מכוניות המנהלים העממיות - למשל מאזדה 6, סקודה סופרב או שברולט מאליבו - היו נפוצות בעשור האחרון בעיקר בציי רכב, כשדרוג מתבקש למכונית המשפחתית. עם פרוץ מתקפת רכבי הפנאי המכירות ירד נתח השוק שלהם, ואילו רבים מהלקוחות עברו לרכבי מנהלים יוקרתיים - שהוזלו מאוד בשנים האחרונות. מכוניות סדאן מותגים יוקרתיים כמו ב.מ.וו, וולוו ולקסוס עלו על הכביש בכמויות גדולות בשנים האחרונות, וכיום הן נמצאות בהיקפים משמעותיים גם בשוק היד השניה - ובמחירים מצוינים.
כפי שהזכרנו בסקירה אודות רכבי הפנאי היוקרתיים, ירידת הערך של רכבי היוקרה גבוהה למדי. נוכל למצוא פערים של עשרות אלפי שקלים בין שנתונים סמוכים, למרות שמדובר ברכבים מאותו הדור ובאותה רמת האבזור. כמו כן, יש לזכור כי אחזקה של רכב יוקרה בדרך כלל תהיה יקרה יותר מזו של רכב עממי: עלויות הביטוח, הדלק, התיקונים וירידת הערך יהיו כולן גבוהות בעשרות אחוזים.
בכתבה זו סקרנו מספר מכוניות מנהלים בתקציב של עד 120,000 שקל. סדר המכוניות אקראי, וקיימים עוד מספר דגמים מוצלחים בנוסף לאלו שמצוינים כאן. עוד נזכיר כי המחירים המוצגים בכתבה מבוססים על מודעות המכירה מהלוחות האינטרנטיים ובנתונים סבירים לשנתונים המדוברים (מספר ידיים וכמות נסועה שנתית).
מנוע: 1.8 ליטר טורבו-בנזין, 120 כ"ס
תיבת הילוכים: רציפה
צריכת דלק (יצרן): 16.8 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 95,000-115,000 שקל לשנתונים 2014-2015
אודי A4 בתקציב האמור תהיה מהשנתונים האחרונים של הדור הקודם. מדובר במכונית מנהלים אלגנטית ומאופקת. העיצוב מעט רבוע אך משדר רשמיות. איכות החומרים וההרכבה מרשימה וכבר מרמת הגימור הבסיסית מקבלים ריפוד מושבים משולב עור, חיישני גשם ואורות ועוד. מי שיבחר ברמת הגימור הבאה - Luxury, יקבל תוספות רבות מאוד כגון מושבי עור עם כוונון חשמלי, פנסי קסנון, חיישני חניה קדמיים ואחוריים וכניסה והנעה ללא מפתח. לצד האבזור העשיר גם נוחות הנסיעה טובה ומתקבל רכב מנהל יוקרתי שגם יודע לפנק את בעליו. קחו בחשבון שמנוע ה-120 כ"ס חלש יחסית. ביצועים טובים יותר ניתן למצוא בגרסאות ה-170 כ"ס שנמכרו במקביל, אך הן יקרות יותר. למי שיחפוץ בעיצוב דינאמי יותר ובמנועים חזקים יותר, ישנה גם האחות אודי A5 ספורטבק. ל-A5 מנוע בנפח 1.8 ליטר המספק 170 כ"ס או מנוע בנפח 2.0 ליטר המספק 211 כ"ס. בשנתונים 2010-2011 ה-A5 נמכרת ב-105,000-115,000 שקל.
מנוע: 3.7 ליטר בנזין, 320 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית, 7 הילוכים
צריכת דלק (יצרן): 9.6 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 110,000-120,000 שקל לשנתונים 2012-2013
"בייבי GT-R", כך נהגו לכנות את אינפיניטי G37. מדובר באחת ממכוניות המנהלים החזקות והספורטיביות שבנמצא, אך במחיר נמוך מהגרסאות החזקות של המתחרים. האבזור עשיר מאוד וכולל מושבים חשמליים עם ריפוד משולב עור, פנסי קסנון עם מנגנון הפנייה בסיבוב, חיישני חניה אחוריים וקדמיים, חיישני גשם ואורות, גלגל הגה מתכוונן חשמלית וכניסה והנעה ללא מפתח. הפלטפורמה עליה מבוססת ה-G37 משמשת גם את ניסאן 370Z; יחד עם הנעה אחורית מובטחת גם התנהגות כביש מהנה. אינפינטי G37 היא המכונית החזקה מבין שאר המכוניות בסקירה, וההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 5.9 שניות בלבד. לאלו שירצו גם להינות מהאוויר הפתוח, ה-G37 נמכרה גם בגרסת קונברטיבל וישנה גם גרסת קופה נאה למראה. קחו בחשבון שבכל דגמי ה-G37 יש צריכת דלק גבוהה מאוד.
מנוע: 2.0 ליטר טורבו-בנזין, 184 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית, 8 הילוכים
צריכת דלק (יצרן): 16.3 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 100,000-115,000 שקל לשנתון 2014
ב.מ.וו. סדרה 3 תמיד נחשבה לאחת ממכוניות הנהיגה הטובות שבנמצא. הדור השישי שלה לא מקלקל את החוויה, ובשילוב של שלדה דינאמית, הנעה אחורית ואפילו שיפור בצריכת הדלק לעומת הדור הקודם – מתקבלת אחת ממכוניות המנהלים הטובות ביותר שיש. היא גם נוחה למדי, וזה בהחלט חשוב. הסדרה 3 נמכרה גם עם מנוע חלש יותר בנפח 1.6 ליטר טורבו-בנזין שסיפק 136 כ"ס, אם כי ההנאה מהנהיגה קצת פחות שלמה בגרסה הזו. מנגד ולמי שירצה למתוח את התקציב, יוכל למצוא גם את גרסת ה-252 כ"ס או את ה-335 האדירה, שעושה שימוש במנוע בנפח 3.0 ליטר המספק 306 כ"ס ומאיצה ל-100 קמ"ש ב-5.5 שניות בלבד. קחו בחשבון שבמכוניות רבות האבזור בסיסי למדי.
מנוע: 2.4 ליטר, בנזין, 182 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים
צריכת דלק (יצרן): 12.1 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 55,000-65,000 שקל לשנתונים 2011-2012
ביואיק לה קרוס ככבה בעבר הלא רחוק בצמרת טבלת המכירות של רכבי המנהלים בישראל, ולפרקים נמכרה אפילו יותר ממאזדה 6, אך עם הפסקת שיווקה היא ספגה ירידת ערך משמעותית, מה שהביא אותה להיות הרכב הזול בסקירה הזו. הלה קרוס זכתה לרשימת אבזור עשירה יחד עם עיצוב פנימי הייטקי וכבשה לא מעט לבבות. נוחות הנסיעה אמריקאית טיפוסית, רכה ומלטפת אך נוטה להתנדנד. בגרסה זו הביצועים לא עוצרי נשימה, אך יש גם גרסה בעלת מנוע 3.6 ליטר המפיק 303 כ"ס, ושם התאוצות נפלאות (על חשבון צריכת דלק גבוהה). התנהגות הכביש לא מלוטשת בדומה למתחרות מאירופה, אבל הלה-קרוס מצטיינת בנוחות נסיעה, מרווח נדיב ואבזור עשיר. כשמוסיפים לכל זה את המחירים המצחיקים, מקבלים עסקה שקשה להתעלם ממנה.
מנוע: 2.0 ליטר טורבו-בנזין, 245 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית, 8 הילוכים
צריכת דלק (יצרן): 16.9 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 90,000-115,000 שקל לשנתון 2014
וולוו S60 בדור השני שלה היא כבר לא הוולוו בעלות העיצוב האנמי לו היינו רגילים. העיצוב מודרני יותר ונעים לעין ולאחר מתיחת הפנים היא נראית אפילו טוב יותר. האבזור מכובד, אך יותר מכל נוכל למצוא בה שלל מערכות בטיחות מקוריות, כולל מערכת בלימת חירום אוטונומית (עד 50 קמ"ש) וברמות האבזור הגבוהות יותר גם בקרת סטייה מנתיב, מעבר אוטומטי לאורות גבוהים, זיהוי תמרורים והתרעת עירנות. מערכות בטיחות חשובות שרק בתקופה האחרונה הפכו לסטנדרט. נוסף לכך, ביצועי המנוע מעולים, הנדסת האנוש מוקפדת, ונוחות הנסיעה נהדרת. כל אלו יוצרים מכונית שמציעה חבילה שלמה מאוד. אגב, הדגם המדובר עם מנוע ה-2.0 ליטרים והגיר האוטומטי מגיע אחרי מתיחת הפנים. לפניה ניתן למצוא את גרסאות ה-1.6 ליטרים עם הגיר הרובוטי של פורד במחירים נמוכים משמעותית, אם כי לתחושתנו השילוב החדש עדיף משמעותית.
מנוע: 2.5 ליטר בנזין-היברידי, 223 כ"ס
תיבת הילוכים: רציפה
צריכת דלק (יצרן): 22.7 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 115,000-120,000 שקל לשנתונים 2014-2015
לקסוס IS300h היא ההיברידית שבחבורה. אבל לפני שהיא היברידית, היא גם יפנית שנהנית מתדמית אמינות גבוהה. נוחות הנסיעה פשוט מעולה וכך גם בידוד הרעשים. למרות ההספק הגבוה, חוויית הביצועים לא מרשימה כמו במנועי הטורבו החזקים של המתחרים, אך עדיין יש ללקסוס הזו יכולות גבוהות. ההנעה אחורית ומספקת התנהגות כביש טובה ומהנה. העיצוב החיצוני מודרני וזוויתי, אך עיצוב הפנים מעט עמוס. לא תמיד קל למצוא IS במצב טוב, וגם המחירים לא נמוכים, אך התמורה גבוהה. היינו שמחים למרווח טוב יותר במושב האחורי.
מנוע: 1.6 ליטר טורבו-בנזין, 156 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית, 7 הילוכים
צריכת דלק (יצרן): 18.5 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 115,000-120,000 שקל לשנתון 2014
מרצדס C קלאס היא אחת הקלאסיות שבחבורה. העיצוב אלגנטי ונקי, תא הנוסעים יוקרתי ועשיר ויש גם גרסת קופה מרשימה ויקרה יותר. בדור הרביעי חלה קפיצת מדרגה נוספת באיכות ובתחושת היוקרה. נוחות הנסיעה טובה, אם כי בנסיעה עירונית חלק מהמפגעים עוברים אל תא הנוסעים, אך לרכב ריסון טוב. חפשו את הדגמים בעלי מתלי האוויר המופלאים, אלו כבר יצרו חווית נוחות מעולם אחר (והמחירים גבוהים בהתאם). המנוע, למרות נתון הספק לא גבוה, מבצע עבודתו בצורה יעילה. בסיוע תיבת הילוכים הפועלת באופן חלק, מתקבלת איכות נסיעה גבוהה. יש גם לא מעט גרסאות חזקות יותר, קחו גם אותן בחשבון במידה והן נכנסות לתקציב.
מנוע: 2.0 ליטר טורבו-בנזין, 270 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים
צריכת דלק (יצרן): 11.4 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 105,000-115,000 שקל לשנתון 2013
האמריקאים יצרו את קאדילק ATS כדי להסתכל לגרמניות בלבן של העיניים. הם עשו זאת קודם כל באמצעות עיצוב חד - מכסה מנוע ארוך, זנב קצר ופרופיל צד נמוך. לאחר מכן הם טיפלו בעיצוב הפנים, שם יש איכות חומרים גבוהה עם דיפוני עור בהיר בדלתות ובדשבורד, משטחי דמוי עץ וניקלים. לבסוף הם תקפו בגזרת היכולת הדינאמית - ויצאה להם מכונית מנהלים שיכולה להשפיל גם מכוניות ספורט רבות, הודות לשלדה נפלאה וזנב שמח במיוחד. יחד עם ריסון מרכב טוב ובידוד רעשים מצוין נוצרת תחושת יוקרה אמיתית. מצד שני, הקדילאק הזו מתפשרת בתחומי המרווח - המושב האחורי שלה צפוף למדי, וגם נוחות הנסיעה לא מרשימה. קחו בחשבון צריכת דלק גבוהה יחסית.
מנוע: 3.6 ליטר בנזין, 305 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים
צריכת דלק (יצרן): 8.1 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 95,000-120,000 שקל לשנתון 2014-2015
שברולט אימפלה נושאת אומנם שם של מותג עממי, אך היא מציעה את כל המאפיינים של מכוניות היוקרה. האבזור עשיר מאוד, בעיקר בגרסת ה-LTZ הבכירה, והעיצוב מרשים ושואל מאפיינים מהקאמרו הספורטיבית.יחס ה"מטר לשקל" גבוה כאן במיוחד: האימפלה נעצרת על קצת יותר מ-511 ס"מ מפגוש לפגוש – ארוכה יותר מב.מ.וו. סדרה 7, והמרווח מעולה בהתאם. למרות המנוע העוצמתי, התנהגות הכביש לא ספורטיבית, אך לצד זאת לאימפלה התנהגות בטוחה. העדיפו את רמת הגימור הגבוהה, לא רק בגלל האבזור אלא לאור תוספות מערכות הבטיחות המקוריות כגון התרעת התנגשות, התרעת סטייה מנתיב והתרעת רכב בשטח מת. קחו בחשבון את צריכת הדלק הגבוהה, שנגזרת מהמנוע הגדול.
צילומים: פבל צ'רניצקי, יתיר דוידוביץ, דנה גורלנד
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות