הקיץ כבר כאן ואיתו גם עונת הטיולים המשפחתיים. השנה כנראה רובנו לא נטייל בחו"ל, אך גם בסביבה הקרובה ניתן למצוא לא מעט מסלולי טיול למשפחה, ברגל, ברכב פרטי או ברכב כביש-שטח.
המסלול שבחרנו הפעם הוא באיזור עמק האלה, מרחק של פחות משעה של נסיעה מגוש דן. המסלול מתאים לרכבי פנאי, ובחלקו מותאם יותר לדגמים עם הנעה כפולה. האיזור לטעמנו הוא אחד היפים והמעניינים שיש עם נופים, טבע, יערות, היסטוריה מתקופת בית שני והרבה אטרקציות למשפחה - איזורים לפיקניק, סינגלים לאופניים, מסלולים לרכבי שטח, יקבים, מבשלות בירה ועוד.
השותף שלנו לטיול הוא הונדה CR-V החדש, שהגיע לישראל לפני כשנה. רכב הפנאי הגדול של הונדה מציע כיום פתרון שימושי למשפחות רבות בזכות 7 מקומות ישיבה, הנעה כפולה ומרווח גחון גדול יחסית - כך שנוכל לנסוע גם בכביש וגם בקטעי השטח בלי דאגות מיוחדות.
נתחיל את הטיול על כביש 383 בקטע בין כפר מנחם לזכריה, ניכנס לתצפית יפה באיזור יער חרובית, נמשיך עם כמה שבילים בשטח, נפגוש את כביש לוזית-עגור עם הפיתולים שלו, נטפס דרך השטח למצפה משואה ונסיים בשריגים עם בירה קרה – ולא שכחנו למנות נהג תורן. שנצא לדרך?
תחילת המסלול ביער חרובית. אל הכניסה ליער מגיעים מצומת ראם (מסמיה), שם נפנה מזרחה אל כביש 3 לכיוון ירושלים ולאחר כ-700 מטרים נפנה ימינה אל כביש 383 לכיוון מושב זכריה. לאחר כ-7 ק"מ נגיע לכניסה ליער חרובית מצד ימין. מי שמגיע מכיוון ירושלים ימשיך דרומה על כביש 38 עד צומת זכריה, שם פונים מערבה (ימינה) אל כביש 383 ואחרי כ-12 ק"מ מגיעים אל היער. ויותר פשוט - אפשר לחבר את ה-Waze ולעקוב אחרי הוראות ההגעה ליער חרובית.
הכבישים באיזור לא עמוסים בדרך כלל, עם עליות מתונות ומדי פעם קצת פיתולים. אחרי צומת מסמיה הנוף מתחלף מאורבני-פרברי לסגנון יותר פתוח, עם שדות חקלאיים ברקע, מושבים ואתרי טבע. שימו לב לטרקטורים ולמשאיות שפוגשים בדרך - הם עלולים להאט את קצב התנועה, אך יש גם לא מעט נקודות בטוחות לעקיפה.
ה-CR-V מציע בכבישים האלו נסיעה נוחה ושקטה, גם בזכות המערכת האקטיבית שלו לנטרול רעשים, שבעצם משדרת תדר חוזר ומבטלת חלק מרעשי הכביש כדי לייצר נסיעה שקטה יותר. מנוע הטורבו-בנזין - בנפח 1.5 ליטרים עם הספק של 193 כ"ס - מאפשר שיוט נעים בסל"ד נמוך, ומעניק כוח זמין לעקיפות כשצריך.
בכל מה שנוגע לבטיחות המפרט כולל רדאר קדמי ומצלמה, שביחד מספקים בלימת חירום אוטונומית, מערכת לשמירת נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, כך שבכבישים הבין עירוניים ניתן ליהנות מיכולת נהיגה סמי-אוטונומית. בקרת השיוט האדפטיבית, אגב, פעילה כבר ממצב עמידה שזה חיוני אם רוצים להשתמש במערכת גם בזחילה בפקקים.
לטיול מומלץ להצטייד בצידנית עם פירות, כריכים ושתיה, כי לאורכו של המסלול פזורות המון פינות חמד לעצירה. בכניסה ליער אנחנו פוגשים את פארק הלוחם, שטח של כ-300 דונמים עם מספר שבילים סלולים שהוכשרו לתנועה נוחה עם עגלות ילדים או כסאות גלגלים.
בהמשך פארק הלוחם נוכל להמשיך ברגל במסלול השחור אל "דרך הסלעים" או לחזור אל הרכב ולהמשיך במסלול הכחול עד ל"מצפור יהונתן", כאשר בראש הגבעה ישנו עץ חרוב גדול ומרשים וכמובן תצפית יפהפיה על מישור החוף הדרומי.
אחרי הקפה של הבוקר והתצפית נרד בחזרה אל חניון פארק הלוחם, שם ניכנס לדרך נוף 4X4 מסומנת אדום ונתחיל במסלול השטח. באופן בסיסי, ה-CR-V מעביר את הכוח לגלגלים הקדמיים, שכן הנעה קדמית היא חסכונית יותר בדלק. אבל כשצריך, כמו במקרים של אחיזה בעייתית בכביש או בשטח, הרכב ישלב את הכוח גם בסרן האחורי באופן שכמעט לא מורגש.
מסלול השטח ברובו קל ויתאים לכל רכב פנאי עם הנעה קדמית, אך ישנם לא מעט מקטעים בדרך בהם ההנעה הכפולה של ההונדה, יחד עם בקרת המשיכה ומרווח גחון של כמעט 21 ס"מ, מאפשרים לנסוע בראש שקט.
נמשיך בדרך המסומנת עד מפגש שבילים מסומנים. שימו לב לא לפנות חזרה למצפה אלא להמשיך בדרך המסומנת אדום - "דרך חרובית". הדרך מקיפה את יער חרובית מדרום-מזרח והיא שופעת שבילים מהירים. נמשיך בה על "דרך נחל האלה" עד צומת T שם נפנה מזרחה (שמאלה) ונמשיך בשביל עד גן לאומי תל צפית.
הדרך לתל קלה יחסית (כבושה) ועוברת בין עצים ירוקים שגם מצלים את המסלול. אם תבחרו לא להתחיל מחניון הפארק אלא משער הבקר שסמוך לכניסה ל"דרך הסלעים" תתמודדו עם ירידה מסולעת קלות.
אם אתם גם רוכבים על אופני שטח, תוכלו לעבור כאן לסינגל פשוט אל מעלה התל ובחזרה. כדי לשאת אופניים ברכב אפשר להרכיב מתקן על הגג או על וו גרירה ואם רוצים להכניס אותם פנימה אז ניתן לקפל גם את שורת המושבים השנייה. בקיפול המושבים ב-CR-V מתקבל תא מטען של יותר מ-1,700 ליטרים, שיספיק בנוחות ליותר מזוג אופניים אחד.
ואם כבר בענייני פרקטיקה, ה-CR-V החדש לראשונה גם בגרסת 7 מושבים, כאשר כל אחד מהמושבים האחוריים מתקפל בנפרד - כך שאם יש לכם למשל 4 ילדים, אפשר לקפל מושב אחד בשורה השלישית וליהנות מנפח מטען שימושי. התקרה גבוהה ברכב ושטח החלונות הגדול משפרים את חוויית הטיול ברכב ליושבים מאחור.
ובחזרה למסלול, מהכניסה לתל-צפית נמשיך דרומה בדרך מסומנת אדום עד למפגש עם דרך מסומנת כחול. כאן תוכלו להחליט האם לפנות שמאלה ולחזור חזרה לכיוון יער חרובית או להמשיך ימינה עם מסלול הטיול. אם בחרתם להמשיך ימינה במפגש השבילים תוכלו לנסוע בו עד המפגש עם שביל שחור, אליו נפנה מזרחה (שמאלה) לכיוון היישוב לוזית.
הישוב לוזית הוא מושב שנקרא על-שם עצי השקד (לוז) הגדלים באיזור ומאפיינים את עמק האלה. הישוב הוקם בשנת 1955 על-ידי עולים מצפון אפריקה ובתחילת דרכו מרבית התושבים עסקו בחקלאות ואף התפרנסו מעצי השקד. משנת 2010 החלה הרחבה ורוב המשפחות שנקלטו עוסקים במקצועות חופשיים. המושב מונה פחות מ-800 תושבים.
לאחר כ-2 ק"מ של נסיעה מזרחה נגיע אל חורבות זכרי, שם יש מערות מסתור מימי מרד בר כוכבא. הכניסה לחורבות מתבצעת דרך מעבר בקר. כדי לבקר במקום נעלה דרומה כאשר פתח המערה נמצא משמאל.
חוזרים אל הרכב וממשיכים מזרחה בציר השחור עד למפגש עם כביש 353, שמגיע מגלאון ובית ניר, לכיוון לוזית ועגור. נעלה על הכביש בזהירות ונמשיך צפון-מזרחה כ-200 מטרים ושוב נצא מזרחה (ימינה) אל שביל מסומן כחול לכיוון מערות לוזית.
זוהי סדרה של מערות פעמון עם מעברים תת קרקעיים שבתוכן חצובים מתקני קולומבריום. המערות נחצבו ככל הנראה בתקופה ההלניסטית, לפני יותר מ-2,000 שנה. הציר הזה ילווה אותנו עד לסיום במצפה משואה.
בשלב הזה מי שמיצה את השטח יכול להמשיך על הכביש לכיוון עגור ושריגים. זה כביש מפותל מאוד ומהנה מאוד לנהיגה, שבדרך כלל אנחנו מגיעים אליו במבחני דרכים כדי לבדוק יכולות דינאמיות של רכבים. ה-CR-V מציג בקטע הזה אחיזת כביש טובה מאוד, הודות לצמיגים רחבים, הנעה כפולה יעילה ומערכות עזר אלקטרוניות. יחסית לרכב בגודל הזה יש פה גם רכינה די מינימאלית וגם היגוי ושלדה מוצלחים, שנותנים תחושה בטוחה.
אם בכל זאת תבחרו להישאר בשטח, אז בדרך למצפה משואה תוכלו להתרשם מבחוץ מהמערות שדיברנו עליהן קודם, אך שימו לב - קק"ל הכריזה עליהן כסגורות בגלל אירועי קריסה וגידרה היטב את האיזור כך שממש לא מומלץ להיכנס למתחם. נמשיך לכיוון מצפה משואה בציר השחור שעוקף את מתחם המערות.
נמשיך על ציר הנסיעה במשך כ-4 ק"מ עד שנגיע למפגש עם ציר מסומן כחול, שם נפגוש את העליה למצפה משואה. אם הדרך נראית לכם קשה מדי, תוכלו לבחור באחד הצירים העוקפים. באמצעות אפליקציית עמוד ענן ניתן לצפות בכל השבילים באיזור.
לאחר כ-2 ק"מ על הציר הכחול נגיע לאתר ונמשיך בדרך הסלולה אל מעלה התל לתצפית אחרונה.
מבט מערבה מהמצפה חושף את נופי מישור החוף ושפלת יהודה ובראות טובה תוכלו לראות את תל-אביב וגם את אשקלון. מזרחה תוכלו לראות את מורדות הרי ירושלים וגבעות השפלה המיוערות.
בסיום נרד בכביש הסלול חזרה ומשם צפונה על כביש 38 לכיוון שריגים - לי און. ממש בכיכר בכניסה ליישוב אפשר למצוא את מבשלת שריגים המפורסמת, מבשלת בירה מקומית עם ביר גארדן. מי שלא נוהג יוכל לקנות כאן בירה מצוינת, עופר רונן ישמח למזוג לכם טעימות שיעזרו לכם להחליט מה הכי מתאים לכם ובסופי שבוע אפשר גם לשבת במקום וליהנות מארוחה טובה.
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות