בקצרה:
- דייהטסו רימתה במבדקי בטיחות
- בפועל נמכרו 88 אלף כלי רכב עם הליקוי
- בעלת הבית טויוטה פרסמה התנצלות
"מדובר במעשה בלתי מתקבל על הדעת שפוגע באמון של צרכני המותג", כך הגדיר אקיו טויודה, יו"ר קונצרן טויוטה, את פרשת התרמית במבדקי הבטיחות שנחשפה. יצוין כי הדגמים שלגביהם נחשפה התרמית אינם משווקים באירופה ובישראל, ומיועדים למדינות כמו תאילנד, מלזיה ואקוודור.
לפי הדיווח, במבחן ריסוק שנערך לאחרונה לדגמים טויוטה יאריס אטיב (מעין יאריס סדאן), פרודואה אקסיה וטויוטה אגיה, כולם בפיתוח ישיר של דייהטסו, ביצעה היצרנית שינויים בדיפון דלת הדלת, במטרה למנוע פגיעה בנוסעים במהלך תאונה צדית בה נפתחת כרית האוויר. זאת כדי לסיים את המבחן בציון גבוה יותר. שינויים אלה לא בוצעו במכוניות שנמכרו לצרכנים. בסך הכל נמכרו כ-88 אלף מכוניות עם דיפון מקורי ולא בטוח.
בטויוטה ודייהטסו אומרים כי בכירים בשני המותגים לא הכירו את המקרה וכי המחדל התגלה במסגרת הליכי חשיפת שחיתויות. מיד עם הגילוי הודיעה דייהטסו כי היא עוצרת מיידית את שיווק הדגמים. עם זאת, יו"ר טויוטה, אקיו טויודה, הצהיר מיד כי האירוע ייחקר לעומק כדי לגלות כיצד ניתן היה להחליט על שינוי מבנה הדלת מבלי לקבל אישור הנהלה. טויודה גם התנצל על מה שהגדיר כ"הפרה בלתי מתקבלת על הדעת" של אמון הצרכנים. עם זאת, מדובר במשבר שאותו ינהל נשיא טויוטה העכשווי, קוג'י סאטו, שנכנס לתפקידו בתחילת החודש הנוכחי.
יש לציין כי קיים יותר מקו מקביל אחד בין פרשה זו לדיזלגייט, פרשת הרמאות מהגדולות שידעה תעשיית הרכב בהיסטוריה, בה הודה לבסוף קונצרן פולקסווגן כי בידיעת בכירים השותלה תכנה זדונית למחשבי ניהול המנוע של דגמי דיזל בכלל מותגי הקונצרן הגרמני. גם שם בתחילה אף חבר הנהלה לא היה מודע. כיום ברור כי ההחלטות על התוכנה הזדונית התקבלו בדרגים הגבוהים ביותר, פולקסווגן שילמה, משלמת ותשלם סכומי עתק כפיצוי, בכירים מאוד פוטרו ומנועי הדיזל ספגו מכה תדמיתית ממנה לא יתאוששו יותר. האם גם המקרה הזה יתגלה כמהלך מחושב ומנוהל?
עד שזה יתגלה, סיכם טויודה את האירוע בכך ש"כדי לייצר מכוניות טובות יותר, נדרשת מחויבות לדבר על בעיות. אנחנו לא יכולים לברוח מזה או להתחבא".
פורסם לראשונה ב- 02.05.23
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות