יונדאי Xcient היא משאית וותיקה יחסית שהוצגה בשנת 2013 ומוצעת כיום בעולם עם מנועי דיזל בנפח 9.9 ועד 12.7 ליטר עם הספקים שנעים מ-340 ועד 520 כ"ס ועם הנעות 4X2, 6X4, 8X4 במספר תצורות קבינה.
בשנת 2020 החלה
יונדאי בייצור גרסה מימנית למשאית המוכרת, על בסיס הניסיון אותו צברה מאז 2018 עם רכב הפנאי המימני "נקסו". הנעת תא-דלק היא למעשה הנעה חשמלית בה הרכב מייצר בעצמו את החשמל באמצעות מימן. המימן (H2) והחמצן (O2) עוברים דרך ממברנות אלקטרוליטיות בהן מתרחש תהליך הריאקציה שבגינו נוצר החשמל. תוצר הלוואי הוא פליטת מים.
ליונדאי Xcient המימנית שתי יחידות תא דלק המספקת 258 כ"ס ויחד עם המנוע החשמלי הנעזר בסוללת 73.2 קוט"ש, ההספק הכולל עומד על 476 כ"ס ונתון המומנט מגיע ל-346.7 קג"מ. המנוע משודך לתמסורת "אליסון" עם 6 הילוכים.
המשאית תוצע בשתי גרסאות - 4X2 או 6X2 (צמיגי 315/70R22.5) והמהירות המירבית עומדת על 85 קמ"ש. נפח מיכלי המימן של ה-Xcient עומד על 32.09 ק"ג והם ממוקמים בצמוד לחלקה האחורי של הקבינה. זמן התדלוק אורך 8 עד 20 דקות ויספק טווח נסיעה של 400 ק"מ.
המשאית תשווק בגרסת מטען סגורה עם בסיס גלגלים של 513 ס"מ, אורכה עומד על 974.5 ס"מ, רוחבה עומד על 251.5 ס"מ וגובה הקבינה עומד על 373 ס"מ. משקלה עומד על 9,795 ק"ג (קבינה ושלדה), והמשקל הכולל עומד על 19 ועד 36 טון (בהתאם לתצורה).
המשאית המימנית מגיעה אלינו בתקינה אירופאיות ובהתאם עמדה בכל המבחנים הנדרשים לבטיחות וביניהן עמידות בתאונה כמובן, תנאי מזג אוויר קיצוניים, שריפה ואפילו ירי. הבחירה במימן לסגמנט המסחרי נובעת מכמה סיבות – מדובר בסגמנט המאופיין בנסועה שנתית ופליטת מזהמים רבה וקל לסהב אותו להנעה חלופית וירוקה יותר. למרות היומרות של טסלה בתחום, הנעה חשמלית נחשבת כפתרון פחות מתאים למשאיות בשל משקל הסוללות הרב הפוגע בכושר ההעמסה וזמן הטעינה הנדרש עבורן.
על מנת לתדלק את המשאית המימנית של יונדאי, יוקמו בישראל תחנות תדלוק יעודיות באמצעות "סונול" שגם רכשה משאית ראשונה. תחנה ראשונה תיפתח כבר ברבעון הראשון בסמוך לקיבוץ יגור. ייצור המימן והשינוע יבוצע על-ידי "בזן" שכבר כיום עומדת בהוראות השינוע.
תמחור המשאית טרם סוכם והדבר תלוי עוד בסבסוד אותו תיתן המדינה. ביבואנית טוענים כי עלויות האחזקה לא צפויות להיות נמוכות משמעותית לעומת משאיות מונעות דיזל.
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות