בקצרה:
- תוצאות בטיחות מאכזבות לחגורים מאחור בטנדר
- פחות בטוח מאחור למבוגרים, יותר בטוח לילדים
- ציוני הטנדרים נמוכים? של משפחתיות אפילו נמוך יותר
לפני מספר שבועות פרסמנו ממצאים מטרידים שחשף מכון הבטיחות של חברות הביטוח האמריקאיות (IIHS), לפיהם יצרניות רכב לא שמות מספיק דגש על בטיחות הנוסעים במושב האחורי. ולראיה פורסמו תוצאות מאכזבות של מבחני ריסוק שבוצעו לארבעה מיניוואנים פופולריים בארה"ב, הרלוונטיים גם אלינו. כעת מפרסם המכון את תוצאות הריסוק של ארבעה טנדרים, עם ממצאים דומים.
הטנדרים שנבחנו הם הדגמים הפופולריים ביותר בארה"ב, פורד F150, ראם 1500, שברולט סילברדו 1500 וטויוטה טונדרה. הדגמים האלה פחות רלוונטיים אלינו, אבל מסקנות המכון קושרות קשר הדוק לדגמים אחרים ואמורות להטריד כל אחד מאיתנו.
תחילה לתוצאות: ככל שמדובר במושב הקדמי, הציונים היו 'טובים' בכל הדגמים, כמעט בכל הסעיפים. טויוטה ושברולט הם היחידים שבחלק מהסעיפים קיבלו ציון אחד נמוך מהמרבי.
אבל כשעוברים למושב האחורי התמונה שונה לחלוטין, וכל הטנדרים זכו לציונים נמוכים של 'נכשל' ו'גבולי', כשעיקר התלונה נוגעת לרמות ההגנה הנמוכות על אזור החזה, הראש והצוואר.
הדירוגים הנמוכים ביחס למושב האחורי גם פגעו בציון הכללי, וכל הטנדרים קיבלו ציון מסכם נמוך: טויוטה זכה לציון 'גבולי', כאשר כל השאר סיימו בציון 'נכשל'. נזכיר כי להבדיל מ-Euro NCAP המעניק בין 1 לחמישה כוכבים, מכון הבטיחות האמריקני מדרג את הציון בארבע רמות: 'נכשל', 'גבולי', 'עובר' ו'טוב'.
למה זה קורה? לפני שנה עדכן ה-IIHS את מבחני הריסוק כשהעלה את מהירות הפגיעה מ-31 ל-37 מייל לשעה (מ-50 ל-60 קמ"ש) ואת מסת הפגיעה מ-1,500 ל-1,900 ק"ג. הסיבה לעדכון נובעת מכורח המציאות בה מכוניות הופכות כבדות יותר בדגש על דגמי SUV כמו-גם השתלבות מואצת של דגמים חשמליים כבדים משמעותית ממקביליהם ה'בנזיניים'.
מאז העדכון פורסמו פעם אחר פעם ממצאים מטרידים בנושא בטיחות היושבים החגורים מאחור. בכל פעם מדגישים אנשי IIHS שהסיכון לפציעה קטלנית מאחור עלה בגלל ההתקדמות הגדולה בבטיחות היושבים מלפנים ש"נהנים" מכריות אוויר משופרות, חגורות בטיחות מתקדמות ומערכות נוספות שכמעט ולא זמינות מאחור.
עוד צוין כי המושב האחורי נותר המקום הבטוח ביותר עבור ילדים - עם ובלי מושבי בטיחות - שעלולים להיפצע מכריות האוויר הקדמיות בעת ישיבה מלפנים. נזכיר כי המקום המומלץ לתינוקות במושב בטיחות הוא מאחור, וכאשר הם פונים לאחור.
מה אנחנו חושבים: יצרניות הרכב כל כך שיפרו את הבטיחות עבור היושבים מלפנים, עד שהמקום שם הפך בטוח משמעותית ביחס לחלקו האחורי של הרכב (למעט עבור ילדים). הפרסום הנוסף של המכון כעת מוכיח נקודה זו ואת העובדה שהיצרניות חייבות להשקיע גם בספסל האחורי.
במבט רחב יותר צריך לזכור שעל אף הציונים הנמוכים שהציגו ארבעת הטנדרים האלה, ההגנה שלהם מאחור היתה טובה יותר או דומה לטנדרים אחרים שנבדקו בעבר כמו, ניסאן נווארה וטויוטה טאקומה, וכך גם ביחס למספר משפחתיות שנבחנו כמו סובארו קרוסטראק, סובארו אימפרזה, ניסאן סנטרה וקיה פורטה.