כולם אוהבים לקטר על מחירי הדלק, אבל מעטים קמים ועושים משהו בנדון. מבין אלו שמחליטים לעשות מעשה ישנם אנשים שעוברים להשתמש בתחבורה הציבורית, יש כאלו שמעדיפים ללכת ברגל ויש מי שמעדיף לעבור למכונית היברידית חסכונית וידידותית לסביבה. אבל האם המעבר למכונית היברידית יכול לחסוך בהוצאות אחזקת הרכב? מחירי ההיברידיות החדשות אינם זולים, והם נעים בין 116,900 שקל להונדה ג'אז הקטנה ועד ל-156,500 לטויוטה פריוס המשפחתית. קניה של מכונית היברידית מיד שניה, לעומת זאת, עשויה להיות הרבה יותר זולה – ולשמר את היתרון המרכזי בדמותה של צריכת הדלק הנמוכה. סקרנו את המכוניות ההיברידיות הנפוצות בשוק המשומשות הישראלי, ולא שכחנו להתייחס גם לעלויות האחזקה ולאמינות.
טויוטה פריוס
שנים ומחירים: טויוטה פריוס הושקה בעולם כבר בשנת 1997, אך לישראל היא הגיעה רק בדור השני שלה שהושק ב-2004. דגמי 2004-2006 נמכרים כיום במחירים של 60-70 אלף שקל, אם כי בשוק מסתובבות מעט מאוד מכוניות משנים אלו. דגמי 2007-8 נפוצים יותר, והם נסחרים במחירים שבין 75,000 ל-93,000 שקל - בהתאם למצב הרכב. בשנת 2009 הגיע ארצה הדור השלישי של הפריוס, ובאותה שנה שווקה במקביל גם הפריוס היוצאת. הדגמים החדשים של 2009 נמכרים בשוק המשומשות במחירים של כ-110,000 שקל, בעוד הדור הישן זול משמעותית ונמכר אפילו בפחות מ-90 אלף שקל. טויוטה פריוס מ-2010 תעלה לכם 115,000 שקל ומעלה.
טויוטה פריוס מהדור השני. משתלמת? / צילומים: יצרניות
טכנולוגיה: המכוניות ההיברידיות של טויוטה משתמשות במנוע החשמלי כיחידת הנעה נפרדת המסוגלת לפעול בכוחות עצמה. היתרון המובהק של מנוע זה הוא ביכולת הפעולה העצמאית במהירויות נמוכות, מה שמאפשר תנועה חרישית ונקיה לחלוטין בתנאים מסוימים. הדור השני של הפריוס (2004-2009) מצויד במנוע בנזין בנפח 1,500 סמ"ק הפועל לצידו של מנוע חשמלי, ויחד מגיעים המנועים להספק משולב של 110 כוחות סוס.
בדור השלישי של הפריוס צמח נפח המנוע ל-1,800 סמ"ק, וההספק עלה ל-134 כ"ס. ההספק במכוניות היברידיות מחושב באופן שונה מהרגיל: אם נחבר את ההספק של כל מנוע בנפרד נגיע למספר גבוה הרבה יותר מהנתון המשולב, אלא שכל מנוע יעיל בתחומי סל"ד שונים כך שההספק הכולל נמוך יותר מסכום ההספקים של המנועים. למנוע החשמלי יש יתרון בסל"ד נמוך (בדומה למנועי טורבו) בעוד מנוע הבנזין מבטא את כוחו בסל"ד גבוה.
צריכת דלק (בקילומטר לליטר, ע"פ נתוני היצרן): דור שני: עירוני - 23.8, בין עירוני - 25, משולב - 24.4. דור שלישי: עירוני - 25.6, בין עירוני - 27, משולב - 25.6.
אחריות: טויוטה פריוס, כמו כל דגמי טויוטה, נמכרת עם 3 שנות אחריות או 100,000 ק"מ (המוקדם מביניהם). המערכת ההיברידית מגיעה עם אחריות מורחבת: בדור השני האחריות נמשכת לתקופה של 8 שנים או 160,000 ק"מ ובדור השלישי היא קוצרה ל-5 שנים או 100,000 ק"מ.
אמינות: כרגיל אצל טויוטה, הפריוס מפגינה אמינות טובה מאוד. לקוחות בודדים מאלו שרכשו את הדור השני נזקקו להחלפת סוללות (בעלות גבוהה של אלפי שקלים במידה ותמה האחריות). המערכת ההיברידית זוכה לאורך חיים גבוה מכפי שחשבו בעבר, אם ברכבים ישנים שצברו קילומטראז' גבוה עולה החשש להחלפה של הסוללות.
ואיך היא על הכביש? למרות שניתן לחשוב שהמחיר מציב אותה בקטגוריית מכוניות המנהלים, טויוטה פריוס היא משפחתית לכל דבר ועניין – ולא מהמרווחות שבהן. הנסיעה שקטה ונעימה, במיוחד בפקקים. רמת הנוחות בינונית, ועל הנאה מנהיגה אין מה לדבר. טויוטה פריוס היא מכונית מתקדמת מבחינה טכנולוגית, וזה מתבטא גם בעיצוב תא הנוסעים ובמחשבי השליטה המתקדמים. חובבי גאדג'טים יתאהבו בה, היתר ייהנו מצריכת הדלק הנמוכה.
הונדה סיוויק IMA
שנים ומחירים: הגרסה ההיברידית של הונדה סיוויק שווקה בישראל בין השנים 2006-2010. גם בדור הקודם של הסיוויק (עד 2005) נמכרו מספר יחידות היברידיות, אך מספרן מועט. דגמי 2006-7 נמכרים בשוק במחירים של 60-75 אלף שקל. דגמי 2008 עולים כ-80,000 (ויותר כשמדובר במכונית שמורה). דגמי 2009 נסחרים בכ-90,000 שקל ומכוניות משנת 2010 עולות כ-100,000 שקל. בפועל, המחירים בשוק נמוכים בכ-10% ממחיר המחירון. חברות ליסינג וטרייד אין מציעות מבצעים שונים על המכונית – מומלץ לעקוב ולקפוץ על מציאות.
הונדה סיוויק IMA היברידית. קשה להבדיל בינה לבין הסיוויק הרגילה
טכנולוגיה: המכוניות ההיברידיות של הונדה מצוידות במנוע בנזין בנפח 1,300 סמ"ק שנעזר במנוע חשמלי נוסף. היחידה החשמלית של ההונדות, בניגוד להיברידיות של טויוטה, לא מסוגלת לפעול לבדה – מה שאומר שאי אפשר להתגלגל בשקט בפקקים ולפנטז על עולם נקי וחרישי. במהירויות נמוכות פועלת הסיוויק באמצעות המנוע החשמלי בלבד, אך מנוע הבנזין נאלץ להמשיך ולפעול כ"גנרטור" הטוען את המצברים. הונדה סיוויק IMA מצוידת במערכת "עצור וסע" שמדוממת את המנוע בעמידה ותורמת להפחתת תצרוכת הדלק בפקקים. ההספק המשולב של מנועי הסיוויק עומד על 115 כ"ס.
צריכת דלק (בקילומטר לליטר, ע"פ נתוני היצרן): עירוני - 19.2, בין עירוני - 23.2, משולב - 21.7.
אחריות: הונדה סיוויק הייבריד נמכרה בישראל עם 3 שנות אחריות או 100,000 ק"מ, המוקדם מביניהם. בשנים הראשונות זכתה המערכת ההיברידית לאחריות של 8 שנים, שבהמשך הצטמצמה לכדי 5 שנים (או 100,000 ק"מ). אם התקציב מצריך רכישה של מכונית מהשנתונים המוקדמים, מומלץ לבדוק את משך תקופת האחריות של המערכת ההיברידית.
אמינות: הונדה סיוויק IMA מפגינה רמת אמינות גבוהה ולא ידוע על תקלות במערכת ההיברידית. במפתיע, הטיפולים של הסיוויק ההיברידית במוסכי היבואן זולים יותר מאלו של הונדה אינסייט הקטנה ממנה. זמינות החלפים צפויה להיות טובה, שכן הונדה סיוויק היא מכונית נפוצה בגרסאותיה השונות.
ואיך היא על הכביש? יבואנית הונדה קוראת לה "מכונית ספורט סאלון משפחתית". גם מבלי להיסחף לתיאורים גרנדיוזיים, ניתן לציין כי מדובר במשפחתית טובה מאוד בכל קנה מידה. היא זריזה למדי (בעיקר בסל"ד נמוך), נוחה, מאובזרת ובטיחותית. תא המטען קטן יחסית.
הונדה אינסייט
שנים ומחירים: הונדה אינסייט הגיעה לישראל בשנת 2009, ובתחילת השנה הנוכחית היא עברה מתיחת פנים קלה. דגמי 2009 מתומחרים בכ-93,000 שקל, דגמי 2010 עולים קצת יותר מ-100 אלף ודגמי 2011 עולים כ-115,000 שקל. עקב המלאי הגבוה של רכבים בחברות הליסינג, ניתן להשיג את האינסייט במחירים זולים הרבה יותר. בדיקה שערכנו מגלה כי ישנן חברות שמוכרות את הרכב במחירים שמתחילים ב-80 אלף שקל.
היו שטענו שהעיצוב של הונדה אינסייט הועתק מהפריוס. מסכימים?
טכנולוגיה: ההנעה ההיברידית של הונדה אינסייט זהה לחלוטין לזו של הונדה סיוויק, אם כי הספק המנוע המשולב עומד על 98 כ"ס בלבד. בניגוד לסיוויק, הונדה אינסייט לא מצוידת במערכת "עצור וסע". על מנת לשפר את צריכת הדלק מנסה המכונית להשפיע על סגנון הנהיגה, זאת על ידי צג מחשב המקרין את נתוני תצרוכת הדלק בכל רגע נתון ומתריע מפני נהיגה בזבזנית.
צריכת דלק (בקילומטר לליטר, ע"פ נתוני היצרן): עירוני - 20.5, בין עירוני - 24.1, משולב - 21.8.
אחריות: כמו הסיוויק, גם הונדה אינסייט נמכרת בישראל עם 3 שנות אחריות או 100,000 ק"מ, המוקדם מביניהם. בשנים הראשונות זכתה המערכת ההיברידית לאחריות של 8 שנים, שבהמשך הצטמצמה לכדי 5 שנים (או 100,000 ק"מ).
אמינות: גם הונדה אינסייט מוכיחה אמינות טובה בינתיים. עלות הטיפולים לא זולה, וקחו בחשבון שלא כל מוסך יודע לטפל לעומק במערכת ההיברידית – כך שמומלץ להעדיף מכוניות שטופלו במוסך היבואן ולבדוק היטב את היסטוריית הטיפולים של מכוניות מליסינג. הימנעו ממכוניות עם קילומטראז' גבוה במיוחד: בלאי גבוה מקצר את חייהן של הסוללות.
ואיך היא על הכביש? הונדה אינסייט, בניגוד לשתי המכוניות שנסקרו לפניה, היא לא ממש מכונית משפחתית. המימדים משייכים אותה לקטגוריית המשפחתיות הקטנות, היכן שנמצאות יונדאי אקסנט וחברותיה, בעוד המחירים מציבים אותה כמשפחתית יקרה למדי. איכות החומרים נמוכה, הנסיעה רועשת ורמת הנוחות בינונית. מתיחת הפנים של דגמי 2012 שיפרה את התחושה הכללית.
היברידית בסגנון קצת שונה: לקסוס GS
גרסה היברידית קיימת גם במכונית הסאלון היוקרתית של לקסוס, תחת השם לקסוס GS450h. בניגוד להיברידיות העממיות שנסקרו לעיל, הלקסוס ההיברידית לא מנסה לחסוך בשום תחום (למעט כמובן צריכת הדלק). המרווח עצום, האבזור עשיר והיוקרה ניכרת בכל פינה. הגרסה ההיברידית של לקסוס GS משפרת משמעותית את הביצועים של הגרסה הסטנדרטית, ומציגה נתוני תאוצה שמוכרים מקטגוריית מכוניות הספורט. הכוח המשכר עלול להיגמר באופן פתאומי כאשר אוזל הכוח בסוללות, כך שעדיף לבחור מכונית אחרת ליום מאומץ של נהיגות מסלול.
לקסוס GS הייבריד. מכונית סאלון עם ביצועי סילון
לאחרונה הגיע לארץ הדור החדש של לקסוס GS, במחיר של 455,000 שקל. לקסוס GS450h החדשה מצוידת במנוע בנזין בנפח 3.5 ליטר, שיחד עם המנוע החשמלי מניב הספק מרשים של 345 כוחות סוס. התאוצה מ-0 ל-100 אורכת פחות מ-6 שניות, והמהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל-250 קמ"ש. עושה לכם חשק? אם התקציב לא מגביל אתכם ואתם בכל זאת מחפשים מכונית היברידית שתשמור על הסביבה, זו בהחלט יכולה להיות בחירה מקורית ומוצלחת.
פורסם לראשונה ב- 20.05.12
למאמר זה התפרסמו 10 תגובות