דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מכבש הלחצים עבד - תקן יורו 7 ידחה בחמש שנים

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • תקן הזיהום המחמיר יכנס לתוקף רק ב-2030
  • התקן החדש צפוי לאתגר גם את יצרני הרכבים החשמליים
  • האישור הסופי לדחיה צפוי להינתן בתחילת החודש הבא

בינתיים מזהמים כרגיל: הפרלמנט האירופאי דחה את יישום תקן יורו 7 בחמש שנים, כך שכעת התקן החדש יכנס לתוקף רק בחודש יולי 2030 עבור מכוניות פרטיות ומסחריות קלות, ושנה לאחר מכן עבור אוטובוסים ומשאיות. ההחלטה התקבלה ברוב של 52 תומכים מול 32 מתנגדים, ועדיין זקוקה לחתימת סופית של האיחוד האירופי שצפוי להתכנס ולאשר את הדחיה בתחילת חודש נובמבר.

הדחיה מגיעה בעקבות מסע לחצים מצידן של יצרניות רכב גדולות, כמו גם נציגי המדינות שמייצרות ומרכיבות כלי רכב בשטחן - ובהן גרמניה, צרפת, איטליה וצ'כיה. לטענת מבקשי הדחיה, יעדי הזיהום החדשים נוקשים מדי ויביאו להתייקרות גורפת במחירי הרכבים, ובמיוחד יפגע התקן העדכני במכוניות עירוניות קטנות עם מנועי בנזין שיהפכו יקרות ולא משתלמות לרכישה. בנוסף נטען כי ההשקעה שתידרש בפיתוח מנועי הבעירה הפנימית תבוא על חשבון המשך הפיתוח של מנועים חשמליים, מה שיביא בעקיפין דווקא להגדלת הזיהום.

נזכיר כי על פי התכנית המקורית אמור היה תקן יורו 7 להיכנס לתוקף בינואר 2025 עבור מכוניות פרטיות, מסחריות קלות ואוטובוסים, וב-2027 עבור משאיות.

מה עוד צריך לדעת: תקן יורו 7, שהוגש לאישור בסוף 2022, לא מחמיר את נתוני הסף שנקבעו בתקן הקודם, אלא רק מאחד את הנתונים למכנה המשותף הנמוך ביותר. למשל, בתקן הנוכחי (יורו 6) פליטת חלקיקי תחמוצות החנקן (NOx) ממכוניות בעלות מנועי בנזין מוגבלת ל-60 מ"ג לכל ק"מ של נסיעה וממכונית עם מנועי דיזל מוגבלת הפליטה ל-80 מ"ג לכל ק"מ נסיעה. עפ"י תקן יורו 7, כל המכוניות - ולא משנה באיזה מנוע הן מצוידות - יצטרכו לעמוד ביעד של 60 מ"ג לק"מ נסיעה.

לכאורה לא מדובר בשינוי מהותי, אלא שהתקן החדש מחמיר את הבדיקות ואת תנאי המדידה, מה שצפוי להערים קשיים משמעותיים על השגת יעדי הפליטה. בין היתר קובע התקן החדש כי המדידה תתבצע במסלולי נסיעה קצרים יותר שימנעו מהמנועים להגיע ליעילות מרבית, וכי המדידה תתבצע בטמפרטורות חיצוניות גבוהות יותר. בנוסף, כלי הרכב יצטרכו לעמוד בתנאי הזיהום לתקופה ארוכה יותר, למשך 10 שנים ו-200,000 ק"מ בתקן החדש במקום 5 שנים ו-100,000 ק"מ בתקן הנוכחי. עוד קובע התקן החדש כי לראשונה יבוצעו בדיקות זיהום גם לצמיגים ולבלמים, שידרשו לעמוד בסטנדרט מחמיר של פליטת חלקיקים הנובעת משחיקת החומרים - תקנה שתהיה רלוונטית גם לרכבים חשמליים.

מה אנחנו חושבים: תקן יורו 7 כבר היה מעבר לפינה, אבל שורה של תהליכים עולמיים הקשו על תחילת המימוש שלו. בהם ניתן למנות את המלחמה בין רוסיה ואוקראינה שיצרה משבר אנרגיה באירופה, המשך משבר השבבים והעיכובים בשרשרת הייצור שנגררים עוד מ-2020, המיתון העולמי ועוד. כל אלו גרמו לאיגודי העובדים השונים, ובעקבותיהם גם למדינות הגדולות באירופה, להקים קול צעקה ולדחות את הגזירה בכמה שנים. ועד שהתקן החדש יכנס לתוקף, סביר להניח שימצאו מגבלות נוספות שינסו לענות על האתגר האמיתי של יצרניות הרכב האירופאיות - התחרות הגוברת מסין, בעיקר בכל הנוגע לרכבים חשמליים.

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה