אחרי כמעט שנתיים של קדימונים טסלה חושפת סוף סוף את הקרוסאובר שלה. יתבסס על המודל S, יגיע למאה קמ"ש תוך 3.2 שניות ב"מצב מגוחך" ויציע דלתות אחוריות מעניינות למדי
אם יש יצרנית אחת שמצליחה להכות גלים פעם אחר פעם בעולם הרכב, אין ספק שזוהי טסלה שבפיקודו של אלון מאסק. מצחיק לחשוב על זה, אבל אין ספק שיש אבסורד מסוים בכך שאחת מיצרניות הרכב החדשניות ביותר, מצליחה לרגש פעם אחר פעם את אחת הקהילות השמרניות ביותר על כדור הארץ.
והפעם - איך לא - טסלה עשתה זאת שוב, עם חשיפת הטסלה מודל X. קרוסאובר חשמלי ראשון לחברה ובכלל. אחרי כמעט שנתיים של קדימונים, קונספטים, שמועות, הצהרות, הבטחות, ומה לא, טסלה סוף סוף מוסיפה את השחקן השלישי לליין המוצרים המתרחב שלה שכולל כעת את הרודסטר הדו-מושבית והמודל S הסאלונית, כולם, כמובן, חשמליים לגמרי.
עיצובו של המודל X ממשיך את שפת העיצוב של ה-S ולמעשה משדר מראה שמאוד דומה לה. הפנסים שעוצבו כעיניים, המחסור המובהק בגריל קדמי - שכאן הוא מובהק אפילו יותר הודות לצביעה בצבע המרכב ולא בשחור כמו במודל S - ואותו ישבן, שבמודל S נראה מחוטב וסקסי, ופה נראה מעט לא במקום. מחיר האווירודינמיות, אין מה לעשות. מקדם הגרר, אגב, עומד על 0.24cd נמוכים מאוד.
טסלה מודל X. הישבן שהיה סקסי על ה-S נראה לא מאוד במקום
הדגם החדש הוא למעשה הרבה פחות חדש מכפי שניתן לצפות. הוא מבוסס ברובו המוחלט על אותה מודל S שכבר משווקת בהצלחה רבה (יחסית לרכב שעולה בערך כמו מקביליו בקטגוריות הגבוהות יותר). כלומר, אותה שלדה, אותם שני מנועים חשמליים שמפיקים 259 כ"ס מלפנים, 503 כ"ס מאחור ומומנט משולב של 98.6 קג"מ החל מסל"ד 0. בניגוד למודל S, בה המנועים המדוברים מגיעים רק בדגם P85D הבכיר, כאן זוהי האופציה היחידה.
המודל X ממשיך את השימוש בתא הנוסעים העתידני של ה-S. גם כאן במרכז הקונסולה עומד מסך המגע הענקי (19 אינץ') בתצורה אנכית וגם כאן חובקים את כל הנוסעים - שבעה הפעם - מושבי ספורט המעוצבים בחתיכה אחת. שני המושבים בשורה השלישית הם מה שטסלה מכנה "מושבים בגודל מלא". הכוונה היא כנראה שלא יהיה צפוף עד כאב כפי שנפוץ מדי בקטגוריה.
טסלה מודל X. שבעה מושבי ספורט
אבל למודל X יש שני פיצ'רים מעניינים במיוחד בתא הנוסעים. הראשון הוא השמשה הקדמית, שאמנם לא חדשנית כפי שמצופה מטסלה, אך היא נמתחת אחורה אל מעל לנהג והנוסע אל מאחורי ראשיהם ויוצרת תחושה אוורירית במיוחד. הטריק הזה מוכר ממכוניות אחרות כגון האסטרה GTC של אופל או ה-C3 וה-C4 פיקאסו של סיטרואן, אך בשני (שלושת, ליתר דיוק) המקרים מדובר בזליגה קטנה יחסית של השמשה לתוך הגג ביחס למצב במודל X.
טסלה מודל X. שמשה פנורמית ענקית
הטריק השני בשרוול של הטסלה מודל X הם הדלתות האחוריות. הן נפתחות למעלה, אבל לא בדיוק. טסלה קוראת להן "כנפי בז" (בניגוד לכנפי השחף של מרצדס) והן כאמור נפתחות למעלה, אך בזכות ציר מיוחד שבנתה טסלה לתוך החיבור בין חלקו האופקי לזה האנכי של הדלת, היא מצליחה "להתקפל" בו בזמן שהיא נפתח ובכך דורשת הרבה פחות מקום לצד הרכב על מנת להיפתח במלואה. שאר היתרונות של התצורה הזו ברורים, אך בעיקרם כוללים העמסה וחגירה נוחה יותר של ילדים.
צפייה בתוכן טסלה מודל X נחשפת
הטסלה מודל X מקבלת כאמור את יחידת ההנעה של המודל S הבכירה, אך עם שדרוג קטן - תא סוללות בקיבולת של 90 קילו וואט שעה במקום השמונים וחמישה קוט"ש של המודל S. לטובת התמודדות עם המשקל הגדול יותר.
גם כאן הטמיעה טסלה את התוכנה המאפשרת למכונית להיכנס למה שטסלה מכנה "מצב מגוחך". לא, באמת, Ludicrous mode הוא השם הרשמי. עם הפעלת המצב הזה, שהוא סוג של בקשת שיגור מתוחכמת במיוחד, משתמשת הטסלה מודל X במלוא הכח הזמין לה על מנת להאיץ למאה קמ"ש בזמן של 3.2 שניות תוך שהיא מייצרת את האפקט שטסלה מכנה (במדעיות רבה, יש לציין) "מדביק אותך למושב". המהירות המירבית גם היא לא קוטלת קנים, עם 250 קמ"ש מוגבלי מחשב וטווח הנסיעה עומד על אותם 402 ק"מ מכובדים למדי. במיוחד כאשר לוקחים בחשבון שטסלה מעניקה שימוש חופשי וחינמי לחלוטין בעמדות הטעינה המהירות שלה.
הלקוחות הראשונים שיזמינו טסלה מודל X יקבלו אותה עם מעט אחרי אמצע שנת 2016. לישראל היא כנראה לא תגיע.