דרכו של מרצדס GLE התחילה לפני למעלה מ-20 שנה. אז בדור הראשון שהוצג בשנת 1997 הוא נקרא בכלל M קלאס ובהמשך הצטרפה גרסת ML (שהוחלפה על ידי ה-GL, שהפך בעצמו ל-GLS). בשנת 2015, בעת מתיחת הפנים לדור השלישי של ה-M קלאס, עברה מרצדס להיררכיית שמות חדשה (וברורה יותר) וה-M הפך להיות GLE. כעת מרצדס חשפה את הדור הרביעי לרכב הפנאי המרשים וההצגה הרשמית תערך בתערוכת פריז שתיפתח בתחילת אוקטובר. השיווק בארה"ב (ארץ הייצור של ה-GLE) יתחיל בתחילת 2019.
מידות ועיצוב
מרצדס לא מסרו פרטים מלאים בנוגע למידות ומשקלים, אך ציינו כי מרווח הפנים שופר בכל קנה מידה. מרצדס ציינו כי בסיס הגלגלים צמח ועומד כעת על 299.5 ס"מ (ארוך ב-8 ס"מ מהדור הקודם) ותא המטען מציע נפח של 825 ליטר (135 ליטר יותר מהדור הקודם) ואף ניתן להנמיך את סף ההטענה על ידי כפתור בתא המטען השולט על מתלי האוויר.
העיצוב החיצוני אמנם לא חדשני כמו זה של ה-CLS או ה-A קלאס החדשות, אך הוא שומר על שפת העיצוב הנוכחית של מרצדס. נוכל לראות כי הפנסים צרים יותר, הגריל מתומן וגדול יותר, ישנו חיפוי כרום לתחתית הפגושים, בתי גלגלים תפוחים ומודגשים בפלסטיק שחור וכמובן קורה C האופיינית לדגם. בנוסף, מרצדס השקיעו רבות בתכנון האוירודינאמי ולא רק שמקדם הגרר טוב מבעבר (0.32 Cd בדור הקודם), אלא הוא מקדם הגרר הטוב בקטגוריה ועומד על 0.29 Cd.
לצד העיצוב החיצוני, עיקר השוני הוא בעיצוב הפנים. העיצוב החדש מזכיר את זה של ה-EQC החשמלי שהוצג לאחרונה. נוכל לזהות בו מאפיינים רבים מדגמי מרצדס אחרים כמו ההגה והמסכים הדיגיטאליים הענקיים. לטענת מרצדס איכות החומרים שופרה והושם דגש על אווירת "שטח" כמו ידיות האחיזה שבקונסולה המרכזית.
מנוע וביצועים
ה-GLE החדש יקבל קו מנועים חדש שיכלול מנועי טורבו-בנזין, דיזל ובעתיד הקרוב תוצג גם גרסת פלאג-אין הייבריד, שלפי מרצדס היא תזכה לטווח חשמלי ארוך במיוחד. מרצדס GLE יושק בגרסת 450 ולה מנוע 6 צילינדרים בטור עם יחידה מיקרו היברידית המוכרת מדגמי מרצדס האחרונים. היחידה עושה שימוש בסוללת 48 וולט ומאפשרת כיבוי המנוע בשיוט (100-120 קמ"ש), כיבוי המנוע לפני עצירה כבר ממהירות של כ-20 קמ"ש וסיוע בהאצות. מרצדס GLE 450 4Matic מציג הספק של 367 כ"ס וכ-51 קג"מ, ואליהם נוספים עוד 22 כ"ס ו-25.5 קג"מ הזמינים לפרקי זמן קצרים בסיוע המערכת המיקרו-היברידית. צריכת הדלק המשולבת עומדת על כ-11.1 ק"מ לליטר. כל גרסאות ה-GLE יקבלו תיבה אוטומטית בעלת 9 הילוכים.
ל-GLE מערכת הנעה כפולה חדשה הזמינה למנועי 6 ו-8 צילינדרים ולגרסאות הפלאג-אין. המערכת מסוגלת לשלוט בחלוקת המומנט בין הצירים, עד ל-100% לציר הקדמי או האחורי בהתאם למצב הנהיגה הנבחר. מערכת זו מסייעת לשמירה על אחיזה גבוהה והתנהגות בטוחה. בנוסף תוצע חבילת שטח עם הילוך כוח. גרסאות 4 צילינדרים יקבלו מערכת הנעה כפולה בעלת יחס קבוע של 50/50.
מרצדס מתגאים כי ב-GLE החדש ישנה מערכת מתלי אוויר ויחודית, העונה לשם E-Active Body Control. המערכת החדשה מאפשרת שליטה על המתלים והבולמים בכל גלגל בנפרד ובכך ישנה שליטה מירבית לא רק על זווית הגלגול וצמצום הכוח הצנטריפוגלי (שכן, ה-GLE מסוגל לרכון קלות בסיבוב, בדומה לאופנועים), אלא גם על ריסון המרכב. בתנאי שטח מסויימים, כמו למשל שקיעה בחול, המערכת מגביהה ומנמיכה את הרכב מספר פעמים ומסייעת לחלץ את הרכב. נוסף, בתנאי דרך קשים, המערכת מנצלת את תזוזות הבולמים להטענת הסוללה של המערכת המיקרו-היברידית. לצד זאת זמינים גם מתלי ברזל רגילים ומערכת מתלי אוויר עם בולמים אדפטיביים.
אבזור ובטיחות
למרצדס GLE החדשה מערכת מולטימדיה חדשה וגדולה יותר. המערכת החדשה עושה שימוש במערכת ההפעלה MBUX החדשה שהוצגה לראשונה ב-A קלאס החדשה). המערכת כוללת שני מסכים בגודל 12.3 אינץ' ומציעה גם תפעול על-ידי מחוות יד. המערכת מסוגלת להבחין בין תנועות היד של הנהג ואלו של הנוסע ובכך להפעיל למשל את מערכת העיסוי במושב הנכון. המערכת החדשה גם בעלת יכולות למידה ומסוגלת לצפות מה המשתמש ירצה לעשות. למשל, אם הנהג נוהג להתקשר לאימו ביום מסוים בשבוע במהלך הנסיעה הביתה, המערכת תציג לו את מספר הטלפון שלה על המסך באותו היום (ממרצדס לא נמסר האם האמהות יוכלו להזין תזכורות כאלו בעצמן).
חידוש נוסף הוא אפשרות התצוגה במערכת הניווט המבוססת וידאו. כעת, חצי הכוונה ומספרי בתים למשל יוצגו על גבי המסך, כך הנהג יוכל ביתר קלות לאתר כתובת מסויימת או לדעת בדיוק היכן לפנות. המערכת כוללת גם אפשרות פקודות קוליות משופרות, כל שצריך לעשות הוא להגיד "היי מרצדס" ואת הפעולה המבוקשת. המערכת פעילה בשפות גרמנית, אנגלית ו... סינית.
עוד ב-GLE החדש גם תצוגת עילית חדשה וצבעונית ברזולוציה של 720X240. התצוגה בולטת וגדולה יותר מבעבר והנהג אינו צריך עוד לשנות מיקוד בין קרוב ורחוק שכן היא נראית כמרחפת מעל מכסה המנוע במרחק של 3 מטרים מלפנים. התצוגה מראה את נתוני השמע, הטלפון, נתונים ממערכת הניווט, שיפועי הרכב במצב שטח, חלוקת מומנט ועוד.
בנוסף יוצעו חישוקים קלים בגודל 18 עד 22 אינץ', תאורה תחתית למדרגות הצד, אופציה לתפעול חשמלי מלא לשורת המושבים השנייה (מתפצלת בחלוקה 40:20:40) ושורת מושבים שלישית תוצע גם כן כאופציה. תאורת Multibeam Led מסוגלת להאיר עד לטווח של 650 מטר בעוצמה מלאה וזאת מבלי לסנוור את הבאים ממול.
בתחום הבטיחות נוכל למצוא כמה מערכות חדשניות, זאת בנוסף למערכות הבטיחות האקטיביות המוכרות. לדוגמה, מערכת סיוע בעומסי תנועה המסונכרת עם מערכת הניווט - המערכת מזהה עומסי תנועה בשלב מוקדם ומורידה את המהירות לכ-100 קמ"ש ובכך מאפשרת למערכת הבלימה האוטונומית לבלום בצורה הדרגתית ולהימנע מפגיעה מאחור. המערכת גם מאפשרת התקדמות וזחילה בפקקים כולל פונקציית "עצור וסע" הפעילה גם לאחר עצירה של דקה. במקרה הצורך, כמו בעת בלימת חירום למשל, המערכת גם תוכל לזהות נתיב בריחה וזאת עד למהירות של 60 קמ"ש. כמו כן, מערכת בלימת החירום האוטונומית מסוגלת לזהות מצבי חירום לא רק בנסיעה בקו ישיר אלא גם בעת הפניית ההגה בעת מעבר נתיבים וזיהוי תנועת רכבים. מערכת התרעת רכב בשטח מת כוללת היגוי אקטיבי וגם זיהוי רכב דו-גלגלי ותתריע במידה וישנה כוונה לפתוח דלת כאשר רוכב אופניים או אופנוע מתקרב. באירופה תוצע ב-GLE החדש מערכת בקרת נגרר, המסייעת בתמרונים שונים עד למהירות של 5 קמ"ש.
מכלמוביל, יבואנית מרצדס בישראל, נמסר כי מרצדס GLE החדש יגיע לישראל באפריל 2019.
לדגמי מרצדס בישראל – מרצדס
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות