בקצרה:
- לקסוס הציגה צמד רכבי פנאי-שטח חדשים
- ה-GX יתבסס על שלדה חדשה לחלוטין
- ה-TX לא מיועד לשטח, יחליף את ה-RX-L
לקסוס GX, אחיו היוקרתי של טויוטה לנד קרוזר, נחשף בדור חדש - אחרי לא פחות מ-14 שנים שבהן שווק הדור היוצא והשני בשושלת. בניגוד לעבר, הפעם דווקא לקסוס היתה זו שהקדימה את טויוטה בחשיפת הדגם, אך כבר עתה ברור שמרבית הפרטים שנחשפו מעניינים לא פחות בהקשרים של האח העממי מבית טויוטה.
כבסיס משמשת שלדת סולם עדכנית (TNGA-F) וקשיחה יותר, המשותפת ל-LX ועשויה לשפר את איכות הנסיעה בשטח ובעיקר בכביש, עם מערך מיתלים המשלב עצמות עצה כפולות מלפנים וסרן חי מאחור - כבעבר. לדברי היצרנית, המתלה הקדמי תוכנן מחדש ויחד עם תגבור הגה חשמלי, צפוי להעניק לרכב הגדול והכבד היגוי טבעי ומדויק יותר.
בשלב ראשון יוצע מנוע V6 בנזין מוגדש בנפח 3.5 ליטר עם 349 כ"ס, 48 כ"ס יותר מה-V8 האטמוספרי ב-GX היוצא. הכוח יועבר לתיבת 10 הילוכים אוטומטית (שישה הילוכים בעבר) והנעה כפולה-קבועה עם הילוך כוח.
אלה מאפשרים לו כושר גרירה של 3.6 טון, 700 ק"ג יותר מהדגם הנוכחי. בעתיד יוצע גם מנוע i-FORCE MAX קטן יותר, עם 2.4 ליטר של נפח, ארבעה צילינדרים, מגדש ומנוע חשמלי נוסף, והספק משולב שצפוי לעמוד על כ-320 כ"ס. צריכת הדלק בו עשויה להיות נמוכה משמעותית.
ה-GX יוצע גם בגרסת 'אובר-טרייל' ייעודית לשטח, עם צמיגי שטח אגרסיביים (Toyo Open Country AT) וגדולים יותר ("33), נעילת דיפרנציאל אחורית ומערכת מערכת מוטות מייצבים אקטיביים (e-KDSS) בה מצויד כיום לנד קרוזר 300 GR, המאפשרת הארכת מהלך המתלה במהירות נמוכה והקטנת זוויות הגלגול במהירות גבוהה.
בנוסף יש מושבים קדמיים בתכנון שונה האמור להפחית את עייפות הנהג בנסיעה בשטח משובש, מיגון ייעודי לגחון ואופציה לגגון ייעודי לציוד ומגיני סף במקום מדרגות הצד העדינות מפלסטיק.
בהשוואה לקודמו הוא ארוך ב-7 ס"מ (495 ס"מ) עם בסיס גלגלים גדול ב-6 ס"מ (285 ס"מ), רחב ב-9.5 ס"מ (198 ס"מ) ונמוך ב-2 ס"מ (186.5 ס"מ), ממדים שצפוים להיות דומים לדור הבא של לנד קרוזר, ולדברי היצרנית, הצמיחה בגודל צפויה לשפר משמעותית את הנוחות ליושבים בשורה השניה והשלישית.
עיצוב הלקסוס הפך רבוע, קשוח ותכליתי למראה מבעבר, עם סבכת שעון החול המוכרת של היצרנית. למרו הצמיחה בממדים, זווית הגישה (26 מעלות, 5 מעלות יותר) שופרה בעוד הנטישה נותרה דומה (23 מעלות, באובר-טרייל 24 מעלות).
סביבת הנהג מודרנית כעת עם לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3), תצוגת נתונים עילית, מסך מגע ענק ("14) והפחתה ניכרת של מספר המתגים, למעט אלה האחראים על מצבי הנהיגה השונים. כאופציה תוצע מערכת שמע של מארק לווינסון עם 21 רמקולים.
מערך הבטיחות יהיה מתקדם מזה המוצע בלנד קרוזר הנוכחי, לרבות אפשרות לשמירת נתיב (לעומת תיקון סטייה באמצעות הבלמים) ובקרת שיוט אדפטיבית עם זחילה בפקקים.
לקסוס TX: פנאי לשבעה
ה-TX הוא דגם חדש בהיצע של לקסוס בצפון אמריקה, אח כמעט-תאום לטויוטה גרנד היילנדר, שעשוי להגיע גם לאולם התצוגה המקומי ולהתמודד כאן מול מתחרים כמו קאדילק XT6 ואינפינטי QX60.
למרות ממדים זהים לטויוטה (516 ס"מ לאורך, 295 ס"מ לבסיס הגלגלים), בלקסוס יש שורת מושבים שלישית שמיועדת לשניים (שלושה בטויוטה) ולכן עם מקום לשבעה או שישה נוסעים עם צמד מושבי קפטן בשורה השניה. נפח תא המטען צנוע ב-14 ליטר (569 ליטר כשכל המושבים בשימוש, 1,625 ליטר בקיפול השורה השלישית).
ה-TX יוצע עם מנוע בנזין מוגדש בעל 4 צילינדרים בנפח 2.4 ליטר (275 כ"ס) ותיבת שמונה הילוכים אוטומטית, או בגרסה היברידית למנוע (366 כ"ס) ותיבת שישה הילוכים אוטומטית. בשונה מטויוטה, הוא יוצע גם עם מערכת הנעה היברידית-נטענת המוכרת, על בסיס מנוע בנזין V6 בנפח 3.5 ליטר (406 כ"ס) ותיבת הילוכים רציפה. נתוני ביצועים וטווח נסיעה חשמלי טרם פורסמו.
גרסת הבנזין תוצע עם אפשרות בחירה בין הנעה קדמית לכפולה, ההיברידיות עם הנעה כפולה באמצעות מנוע חשמלי נוסף המחובר ישירות לגלגלים האחוריים. עוד נציין כי הגרסה ההיברידית הרגילה תוצע עם היגוי אקטיבי לגלגלים האחוריים המסייע לצמצום רדיוס הסיבוב.
ומה הרלוונטיות לשוק הישראלי? ה-GX לא צפוי לנחות כאן, אבל הוא הבסיס לדור הבא והמסקרן של לנד קרוזר, עם שורה של שיפורים שיגיעו גם לרכב השטח של טויוטה. ל-TX דווקא סיכויים גדולים יותר להחתים כאן דרכון, שכן הוא רלוונטי הרבה יותר לשוק, עם תצורת פנאי לשבעה שחסרה באולם התצוגה המקומי של לקסוס.
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות