מאז שנת 1999, מדרגים עיתונאי רכב מרחבי העולם את המנועים של יצרניות הרכב השונות בתחרות "מנוע השנה". במרוצת השנים זכו בתחרות מנועים מכל הסוגים והגדלים, החל ממנועים חסכוניים של מכוניות קטנות ועד למנועים אימתניים של מכוניות ספורט. התחרות מחולקת לשני חלקים עיקריים: בחלק האחד מדורגים המנועים לפי קטגוריות של נפח, ובחלק השני נדרשים העיתונאים לבחור את "מנוע השנה" מתוך כל המנועים הקיימים. בנוסף קיימות קטגוריות של "המנוע הירוק", "מנוע הביצועים" ו"המנוע החדש של השנה".
1,000 סמ"ק אקובוסט מתוצרת פורד. מדובר במנוע בעל 3 צילינדרים בהספקים של 100-125 כ"ס, שבאירופה משרת את הפיאסטה, הפוקוס ואפילו את פורד קונקט. לישראל המנוע הזה עדיין לא הגיע, אך ייתכן בהחלט שנראה אותו כאן בעתיד הקרוב. זוהי השנה השלישית ברציפות שהמנוע הזה זוכה בתואר "מנוע השנה".
1,000 - 1,400 סמ"ק1.4 ליטר, מגדש טורבו+מגדש על, מתוצרת פולקסווגן. מדובר באחד המנועים המשובחים מסדרת ה-TSI, וגם אחד הראשונים שבהם - ששילב בין מגדש על לסיבובי מנוע נמוכים, למגדש טורבו המבטא את כוחו בסל"ד הגבוה. אנחנו מכירים אותו בגרסת ה-160 כ"ס בפולקסווגן ג'טה ושירוקו, עם 150 כ"ס בפולקסווגן טיגואן וסיאט אלהמברה ועם 180 כ"ס בפולקסווגן פולו GTI ובסיאט איביזה קופרה. ברחבי הרשת, אגב, מתרוצצות לא מעט שמועות על אמינות נמוכה של המנוע. זה לא מנע ממנו לזכות גם במקום השלישי בדירוג הכללי של מנוע השנה.
1,400 - 1,800 סמ"ק1.6 ליטר טורבו, מתוצרת פיג'ו-סיטרואן. מדובר במנוע המוכר והאהוב שמשרת אינספור דגמים בקונצרן הצרפתי ופותח בשיתוף פעולה עם ב.מ.וו. אצלנו הוא מוכר בעיקר בהספקים של 156 כ"ס בפיג'ו 508, סיטרואן C4, פיג'ו 3008 ועוד, וכן בגרסת 200 כ"ס בפיג'ו 208GTI ובפיג'ו RCZ. כמו כן, המנוע הזה שירת גם את דגמי מיני קופר למיניהם (עד לדור החדש).
פיג'ו 208GTI. מנוע 1,600 סמ"ק עם 200 כ"ס / צילום: גלעד ארצי1,800 - 2,000 סמ"ק + המנוע החדש של השנה2.0 ליטר טורבו, מרצדס AMG. מדובר במנוע שמשרת את גרסאות ה-45AMG של מרצדס A קלאס, CLA ו-GLA. עם הספק מרשים של 360 כוחות סוס, מדובר באחת המנועים החזקים בקבוצה - לפחות עד שתציג ב.מ.וו את ה-M1...
2,000 - 2,500 סמ"ק2.5 ליטר טורבו, 5 צילינדרים, אודי. כיום המנוע הזה משווק רק באודי Q3 RS, שבימים אלו עושה את צעדיה הראשונים על כבישי ישראל. ב-Q3 העצבנית הוא מייצר הספק של 310 כ"ס (וסאונד מדהים), ובעבר הוא ידע לייצר הספקים שמגיעים ל-408 כ"ס, וכיהן במכוניות כמו אודי RS3 ואודי TT RS. המנוע הזה, אגב, זכה במקום הראשון בקטגוריית הנפח שלו מאז שנת 2010 ברציפות.
אודי Q3 RS. המנוע לא חדש, אבל בהחלט ראוי לתואר / צילום: רונן טופלברג2,500 - 3,000 סמ"ק3.0 ליטר, 6 צילינדרים בטור, ב.מ.וו. המנוע שהפך לאגדה. בשנים 2007-8 זכה המנוע הנפלא הזה בתואר "מנוע השנה", וגם כיום קשה למצוא מנועים מוצלחים ממנו. זה לא רק ההספק, שנע בין 306 ל-340 כוחות סוס; זה בעיקר הדחף המדהים שהוא מייצר לאורך כל קשת הסל"ד, והסאונד המצוין שמתלווה לכל הכוח הזה. ב.מ.וו מכירים היטב את הפנינה שיש להם ביד, ודוחפים אותה איפה שרק אפשר: החל מהגרסה החזקה של סדרה 1, דרך סדרה 3 ו-5, ועד ל-X5 ו-X6.
3,000 - 4,000 סמ"ק3.8 ליטר, V8, מקלארן. כאן נגמרים המנועים המוכרים מרחוב המסגר, ומתחיל עולם החלומות. מנוע ה-V8 שמשרת את מקלארן 650S ומקלארן 12C מייצר הספקים של 650 ו-625 כ"ס בהתאמה, ובגרסה החזקה שלו הוא מאיץ ל-100 קמ"ש בתוך 3 שניות בדיוק.
מקלארן 650S. רק 3 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש / צילום: יצרן4,000 סמ"ק ומעלה + מנוע הביצועים של השנה4.5 ליטר V8, פרארי. עוד מנוע שלא נמצא ברחוב המסגר - אבל דווקא קיים בדרך בגין, באולם התצוגה של "אוטו-איטליה". המנוע משרת את דגמי ה-458, ומייצר 570 כ"ס ב-458 איטליה וב-458 ספייד, ובגרסת ה-458 ספציאלה הוא מתעלה ל-605 כ"ס. הנתונים המרשימים הללו העניקו לו את המקום השני בתחרות "מנוע השנה".
המנוע הירוק של השנהבתואר הידידותי לסביבה זכה המנוע החשמלי של טסלה מודל S, שמייצר הספקים של 306 עד 422 כ"ס. באמצעות סוללות בלבד. התאוצה ל-100 קמ"ש זריזה למדי, שכן המנוע מספק את כל כוחו מ"סל"ד אפס". 5.9 שניות אורך המיאוץ הקלאסי בגרסה ה"חלשה", 4.2 שניות בחזקה. המהירות המרבית מגיעה עד ל-210 קמ"ש, וטווח הנסיעה המוצהר הוא בין 370 ל-480 ק"מ.
טסלה מודל S. חשמלית ושמה תשוקה / צילום: יצרן פורסם לראשונה ב- 26.06.14
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות