לפני כשבוע הציגה צ'מפיון מוטורס מערכת הפעלה חדשה ודוברת עברית שתוצע ברוב דגמי פולקסווגן, סיאט וסקודה. הממשק של צ'מפיון עונה לשם Connect it ומותקן על-גבי מערכת המולטימדיה המקורית שברכב - בדומה למערכות שכבר פיתחו יבואניות מיצובישי, יונדאי, טויוטה, קיה, סוזוקי ועוד. לפני שנתחיל בסקירה הממוקדת, נסביר מהי אותה מערכת "קונקט איט".
המערכת החדשה היא פיתוח ישראלי והממשק כולו בשפה העברית. המערכת כולל אפליקציות שונות כגון Waze, Spotify, Deezer, פנגו, רדיו אינטרנטי ועוד. המערכת גם כוללת מידע על הרכב עצמו כגון קילומטראז' מצטבר, עדכון טיפולים, מועד הטסט, התראות ותזכורות שונות. המערכת גם מאפשרת הזמנת ביקור במוסך, שירותי דרך על בסיס מוקד הזמין 24 שעות ביממה ואף חיוג לגורמי חירום כגון משטרה ומד"א. נוסף למערכת שברכב, יוכלו הלקוחות להוריד אפליקציה ייעודית לטלפון החכם שתאפשר קבלת עדכונים (ללא חיבור פיזי לרכב).
המחיר של המערכת עומד על 2285 שקלים כולל מע"מ. היבואנית מציעה ללקוחות לרכוש אותה במסגרת חבילה ברכישת מערכת מיגון של איתוראן בתוספת 990 שקל.
את הסקירה ביצענו בפולקסווגן פולו החדשה שגם קיבלה את מערכת המולטימדיה החדשה של היצרן. על המערכת המקורית דיברנו רבות במבחנים השונים - היא פועלת ממש כמו טלפון סלולרי חכם, עם מסך בהיר ורגישות טובה למגע, היא מהירה ובעלת איכות תמונה טובה.
ממשק
המערכת עולה אוטומטית עם הנעת הרכב. אם עברנו לתפריט אחר (נניח רדיו או טלפון), אז נוכל להיכנס אליה לאחר לחיצה יחסית ארוכה על מקש App שעל גבי המערכת המקורית. אנו מגיעים מיד למסך הראשי שכולל שעון, מד טמפרטורה לחצני "מועדפים" וקיצורי דרך ל-Waze. בתחתית המסך ישנם כפתורי מגע של התפריטים (עוד נפרט עליהם): בית, אפליקציות, הרכב שלי, הודעות ומוקד צ'מפיון, ובצד שמאל כפתורי מגע המוכרים מטלפונים סלולריים כגון מקש משימות פתוחות, בית, חזור וכפתורי עוצמה.
צפייה בתוכן מבחן: המולטימדיה החדשה של צ'מפיון מוטורס
המערכת הישראלית "קונקט איט" מבוססת על מערכת הפעלה אנדרואיד מבית גוגל, שהיא מערכת הפעלה בקוד פתוח, מה שאפשר לבצע התאמות שונות לייעוד כמערכת מולטימדיה ברכב. המערכת פועלת בצורה חלקה ומהירה ומגיבה טוב ללחיצה ומשיכת אצבע על המסך בדיוק כמו המערכת המקורית. בנוסף המערכת יודעת לקבל עדכוני On Air; כלומר, כאשר יצאו עדכוני גרסה, לא יהיה צורך להתחבר פיסית למחשב אלא הורדת הגרסה תתבצע בדיוק כמו בטלפון החכם. נסייג רק דבר אחד ונציין כי לכרטיס ה-SIM לוקח זמן להיטען ויש להמתין זמן מה מרגע הנעת הרכב עד שנוכל להשתמש באפליקציות השונות.
צפייה בתוכן מבחן: המולטימדיה החדשה של צ'מפיון מוטורס
תפריטים
תפריט בית: זהו בעצם המסך הראשי של המערכת ובו נוכל לקבוע מהן האפליקציות שיוצגו בחלונית המועדפים וכן לקבל גישה מהירה לקיצורי הדרך של תוכנת הניווט ווייז.
תפריט אפליקציות: לחיצה על מקש זה (או לחיצה על חלונית המועדפים) תוביל אותנו ל"מחסן" האפליקציות שלנו. נוכל למצוא שם אפליקציות מגוונות כמו מחשבון, יומן, שעון וכו'. בתפריט עצמו נוכל לעבור ל"חנות צ'מפיון" שם מחכות לנו אפליקציות נוספות להורדה, ובהן יוטיוב, ynet, ספוטיפיי, שאזאם ועוד.
תפריט הרכב שלי: בתפריט זה נוכל לקבל מידע כללי על הרכב כמו מד נסועה, עדכון לגבי הטיפול הקרוב וכמובן הזמנת ביקור במרכז שירות. בתפריטי המשנה ישנו פירוט אודות נורות החיווי השונות בלוח המחוונים, כולל הנחיות באשר לפעולה הנדרשת במצב שבו נדלקת כל נורית. יש גם גישה לספר הרכב וצפייה בהיסטוריית הטיפולים ותפריט משנה נוסף העונה לשם "הטבות", שהוא כנראה אפשרות של היבואן לעדכן בהטבות שונות את בעלי הרכבים.
צפייה בתוכן מבחן: המולטימדיה החדשה של צ'מפיון מוטורס
תפריט הודעות: בתפריט זה נקבל הודעות שונות לגבי הרכב או הודעות מהיבואן. בתפריט המשנה "הגדרות" מופיעות רק הגדרות המערכת ולא הגדרות הניתנות לשינוי והתאמה אישית.
תפריט צ'מפיון 24/7: תפריט זה אחראי על הקשר הישיר בין היבואן ללקוח ודרכו נוכל להתקשר ישירות למוקד שירותי דרך, לדווח על תאונה למוקד 100 של המשטרה או למוקד מד"א 101 וגם להזמין שירותי חילוץ. שני תפריטי משנה נוספים הם "מרכזי שירות" ו"אולמות תצוגה". בלחיצה עליהם לא הוצגו פרטים כלשהם, אך ככל הנראה המערכת עוד תקבל עדכונים ושדרוגים בהתאם.
צפייה בתוכן מבחן: המולטימדיה החדשה של צ'מפיון מוטורס
אפליקציות
מרבית האפליקציות פועלות בדיוק כמו שאנו מכירים אותן מהטלפון החכם, אך בחלקן מצאנו שינויים כאלה ואחרים וגם לעיתים באגים. נסקור כאן את אלו שמשתמשים בהן בתדירות גבוהה יותר.
ווייז: תצוגת הניווט בהירה וברורה ותופסת את מרבית גודלו של המסך, כך שקל מאוד להסתכל על המפה, להזיז אותה ולהזין יעדים. החומרה של המערכת המקורית לא מאפשרת "צביטה" במסך לצורך הגדלה והקטנה, אז מזל שווייז דאגו לכפתורי זום מרחפים.
יומן גוגל: לוח השנה במוצג ברכב מבוסס על יומן גוגל וגם נראה כמוהו, מה שאומר שלאחר הזנת פרטי חשבון הגוגל שלכם, תוכלו לסנכרן בקלות את יומן הפגישות שלכם. רק אל תשתמשו בו בזמן נהיגה.
מחשבון: המחשבון פועל גם הוא בדיוק כמו בטלפון החכם, קל ופשוט לתפעול. לצד זאת, המפתחים בחרו להציג מחשבון מדעי, ככה שאם במקרה אתם צריכים לחשב שורש או להוציא קוסינוס תוכלו לעשות זאת בתוך הרכב.
רדיו אינטרנטי: בזמן הסקירה ניסינו להיכנס לאפליקציית "רדיוס 100FM". זוהי אפליקציה נפוצה שקיימת גם בלא מעט מערכות מקומיות של יבואנים שונים. כאן היא פעלה בצורה איטית וכאשר המוסיקה החלה היא לא התנגנה ברמקולים שברכב אלא מהרמקול הפנימי של המערכת שאיכותו נמוכה.
מסכמים
מערכת Connect it של צ'מפיון היא מערכת טובה ונדרשת. זהו כנראה היבואן הגדול האחרון שמצטרף לגל המערכות שהתפתח בישראל. ההתממשקות עם המערכת המקורית פועלת בצורה טובה רוב הזמן. המערכת עצמה מהירה ובעלת פונקציות שימושיות ורלוונטיות. התצוגה בהירה ובאיכות טובה וקל לעבור בין תפריטים. היא גם נהנית מחומרה יעילה ומוצלחת, לעומת המערכות של טויוטה וסוזוקי למשל.
מנגד, היא לא "משתלטת" על כל מערכות הרכב כמו המערכות של כלמוביל או של קיה - שם למשל ניתן לחפש אנשי קשר בעברית, מה שלא קיים במערכת של צ'מפיון. לצד זאת, היא צריכה עוד כמה ליטושים אחרונים (שלבטח יגיעו ככל שיתרבו המשתמשים) ואז היא בהחלט תהיה אחת מהמערכות הטובות בשוק.
ועניין אחרון הוא המחיר. אצל יונדאי, מיצובישי, סוזוקי וקיה מקבלים את המערכת ללא תוספת תשלום. טויוטה דורשת תשלום (אך מעניקה את המערכת בחינם במסגרת מבצעים שונים) ואצל יבואנים אחרים כמו סמל"ת, דלק מוטורס ועוד ניתן לקבל התקנות פשוטות של ווייז בתוספת תשלום מסוימת. המחיר שדורשת צ'מפיון מוטורס לא נמוך - אך יש יקרים ממנו, ויש כאלה שלא דורשים תשלום כלל. קחו זאת בחשבון.
למאמר זה התפרסמו 13 תגובות