אחרי שכולם כבר דיברו על השחקנים, המאמנים והטקטיקות, ואפילו התקיימו ברשת דיונים על המאכלים הלאומיים של כל מדינה ועל המסורת הצבאית, החלטנו לבדוק מה היה קורה אילו במקום שחקני הכדורגל - המדינות השונות היו מיוצגות על ידי צרכני הרכב המקומיים.
או במילים אחרות - שלחנו להתמודדות את שתי המכוניות הנמכרות ביותר בכל מדינה, וניסינו ליצור מונדיאל אלטרנטיבי עבור חובבי הרכב שפחות מתחברים לכדור העגול, ומתעניינים יותר במנועים ואגזוזים.
הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב
יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
ליד שמה של כל נבחרת ציינו את שני הדגמים הנמכרים ביותר באותה מדינה - מהמקום הראשון לשני. אחר כך הוספנו קצת פרשנות שלנו...
בבית הראשון נמצאת מארחת הטורניר, רוסיה, שאזרחיה נוטים לרכוש מכוניות מהצד הפחות מבריק של תעשיית הרכב. את הריו כולנו מכירים, ואילו הלאדה גראנטה היא בעצם גרסה מקומית של דאצ'יה לוגאן. שתיהן יחד מוכרות קרוב ל-200,000 יחידות בשנה רק ברוסיה. את התבוסה שהנחילו הרוסים לערב הסעודית במשחק הפתיחה הם כנראה יתקשו לשחזר במבחן ההשוואתי בין קיה ריו לטויוטה קאמרי, וגם בקרב הסגניות צפוי ניצחון סעודי קל.
ויש גם נציגות מכובדת לשברולט בבית הזה: באורגוואי, מדינה קטנה שהיא מעצמת כדורגל, אוהבים מאוד את שברולט אוניקס - שהיא מעין גרסה דרום אמריקאית לאופל קורסה.
השברולט השניה בבית, ה-TFR של שכנינו ממצרים, היא למעשה גרסה מקומית של שברולט קולורדו - שאנחנו מכירים יותר בתור איסוזו די מקס. ניסאן סאני של המצרים, שגם מיוצרת אצלם, היא לא אותה אחת ששווקה אצלנו בתחילת שנות התשעים, אלא למעשה ניסאן אלמרה - המשפחתית הקטנה שנמכרה כאן עד לא מזמן. אנחנו מניחים שמוחמד סלאח, הכוכב המצרי, בחר לו מכונית שונה משתי אלו.
ההימור שלנו: ערב הסעודית עולה מהמקום הראשון. על המקום השני יתנהל קרב צמוד בין מצרים לאורגוואי, בו ינצחו הדרום אמריקאיים בזכות מכונית המיני המצוינת פולקסווגן אפ.
טוב, זה די ברור. רובנו זוכרים את קיה פרייד מהתקופה שלה בישראל לפני למעלה מ-20 שנה, וכבר אז היא לא הרשימה במיוחד. כיום, כאשר היא מיוצרת באיראן על ידי חברת "סאיפה" המקומית היא אמנם מוכרת קרוב לרבע מיליון יחידות בשנה - אבל את הבית הזה היא תסיים במקום האחרון.
שילוב של מרוקאים ורומנים מזכיר לנו יותר מדי בדיחות עדתיות תפלות, אבל בסוף זוהי קבוצת רנו הצרפתיה ששולטת היטב בשוק המרוקאי. דאצ'יה לוגאן במקום הראשון שם כבר 5 שנים ברצף, עם נתח שוק מדהים של 8.1%, אבל היא לא באמת מאיימת על שתי השכנות מאירופה.
כמו במרבית ההימורים מעולם הכדורגל האמיתי, גם פה נראה שפורטוגל מצליחה להרשים עם שני דגמי סופר מיני מוצלחים - הקליאו מככבת כבר 5 שנים בצמרת הטבלה שם - אך ספרד זוהרת ממנה עם צמד מקומיות שתוכננו על ידי פולקסווגן, ונמכרות שם יחד בכמות של כ-70,000 יחידות.
ההימור שלנו: ספרד עולה מהמקום הראשון, כריסטיאנו רונאלדו מלהטט עם צמד צרפתיות קטנות ושובבות - אך מסתפק במקום השני.
מה הייתם מעדיפים, סיור בין הכרמים של חבל פרובאנס עם סופר מיני קלילה ומהנה, או מסע בערבות אוסטרליה עם טנדר קשוח? האמת היא ששתי האפשרויות קורצות לנו, אבל נראה לנו שבמבחן הקשיחות והשרידות לאורך שנים, וגם בסיפורי המיתולוגיה ההיסטוריים, נבחרת אוסטרליה היא זאת שלוקחת פה את הנקודות.
צפייה בתוכן מונדיאל 2018: הרכבים הנמכרים ביותר בעולם
ושלא תבינו לא נכון: עם 215 אלף יחידות שנמכרות מדי שנה בצרפת רק מדגמי הקליאו וה-208, אנחנו מלאי הערכה למולדת הקרואסון והבאגט. זו בחירה דומה אך עדיפה לדעתנו על זו שמבצעים הדנים, וזה עוד לפני שספרנו להם את ה-5-0 ההוא על הנבחרת שלנו.
הפרואנים בסך הכל נחמדים, אבל טויוטה יאריס במקום הראשון במשך 5 שנים ברציפות נשמע לנו כמו פיהוק אחד גדול...
ההימור שלנו: אוסטרליה משלבת להילוך כוח ועולה מהמקום הראשון בבית, צרפת מסיימת במקום השני בהפרש שערים לעומת דנמרק.
אז מי יותר גדול, רונאלדו או מסי? ובכן, אנחנו לא בטוחים שהפרעוש יאהב את ההקבלה, אבל במבחן המכוניות - הכוכבת של ארגנטינה מפסידה פה. פולקסווגן גול - ולא להתבלבל עם הגולף - היא מכונית קטנה שמיוצרת בברזיל ומבוססת על פולו מלפני שני דורות. יש לה גם גרסת טנדר העונה לשם "סאבריו", אך עם כל הכבוד לשם הכובש - היא לא מצליחה להרשים בטורניר שלנו. גם הסנדרו שבמקום השני, שאצלנו נמכרת בתור דאצ'יה, לא ממש מזכירה את מסי.
הקרואטים אוהבים אוקטביות: כל מכונית שישית שנמכרה שם בשנה האחרונה היא בעצם המשפחתית של סקודה, שהיא ללא ספק אחד הדגמים המוצלחים בקטגוריה הזו ובכלל. אהבנו גם את הבחירה שלהם במקום השני. אלה אולי לא המכוניות הנוצצות ביותר, אך כמו שחקני נבחרת קרואטיה - הן יעילות להפליא.
האיסלנדים, עם קטן וקשוח במיוחד, מזכירים קצת את היאריס העמידה לאורך שנים; אבל עם אוכלוסיה שקטנה יותר מזו של פתח תקווה, צריך לקחת בזהירות את ההגדרה "להיט מכירות". הניגרים, כמו מדינות רבות באפריקה, הולכים לכיוון של טנדרים - כאשר במקרה הזה מדובר בגרסה של פורד למאזדה BT50, זכר לתקופת השותפות בין שתי היצרניות.
ההימור שלנו:האוקטביה של הקרואטים מסדרת להם עליה מהמקום הראשון. האיסלנדים עולים אחריהם, ואילו הגולאסו של מסי וחבריו תספיק לכל היותר לטורניר הקופה אמריקה.
מסורת ארוכת שנים של דיוק, קפדנות ומשמעת יקית - אנחנו יכולים להבין למה השוויצרים בחרו באוקטביה ובגולף. מה גם שאין להם תעשיית רכב מקומית להתהדר בה, מה שאי אפשר לומר על הסרבים - שמייצרים אצלם את פיאט 500L המיניוואנית, וכבר שלוש שנים ברציפות מעניקים לה את מהקום הראשון בארצם.
נבחרת ברזיל, כמו היריבה הנצחית שלה ארגנטינה, לא מצטיינת בכל מה שנוגע למכוניות. האוניקס נמכרת שם בכמות אדירה של כ-190,000 יחידות בשנה. מדובר למעשה בגרסה דרום אמריקאית של אופל קורסה, שמיועדת בעיקר לשווקים מתפתחים.
שכניהם ליבשת, אנשי קוסטה ריקה, יכולים להיעזר בשירותיהן של חברות הליסינג הישראליות. אצלן הם ימצאו כמויות גדולות של יונדאי אקסנט וגם לא מעט הונדות מדגם סיוויק - שזכתה במקום השני בפער של 9 מכוניות בלבד מהאקסנט שבפסגה.
ההימור שלנו: שוויץ עולה בקלות מהמקום הראשון. הקרב השני הוא לא על המקום הנוסף לעליה אלא על שלושת האחרונים. להערכתנו, סרביה תסיים אותו עם כרטיס לשמינית הגמר.
בית ו'
דרום קוריאה: יונדאי גרנדור, יונדאי פורטר
מקסיקו: ניסאן ורסה, ניסאן פיק-אפ
גרמניה: פולקסווגן גולף, פולקסווגן פאסאט
שוודיה: וולוו XC60, וולוו S90
איזה בית מרשים. בלי גרסאות בסיסיות של שווקים מתפתחים (כמעט), ועם מכוניות יוקרה שלא פגשנו באף בית אחר. השוודים, כמובן, מעריכים את התוצרת המקומית שלהם - על אף שכיום וולוו נמצאת בבעלות סינית. יש להם גם את הממון הדרוש לרכוש את ה-XC60 וה-S90, ואנחנו לא יכולים שלא לקנא בהם.
גרמניה, כמו גרמניה, הולכת על הבחירות הקלאסיות: גולף ופאסאט. יותר גרמני מזה לא תוכלו למצוא (אולי שווינשטייגר קצת יותר, אבל הוא כבר פרש). האמת היא שקל להבין אותם.
בדרום קוריאה נפגוש את הגרנדור של יונדאי, שהיא למעשה מכונית מנהלים גדולה המבוססת על פלטפורמת הסונטה. מכונית מפוארת למדי במקום הראשון - לא רע. במקום השני, לעומת זאת, יש את יונדאי פורטר - מעין גרסת משא פתוחה של יונדאי H-100 המסחרית.
מקסיקו היא ללא ספק האנדרדוג בבית הזה, לפחות בכל מה שקשור למכוניות. החומה של טראמפ השאירה את המקסיקנים בעיקר עם התוצרת המקומית: ניסאן ורסה, שמוכרת אצלנו כאלמרה, נמכרה שם בלמעלה מ-83,000 יחידות. הפיק-אפ שבמקום השני (67,000 יחידות) הוא למעשה גרסה מקומית של ניסאן נבארה.
ההימור שלנו: שוודיה קוטפת בקלות את המקום הראשון, אפילו בלי זלאטן, ועוד עשויה לאיים על הגביע עם הרכב שכזה. המקום השני הוא קרב צמוד בין גרמניה לדרום קוריאה, אבל כידוע כדורגל משחקים 90 דקות - ובסוף גרמניה מנצחת, בעיקר בזכות הפאסאט הסגנית.
בית ז'
בלגיה: פולקסווגן גולף, רנו קליאו
אנגליה: פורד פיאסטה, פולקסווגן גולף
טוניסיה: רנו קליאו, רנו סימבול
פנמה: טויוטה, יונדאי (אין נתונים ברמת הדגם)
בואו נודה על האמת: כבר הרבה שנים שלא ראינו יצירתיות או מקוריות מכיוון בלגיה. נסיונות לחקות את גרמניה (עם הגולף) או את צרפת (עם הקליאו), זה כבר עניין נפוץ בהרבה אצל הפלמים והוולונים. ולא שאפשר לבוא בטענות לבחירות האלו, שהן די מתבקשות במערב אירופה.
הבריטים ידועים בחיבתם רבת השנים לפיאסטה, שמכרה בשנה החולפת 20,000 יחידות יותר מהגולף שבמקום השני (94,000 לעומת 74,000). ככה זה כשהתעשיה המקומית מייצרת מכוניות כמו ריינג' רובר, אסטון מרטין וקייטרהאם. זה אולי כיף לא נורמלי, אבל את המכירות קוטפות חברות מארה"ב וגרמניה. וגם את ליבו של הנסיך הארי.
הטוניסאים מפתיעים עם שילוב של דגמים שונים מאוד של רנו - הקליאו המערבית והאיכותית, לצד הסימבול הותיקה שמזכירה יותר את דגמי דאצ'יה. קצת כמו לשלב תפוחי אדמה ועריסה בתוך הפריקסה.
על מדינת פנמה שמענו רק לאחרונה, כך שלא מפתיע שגם נתונים אודות שוק הרכב שלה לא הצלחנו להשיג. מה שכן, טויוטה ויונדאי חולשות יחד על 40% מהשוק המקומי, מה שעשוי ליצור ברית אחים מפתיעה בינינו לבינם.
ההימור שלנו: בלגיה ראשונה, אנגליה שניה. לפנמה מגיעות מחמאות על עצם ההגעה למעמד, בעוד המלכה מטירת וינדזור יכולה להיות מרוצה: הפעם אף נבחרת איזוטרית לא הביכה את הממלכה.
פרסומת משעשעת של מאזדה מזכירה לנו בימים האחרונים שהיפנים טובים יותר במכוניות מאשר בכדורגל. זה ככל הנראה נכון, והפריוס שהיפנים אוהבים (160,000 יחידות בשנה) היא אחת ההברקות המוצלחות של המדינה האסייתית. מאזדה בכלל לא נמצאת בראש סדר העדיפויות של היפנים, או של עמים אחרים שאינם ישראל; ניסאן נוט הנשכחת דווקא עושה שם חיל עם קרוב ל-140,000 מסירות.
צפייה בתוכן מונדיאל 2018: הרכבים הנמכרים ביותר בעולם
בגרסאות עם תא נוסעים כהה ובזכות מערכת מיזוג מצוינת, הפולנים יוכלו לממש את התחביב שלהם בדגמי סקודה השונים ולשבת בקור ובחושך. אנחנו מקווים שרוברט לבנדובסקי לפחות קיבל איזו סופרב או קודיאק. האמת? בחירות לא רעות בכלל, שמראות את ההתקדמות הענקית של תעשיית הרכב המזרח-אירופאית (בעיקר לאחר שסקודה נרכשה על ידי פולקסווגן...)
קולומביה, כמו שכנותיה ליבשת, הולכת על פשטות: 8.5% מהשוק המקומי שייך לדאצ'יה סנדרו שנמכרת שם עם סמל רנו.
בסנגל יש כנראה הרבה מאוד קבלנים וחקלאים, או לחלופין פעילי דעא"ש שידועים כאוהדי טויוטה היילקס. הטנדר היפני תופס שם נתח שוק של 11.8% - יותר מהנתח של הספורטז' בישראל - אבל עם שוק שמוכר בסך הכל 7,279 מכוניות בשנה (עליה של 25% בתוך שנתיים!), מדובר על פחות היילקסים מכפי שנמכרו בישראל. הטנדר של מיצובישי תופס את המקום השני עם נתח שוק של 8.5%.
ההימור שלנו: יפן עולה מהמקום הראשון בזכות הפריוס הנפלאה ולמרות הנוט הבינונית. פולין עולה מיד אחריה, והאמת היא שהתחרות פה לא היתה קשה במיוחד.