מתקדמים, ומציעות טווח נסיעה גדולים של מעל 500 ק"מ כאשר טסלה מדברת על טווח גדול עוד יותר: 850-950 ק"מ.
אלא שמרצדס מגיעה לשולחן עם מספרים ונתונים, ולטסלה היסטוריה ארוכה של הבטחות והצהרות שהתגלו כפחות מבוססות. אגב, בניסוי האחרון במשאית החשמלית של טסלה הודיעה היצרנית ששלוש משאיות הניסוי שלה עברו מעל 500 ק"מ ונשארו עם 20% סוללה. אלא שטסלה לא פרסמה את המשקל שנשאו משאיות הניסוי ולא את תוואי הנסיעה.
ובלי קשר לזה, משאית חשמלית לא דומה למכונית חשמלית, במיוחד בכל הקשור לטעינה וללא תשתית מתאימה שתתמוך במשאית יהיה קשה מאוד למצוא לה לקוחות.
פורסם לראשונה ב- 17.10.23
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות