בקצרה:
- טויוטה מפתחת תיבה ידנית עם מצמד ממוחשב
- המטרה העיקרית - חיזוק התדמית הספורטיבית
- עדיין לא ידוע מתי תגיע לייצור
לקוחות טויוטה שעדיין זוכרים איך מתפעלים תיבת הילוכים ידנית הם כנראה מצרך נדיר, אבל בקרוב צפויה היצרנית היפנית להחזיר את התיבה הותיקה להיצע - הפעם בגרסה ייחודית שתותאם לדגמים בעלי הנעה היברידית עם נטיה ספורטיבית. כלומר, לא בגרסאות המוכרות של קורולה וראב 4.
צריל להזכיר כי התאמת תיבה ידנית למנוע חשמלי - רעיון ששמענו כבר בעבר - היא חסרת היגיון, שכן תיבת ההילוכים נועדה בבסיסה לפצות על תחום העבודה המוגבל של מנוע בעירה פנימית. בעזרתה ניתן לשמור על סיבובי המנוע באזור העבודה האופטימלי, ובכך ליעל את התנועה. אבל טויוטה רוצה את זה, בעיקר כדי לשדרג עוד יותר את תדמיתה הספורטיבית, כפי שהיא עושה בשנתיים האחרונות בעזרת דגמים ספורטיביים קיצוניים - שלא מוצאים את דרכם ארצה.
והיפנים כך מסתבר מפתחים תמסורת ייעודית למנוע בנזין ושני מנועים חשמליים לפחות. הרעיון אושר ופטנט אודותיו נרשם כבר לפני כשנתיים וחצי, אך טרם נחשף רשמית. מבחינה הנדסית, כמעט מיותר לציין, מדובר באתגר של ממש. הסיבה היא שהתמסורת הקיימת כיום במערכות ההנעה ההיברידיות של טויוטה מבוססת על מפצל-כוח (Power Spliter, נקרא גם eCVT שאינו תיבה רציפה) שכשמו כן הוא - מסנכרן באמצעות גלגלי שיניים בין מנוע בעירה פנימית ושני מנועים חשמליים.
לא מדובר ברעיון חדש לגמרי, שכן בבסיסו הוא קיים בכל קורולה-היברידית-ליסינג ומקורו עוד בדור הראשון של פריוס מ-1997. אבל כעת מעוניינת טויוטה להציע אותו כתיבה ידנית, בה הנהג בוחר את יחס ההעברה, בעיקר כדי לשמר חווית נהיגה קלאסית בעידן האלקטרוני-אוטונומי. על הדרך, זו תהיה הפעם הראשונה שבה יש רכב היברידי עם תיבה ידנית (ולא, הונדה CR-Z לא הייתה היברידית באמת).
איך זה עובד? בשלב זה נראה כי המנגנון יכלול שלושה שסתומי בקרה בכניסה למשאבת המצמד - שאינם נדרשים ברכב 'רגיל' עם תיבה ידנית. שכן משאבת המצמד מופעלת ישירות לפי הנהג באמצעות הדוושה השמאלית כמובן . כאן, לעומת זאת, נדרשים שסתומים לטובת בקרה וסנכרון של עבודת המנועים ביחס להפעלת המצמד (מול יחידת בקרה). המערכת צפויה לכלול גם מצב של הפעלה ידנית מלאה.
פורסם לראשונה ב- 07.05.23
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות