בקצרה:
- יצרנית הרכב החשמלי מסין בדרך לישראל
- בשלב ראשון עם משפחתית גדולה ורכב פנאי
- המחירים צפויים לנוע בין 250 ל-300 אלף שקל
עולה חדשה: אקספנג נחשבת לאחת היצרניות הצעירות בתעשייה הסינית, שכן היא נוסדה לפני פחות מעשור. ולמרות זאת היצרנית מגוואנגז'ו נחשבת, יחד עם NIO, לאחת מהמתקדמות בתעשיית הרכב שם. בין היתר משום שנולדה כיצרן רכב חשמלי ולא עברה אליו מייצור מכוניות בנזין, כמו גם העובדה שהיא נסחרת בבורסה בניו יורק ובהונג קונג.
באירופה היא נחתה לראשונה לפני כשנתיים, תחילה בשוק הנורווגי וכעת היא מתרחבת למדינות נוספות לרבות גרמניה, צרפת ובריטניה. בקרוב תנחת גם בישראל באמצעות היבואנית פריסבי (לשעבר קרסו) עם תכנון לתחילת שיווק לאחר החגים בפריסה ארצית הכוללת חמש נקודות מכירה לרבות אולמות תצוגה וחנויות פופ-אפ.
למרכז הזירה: ה-P7 היא משפחתית סדאן שמתחרה בטסלה מודל 3 וביונדאי איוניק 6 שכבר משווקות כאן, כמו גם ב-NIO ET5 ו-BYD סיל שיעשו עליה בקרוב. תג המחיר שלה בהולנד זהה למודל 3 LR בגרסה שלאחר מתיחת הפנים, שמחירה בישראל מתחיל בכ-240 אלף שקל.
בהשוואה למתחרה האמריקאית היא ארוכה בכ-17 ס"מ (489 ס"מ), רחבה ב-4.5 ס"מ (189.5 ס"מ), גבוה ב-1 ס"מ (145 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-12.5 ס"מ (300 ס"מ). למרות זאת תא המטען צנוע ב-154 ליטר (440 ליטר).
היא תוצע עם אפשרות בחירה בין שתי מערכות הנעה, אחורית עם 276 כ"ס ו-6.7 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש או עם צמד מנועים המפיקים 473 כ"ס ו-4.1 שניות במיאוץ הקלאסי. לשתיהן סוללת 82.7 קוט"ש עם טווח נסיעה שבין 500 ל-570 ק"מ עם טעינה מהירה (175 קילוואט) ומילוי ל-80% בתוך כחצי שעה.
על הגובה: ה-G9 הוא רכב פנאי לחמישה נוסעים, עם תג מחיר שבהולנד גבוה במעט (4,000 יורו) מטסלה מודל Y בגרסת LR, כך שתג המחיר הצפוי לו כאן יהיה גבוה מ-300 אלף שקל.
הממדים גדולים משמעותית מהמודל Y, ממנו הוא ארוך ב-14 ס"מ (489 ס"מ), רחב ב-1.5 ס"מ (193.5 ס"מ), גבוה ב-5.5 ס"מ (168 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-11 ס"מ (300 ס"מ). תא המטען מכיל 660 ליטר עם תא נוסף מלפנים (71 ליטר) . כל הגרסאות מצוידות במיתלי אוויר אדפטיביים כציוד תקני עם כושר גרירה של 1.5 טון.
הוא יוצע בגרסת הנעה אחורית 313 כ"ס או כפולה עם 552 כ"ס המאפשרת זינוק ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות. סוללה בקיבולת 94 קוט"ש מאפשרת טווח נסיעה של בין 520 ל-570 ק"מ בהתאם לגרסה. מערכת חשמל במתח גבוה (800 וולט) מאפשרת טעינה אולטרה מהירה (300 קילוואט), דגם ראשון מסין להציע זאת, ומילוי ל80% ב-20 דקות. גרסת ההנעה האחורית מוצעת גם עם סוללת 75 קוט"ש וטווח נסיעה של 460 ק"מ, אך עוד לא ברור האם תשווק כאן.
מה אנחנו חושבים: למרות שהיא מהצעירות והקטנות בתעשיית הרכב הסינית, אקספנג נחשבת לאחת המוערכות, תוך התבססות על פלטפורמות מתקדמות, שימוש במכלולים איכותיים של ספקיות מוכרות בתעשייה וכוונת על מותגי יוקרה מבוססים היטב, כשבעתיד היא תשווק גם דגמים עממיים יותר תחת תת מותג מונה.
עד כמה היא תצליח להפוך לשחקנית משמעותית בשוק? לג'ילי, BYD ו-MG אין בנתיים מה לדאוג ממעמדן בראש טבלת המכירות, שכן המחירים צפויים להיות גבוהים מכדי לאפשר לה להפוך לרבת מכר. מצד שני לב.מ.וו, אודי ומרצדס היא עשויה להיות אופוזיציה מסקרנת.