שנת 2012 היתה שנה קשה ליבואנית של שברולט. אחרי שב-2011 רשמה החברה שיא מכירות של כל הזמנים בישראל, הגיעה 2012 עם הטרנדים החדשים שתפסו את שברולט לא מוכנה: השוק עבר למכוניות סופר מיני עם תיבת הילוכים ידנית (הסוניק נמכרת כאוטומטית בלבד), מכוניות המיני החלו להימכר יותר ויותר עם תיבות אוטומטיות (הספארק ידנית בלבד) והג'יפונים החסכוניים כמו מאזדה CX5 תפסו נתח שוק הולך וגדל - כאשר שברולט מציעה בסגמנט הזה רק את הקפטיבה ספורט הבזבזן. ההיצע הנרחב של מכוניות "אפס קילומטר" שהצטבר במגרשי היבואניות אילץ אותן למכור את המלאי לחברות הליסינג במחירים נמוכים, מה שהביא לשחיקה בכוחן של היבואניות הבינוניות.
האבולוציה על פי שברולט / צילומים: רונן טופלברגלקראת 2013 החליטה היבואנית לשנות מגמה, ולעשות את מה שמלמדים בשיעורים הראשונים של התואר בכלכלה: להוריד מחירים כדי לשפר את המכירות. הקרוז המשפחתית נפרדה לשלום מגרסת הטורבו והתייצבה על מחיר של 121,900 שקל עם אבזור נדיב מבעבר, הסוניק הקטנה נפרדה ממנועי ה-1,400 והתייצבה ברף התחתון של קטגוריית המשפחתיות עם מנועי 1,600 וגרסת סדאן במחיר אטרקטיבי, ואילו הספארק חברה למתחרות עם מחיר של 62,900 שקל ואבזור שאין לאף אחת אחרת. האם זה מה שיצעיד קדימה את שברולט בשוק הישראלי? נהיגה קצרה על כל אחד מהדגמים סיפקה לנו תשובות, לפחות חלקיות, לשאלה המסקרנת הזו.
שברולט קרוזמתיחת הפנים האחרונה של הקרוז לא שינתה הרבה: נוספו גימורי כרום מסביב לפנסי הערפל, הפגוש האחורי הובלט והשבכה הקדמית לוטשה קלות. לא תבחינו בהבדלים אם לא תעמידו שתי מכוניות אחת ליד השניה, וגם אז המשימה לא תהיה פשוטה. עדכון מעניין מעט יותר עבר על המנוע, שאמנם לא שיפר משמעותית את הביצועים (התאוצה אפילו איטית מעט יותר בדגם החדש) - אבל צריכת הדלק הרשמית השתפרה בקילומטר וחצי לכל ליטר, מה שהקפיץ את הקרוז מקבוצת הזיהום 8 ל-6. המשמעות: ניתן להפחית את המחיר וגם להוסיף אבזור על הדרך. ברשימת האבזור של הקרוז תוכלו לעיין בקטלוג של iCar, ואנחנו פה כדי לספר שעל הכביש לא הורגש שינוי משמעותי.
זו עדיין מכונית כבדה יחסית, עם תיבה שממהרת להחליף הילוכים ולא מאפשרת לנצל את מירב כוחו של המנוע. נוחות הנסיעה בסדר גמור בסך הכל, אבל היא קצת פחות מוצלחת כאשר הכביש משתבש, כנראה בשל העובדה שהמתלים לא מהודקים עד הסוף - זכר לגנים האמריקאים. הפיתוח האמריקאי גם העניק לקרוז מרווח פנים מצוין ותא מטען גדול, ואל רשימת היתרונות ניתן להוסיף את האבזור המצוין עם תפעול קל ונוח לכל המערכות, וגם כסאות מעולים המאפשרים תנוחת ישיבה אידיאלית - וזה לא עניין מובן מאליו במשפחתיות של ימינו. בנסיעה בין עירונית ארוכה הצביע מחשב הדרך על צריכה של 11.5 ק"מ לליטר, נתון טוב מזה שמדדנו לקרוז במבחנים דומים בעבר - אך יש כמה משפחתיות שמסוגלות להוציא קצת יותר מהנוזל היקר.
לקריאה נוספת (הדגם שלפני העדכון): שברולט קרוז - מבחן דרכים
שברולט סוניקמבין ה-3 אותן פגשנו, הסוניק היא היחידה שלא עברה שינוי חיצוני כלשהו - אבל למרות זאת מדובר במכונית שעברה את השינוי התדמיתי הגדול ביותר. כך לפחות מקווים אנשי השיווק של היבואנית. הסוניק עברה לשימוש בלעדי במנועי 1,600 במטרה לפנות לקהל רוכשי המשפחתיות במקום ללקוחות הסופר מיני, ועבור הלקוחות החדשים היא מציעה גם רשימת אבזור מצוינת, מרווח פנים לא רע, רמת בטיחות גבוהה וכמובן מחירים תחרותיים. תיבת הילוכים חדשה שיפרה את נתוני צריכת הדלק ואת דרגת הזיהום, מה שאפשר את התמחור החדש - אך מעבר לכך מדובר באותה מכונית בינונית וצפויה.
רמת הנוחות, בידוד הרעשים והליטוש הכללי עדיין לא ביצעו את המעבר הדרוש מציי הרכב אל הקהל הפרטי האנין. זה אומר שהסוניק אמנם מרגישה נמרצת וזריזה, אבל גם מעניקה תחושה זולה במקצת. לחיצה הגונה על דוושת הגז תביא לקצב התקדמות טוב מאוד, אבל גם לרמת רעש בלתי נסבלת. בשיוט רגוע הסאונד מפריע פחות, אבל אז שמים לב לכסאות הקשים והלא מספיק נוחים, לאיכות החומרים הבינונים ובעיקולים גם מורגשת נטיית מרכב היסטרית. אירופה זה לא, והמכוניות שהוצבו כמתחרות החדשות של הסוניק - פיג'ו 301 וסקודה ראפיד - כנראה יהיו עדיפות על פניה במרבית הפרמטרים. הפוטנציאל של הסוניק, לטעמנו, טמון דווקא במתחרה אחרת - סוזוקי SX4, מכונית שהצליחה להוכיח כי בעזרת מנועי 1,600 חסכוניים ומחירים תחרותיים ניתן למכור בישראל משפחתיות קטנות לקהל הפרטי, ואף לעשות זאת בהצלחה לא מבוטלת.
שברולט ספארקבלי תיבה אוטומטית, הספארק נידונה לחיים קשים בישראל עוד לפני שלב טיעוני ההגנה. מאז שהוזלו הסופר מיני הידניות הקהל הצביע ברגליים (בעיקר ברגל שמאל) והוסיף את העשיריה הדרושה עבור איביזה או פיאסטה, ואלו שקנו מכוניות מיני עשו זאת בעיקר בגלל האופציה לתיבה ידנית במחיר הוגן. שברולט ספארק המחודשת הבינה את מצב העניינים והחליטה להסתער על השוק עם מחיר תחרותי יותר מתמיד, רשימת אבזור מפתיעה (חימום מושבים במכונית מיני?!) ועוד כמה חידושים טכניים שמשנים לחלוטין את תמונת המצב.
החשוב שבהם הוא נושא בידוד הרעשים. הספארק שלפני מתיחת הפנים היתה מכונית רועשת במיוחד, והיצרנית הפנימה את הביקורות והוסיפה "מיגונים אקוסטיים" מתחת למכסה המנוע, בדלתות ובקיר האש המפריד בין תא המנוע לתא הנוסעים. התוצאה יותר ממשביעת רצון, והספארק הקטנה שומרת על השקט גם עם דוושה על הרצפה וגם בשיוט על 120 קמ"ש. מיתר הפרמטרים היינו מרוצים גם במפגשים קודמים: המנוע חזק ביחס לקטגוריה, מרווח הראש טוב מאוד לנוסעים גבוהים, נוחות הנסיעה סבירה ורשימת האבזור מכובדת. אבל מי החליט שאפשר לוותר על מדידת תצרוכת הדלק בתפריטים של מחשב הדרך?
לקריאה נוספת (הדגם שלפני העדכון): שברולט ספארק - מבחן דרכים
ומה עוד?התמחור החדש של דגמי הבסיס נועד על מנת לאפשר תחרות בקרב הלקוחות הפרטיים. "בעוד המתחרות מנפחות מחירים כדי לתת הנחות לציי הרכב", אמר סמנכ"ל השיווק ירון גורטלר, "אנחנו מכוונים לקהל הפרטי - גם אם זה אומר שנמכור פחות מכוניות". בהתאם ליעדים החדשים השיקה היבואנית את גרסאות ההאצ'בק והסטיישן של שברולט קרוז (זו האחרונה נמכרת עם מנועי 1,800 סמ"ק בלבד), ובעתיד הקרוב ייתכן ותחזור לעניינים גם הקרוז טורבו - אך רק כאשר פס הייצור שלה יועתק מארה"ב לדרום קוריאה. בהמשך השנה אנו צפויים לפגוש כאן את שברולט מאליבו החדשה שתימכר עם המנוע החזק בקטגוריה - 2,000 סמ"ק טורבו עם 270 כ"ס, ולאחר מכן תגיע גם מתיחת הפנים של שברולט טראוורס. במידה ויושג התמחור הרצוי תשווק היבואנית גם את האימפלה החדשה ואולי אפילו נזכה לראות על כבישי ישראל את שברולט סוניק RS - גרסת הספורט העצבנית.
האם התמחור המחודש יביא לשברולט את הלקוחות הפרטיים שהיא כל כך מעוניינת בהם? והאם פער של 5,000 שקל יספיק בכדי להעביר לקוחות מאולמות התצוגה של פורד ויונדאי? ומה יקרה כאשר יעלו המחירים בחודשים הקרובים בשל השינויים הצפויים במיסוי הירוק? את התשובות לשאלות האלו נדע כנראה במהלך השנה. אנחנו מבטיחים לעקוב.
לדגמי שברולט בישראל -
שברולט
פורסם לראשונה ב- 17.02.13
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות