בקצרה:
- טסלה ממשיכה לפתח מכונית עממית וזולה
- תיוצר במפעלים החדשים בטקסס ובגרמניה
- היעד שאפתני: 20 מיליון מכוניות ב-2030
אילון מאסק עושה זאת שוב: מכריז על מכונית זולה במחיר של 25 אלף דולר – כמחצית ממחירה של מודל 3 – אשר תיוצר במפעלי החברה בגרמניה, בפאתי ברלין. כרגיל, כל הצהרה כזו של מאסק גוררת הדים תקשורתיים, לרוב מקפיצה את מחיר המניה לשמחתו של אחד מעשירי עולם ותקווה בקרב מעריציו. לא כבר היינו בסרט הזה?
הפעם הראשונה שבה מאסק דיבר על טסלה במחיר כזה היתה בספטמבר 2020, באסיפת בעלי המניות השנתית אשר זכתה לכינוי 'קולנוע הדרייב אין של טסלה'. היא זכתה לכינוי הזה כיוון שנערכה במתכונת מיוחדת בשל הקורונה – במגרש מפעל של טסלה בפרמונט קליפורניה, כאשר מספר מוגבל של בעלי מניות יושבים במאות מכוניות טסלה שחנו לפני במה, כשמאסק מציג עליה מוצרים עתידיים של החברה.
מאסק הבטיח אז שטסלה זולה תהיה מוכנה בעוד כשלוש שנים, כלומר ב-2023, וגם הסביר איך יעשה זאת: "אחד הדברים שמעסיקים אותי יותר מכל הוא שאנחנו לא מציעים מכונית עממית אמיתית, וזה משהו שנהיה חייבים שיהיה לנו בעתיד. בשביל זה אנחנו צריכים שהסוללות יהיו זולות יותר".
הצהרה בנוסח דומה פורסמה בעיתונות העולמית (וגם אצלנו) ביוני 2021, כש"מר טסלה" הרחיב בעניין ואמר שמערכת מצברים חדשה תעלה כ-50% לייצור תאפשר להגדיל את טווח הנסיעה ב-16% בהשוואה לסוללה הנוכחית. הוא גם אמר שתהיה בעלת צפיפות תאים גדולה יותר עם פחות רכיבים, ולכן תהיה יעילה יותר מבחינת ניהול תרמי.
לפני כחודשיים, בספטמבר 2023, יצאה לאור ביוגרפיה חדשה של מאסק, פרי עטו של הסופר והביוגרף וולטר אייזקסון, (מתורגמת לעברית בהוצאת מטר וכנרת-זמורה). על פי הביוגרפיה, מאסק עצמו ביטל את פרויקט המכונית "העממית" בתחילת 2022 בגלל משבר השבבים, ורצון למקד ולזרז את פיתוח טנדר סייברטראק והמשאית החשמלית, לצד פיתוח תוכנת הנהיגה האוטונומית שתייתר את הנהג ותבטל את הצורך של רבים לרכוש מכוניות בעצמם.
לאורך כל התקופה הצהיר מאסק גם על יעדי צמיחה שאפתניים של 50% מידי שנה כשבהצהרה האחרונה, לפני ימים אחדים בעת ביקור במפעל שבשולי ברלין, נקב ב-20 מיליון מכוניות ב-2030. כדי לעמוד ביעדים נראה שמאסק הבין שעליו להחזיר את פרויקט המכונית "העממית" ומכאן ההצהרה הנוכחית.
נזכיר כי בעבר העריך מאסק כי המכונית תיוצר במקסיקו, כנראה מתוך רצון לשמור על עליות נמוכות, בהמשך אמר שהמכונית תיוצר במפעל החדש בטקסס, ואחר כך החליף את היעד למפעל שבסמוך לברלין.
סיבת המעבר למפעלים החדשים יותר נובעת מתהליך הייצור החדש שטסלה פיתחה: במקום חיבור של חלקים רבים ליצירת מכונית, חיבור מכלולים מוגמרים שיקצרו את התהליך.
במפגש שנערך לפני ימים אחדים במפעל שבגרמניה, חזר ואישר כי שם יורכב הרכב, לצד מודל Y, ושקצב הייצור הנוכחי של המפעל יוכפל למיליון מכוניות בשנה. העניין הוא שקצב הייצור הנוכחי של המפעל הוא 250,000 מכוניות בשנה.
מה אנחנו חושבים: מאסק הוא איש חזון אדיר, אבל כהרגלו הוא מתקשה ליישם את החלומות ולפעמים לא מעניק סיבה לאמון בהצהרותיו. כדי לעמוד ביעדים טסלה חייבת מכונית קטנה וזולה יותר. זה לא פרויקט קטן שאפשר לזגזג אם לייצר או לא, והיא כנראה תצטרך לעשות זאת בשתי המפעלים, טקסס וברלין, כדי להגיע למספרים עליה היא מדברת.
כדי לעשות זאת טסלה רותמת את אחד היתרונות הגדולים שלה: היעילות האנרגטית הגבוהה של מערכת ההנעה החשמלית שלה, ומוסיפה לקלחת את תהליך הייצור החדש שעדיין צריך להוכיח את עצמו כיעיל, זריז, חסכוני ולבסוף להוציא מוצר שהוא גם בטיחותי.
זו משימה לא פשוטה, במיוחד כשענקיות כמו טויוטה, יונדאי, קיה וסוללה של יצרניות סיניות עושות בדיוק את אותו הדבר, וזה עוד לפני שאנחנו מדברים על שוק החשמליות שלא מתרומם כפי שציפו תחילה.
פורסם לראשונה ב- 07.11.23
למאמר זה התפרסמו 21 תגובות