בקצרה:
- רנו משיקה מותג חשמלי ייעודי, הכירו את אמפרה
- כבר בשנה הבאה צפויים לעלות ארבעה דגמים על הכביש
- נולד מתוך רצון להוזיל עלויות ולהתמודד מול הסינים
רנו מתכוננת לשלב הבא בארגון מחדש וממציאה את אמפרה, ישות אוטונומית נפרדת מרנו שתעצב, תתכנן, תייצר ותשווק אך ורק מכוניות חשמליות. הסמל עדיין יהיה של רנו - בהתאמה לעידן החשמל - כשהרעיון המרכזי מאחורי המהלך הוא הוזלת עלויות על-ידי סוג של מיקור חוץ וגיוס כספים מאסיבי תחת המותג החדש.
אמפרה תשתמש בפלטפורמות החשמליות המוכרות של רנו שזוכות לכינויים חדשים: פלטפורמת CMF-B EV שבעתיד תשמש בין היתר את רנו 5 וניסאן מיקרה החשמליות מחליפה את שמה תחת מותג אמפרה ל'AmpR פלטפורמה קטנה', פלטפורמת CMF-C EV שמשמשת כבר כעת את רנו מגאן E-טק וניסאן אריאה, תשנה את שמה תחת מותג אמפרה ל'AmpR פלטפורמה בינונית'.
שימו לב, יש חשיבות לעניין הפלטפורמות. שכן רנו טוענת כי בהחלפת דורות הפלטפורמה בסגמנט C (קרי בדור הבא של ניסאן אריאה, למשל), היא תצליח להוזיל את עלויות הפיתוח באופן משמעותי. להערכתה, תוזיל ב-50% את עליות ייצור הסוללות, ב-25% את עליות ייצור המנועים, ב-25% את עליות ייצור הפלטפורמה וב-15% את עליות ייצור מעטפת המכונית. כל אלה יוזילו ב-50% את עליות הייצור בסך הכל, ויאפשרו להתחרות טוב יותר מול שטף המכוניות הסיניות הזולות שחודרות לאירופה.
מכונית ראשונה שתיוצר תחת כנפיה של אמפרה היא רנו מגאן E-טק שהושקה באירופה באמצע 2022 וכרגע תופסת נתח שוק של 2.2% בקרב מכוניות חשמליות באירופה, ואת המקום הראשון מבין המשפחתית החשמליות בצרפת.
בתחילת השנה הבאה יצטרפו אליה עוד שלוש מכוניות חשמליות: סניק E-טק שתציע טווח של 625 ק"מ ובמחיר של סביבות 40 אלף יורו (מקביל לסקודה אניאק), רנו 5 שתציע טווח של 400 ק"מ ומחיר של 25 אלף יורו (מקביל ל-208e) ומכונית קטנה נוספת בשם 'לג'נד' (Legend, אגדה) שתוצג בקרוב ובמחיר של 20 אלף יורו (מקביל למחיר של ליפמוטור T03).
במהלך 2025 תוצג רנו 4 ובהמשך ועל בסיס הדור הבא של הפלטפורמות יוצגו עוד שתי מכוניות כך שעד 2031 תציע אמפרה שבע מכוניות חשמליות.
רנו מדגישה כי שוק החשמליות מתרכז בסגמנט B (סופר-מיני) ו-C (משפחתית) ושלהערכתה עד 2030 שני הסגמנטים האלה ייצגו 75% מהמכוניות החשמליות באירופה. כדי להתכונן למצב, הציבה לעצמה יעדים קשיחים ומציינת שכרגע עם דגם אחד בייצור היא מוכרת 45 אלף יחידות ומכניסה 2.8 מיליארד אירו.
עד 2025 ועם 4 דגמים היא תגיע ל-300 אלף מכירות, הכנסה של מעל 10 מיליארד אירו ולראשונה איזון ברווחיות. עד 2031 ועם 7 דגמים היא תגיע למיליון מכירות של מכוניות חשמליות, הכנסות של מעל 25 מיליארד אירו ורווחיות של מעל 10%.
מה אנחנו חושבים: רנו, כמו גם יצרניות אחרות ובהן טויוטה ו-GM, מתכוננות לשלב הבא באבולוציית המיתוג - השלב בו מותג הוא לא רק יצרן רכב אלא ישות הוליסטית של מגוון פתרונות תחבורה כמו ניידות אישית ורובו-טקסי למשל.
הסינים לא מדברים על זה בינתיים ומתרכזים רק במאמצי חדירה לשוק האירופאי באמצעות מחיר תחרותי שעוד זוכה בחלק מהמקרים לסובסידיות אירופאיות. ומולם מתכננת רנו להתמודד בעיקר בעלות תחרותית. מעניין מה תהיה תשובת הסינים למהלך.