באירוע בינלאומי שנערך בפתח תקווה חשפה סקודה את המשפחתית הקומפקטית החדשה - סקודה סקאלה. ברנרד מאייר, מנכ"ל סקודה העולמית, בירך את הקהל ואת "גשמי הברכה" (בעברית) וציין כי ההחלטה לחשוף את הדגם בישראל נבעה מתוך קשר הדוק בין סקודה העולמית לבין היבואנית צ'מפיון מוטורס, ומתוך כוונה להעמיק את השותפות עם חברות סטארט-אפ ישראליות.
בניגוד לחלק מהערכות, סקודה סקאלה לא מחליפה את הראפיד - אלא תהיה משפחתית קומפקטית בגודל מלא, כלומר גדולה מהגולף. האורך עומד על 436.2 ס"מ, מתוכם 264.9 ס"מ בבסיס הגלגלים; הרוחב הוא 179.3 ס"מ והגובה הוא 147.1 ס"מ.
למעשה, הסקאלה תהיה ארוכה ביותר מ-11 ס"מ מהגולף (אך קצרה בכ-30 ס"מ מהאוקטביה), רחבה במעט מהגולף אך צרה מהאוקטביה והלאון, ובסיס הגלגלים שלה מתמקם בדיוק בין השלוש. מבחינת הגובה היא תהיה גבוהה משלושתן, ומבדיקה ראשונית נראה כי המושב האחורי מציע מרווח מעולה לשני נוסעים - בעוד נוסע שלישי יתמודד עם תעלת הינע גדולה יחסית. מבחינת העיצוב אין בשורות מרעישות, אם כי מדובר בסגנון שונה מעט מזה של דגמי סקודה האחרונים. פנסי החזית קיבלו זווית מחודדת עם תאורת לד שתוצע כסטנדרט, פנסי החזית עם זווית בלתי שגרתית מזכירים את אלו של פיאט טיפו, מאותתים דינאמיים (עם תאורת כתומה שנעה, כמו באודי) ודלת תא מטען עם זכוכית שחורה שמתמזגת עם גג השמש הפנוראמי, והכיתוב סקודה לרוחבה.
שימושיות ואחסוןתא המטען מציע נפח של 467 ליטרים, הגדול ביותר בסגמנט משפחתיות ההאצ'בק, אך כרגיל - זאת לא ההפתעה היחידה אצל סקודה. דלת תא המטען תציע פתיחה חשמלית כאופציה, עניין נדיר בקטגוריית המשפחתיות; בתוך התא עצמו ישנן 3 רשתות לאחסון והפרדת חללים, רצפה בגובה משתנה, ווי תליה ומוטות עיגון, שקע 12 וולט ועוד. בקיפול מושבים מגיע הנפח עד ל-1,410 ליטרים.
בנוסף תציע הסקאלה וו גרירה נשלף חשמלית, משפך מובנה במכסה המיכל של נוזל ניקוי השמשות, מגרד קרח בדלתית תא התדלוק, מטריה נשלפת מתוך דלת הנהג, מגשים מתקפלים בגב המושבים הקדמיים, ווי תליה על קורות הצד, התקן לכרטיס חניה בצמוד לקורה הקדמית, פח אשפה בדלת הנהג ועוד.
יחידות הנעה
היצע המנועים של סקודה סקאלה כולל את כל מה שכבר פגשנו בדגמים מקבילים של קבוצת פולקסווגן: מנוע 1.0 ליטר טורבו-בנזין עם 95 כ"ס ותיבה ידנית או עם 115 כ"ס ובחירה בין תיבה ידנית לתיבת DSG עם 7 הילוכים; מנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין עם 150 כ"ס עם תיבה ידנית או DSG ומנוע דיזל בנפח 1.6 ליטרים עם הספק של 115 כ"ס. למנוע הבנזין החזק אפשרות של ניתוק שני צילינדרים בזמני רגיעה.
באופן מפתיע, הסקאלה מבוססת על פלטפורמת ה-MQB A0 של קבוצת פולקסווגן, שמשרתת את סיאט איביזה ופולקסווגן פולו; לטענת סקודה הפלטפורמה החדשה אפשרה שמירה על משקל נמוך למדי, אם כי הנתון טרם פורסם.
במקביל תוצע גם גרסה בכיול ספורטיבי, ככל הנראה עם מנוע ה-1.5 ליטרים, שתציע הנמכת מרכב של 15 מ"מ ובולמי זעזועים אדפטיביים.
אבזור וטכנולוגיה
בתא הנוסעים מציגה הסקאלה, לראשונה בסקודה, מסך מולטימדיה צף בגודל 9.2 אינץ'. לוח מחוונים וירטואלי עם תצוגה בגודל 10.25 אינץ' יוצע כאופציה, עם 4 אפשרויות תצוגה שונות ומתחלפות. איכות החומרים בתא הנוסעים לא גבוהה במיוחד, אך האווירה מודרנית הודות למסכים ולתאורת לד בשני צבעים שנמצאת בדלתות.
מערכת המולטימדיה תציע כונן קשיח בנפח 64 ג'יגה בייט, 8 רמקולים, וכניסה לכרטיס סים, מה שיאפשר שימוש באפליקציות מקוונות, ניווט בתלת מימד, עדכון מחירי דלק במערכת הניווט ושליטה מרחוק באמצעות הסמארטפון על נעילת הרכב, בדיקת מפלס הדלק ועוד.
ברשימת האבזור ניתן למצוא עוד פריטים רבים, חלקם אופציונליים, ובהם חניה אוטומטית, חימום למושבים ולהגה, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת עם יציאות מאחור ושקעי USB בחיבור טייפ C - מה שידרוש מתאמים מיוחדים עבור רוב המשתמשים.
בתחום הבטיחות תציע סקודה סקאלה כמות של עד 9 כריות אוויר, מערכת בלינד ספוט עם טווח זיהוי של 70 מטר (לעומת 20 בדרך כלל), בלימת חירום אוטונומית, בקרת סטיה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית הפעילה עד למהירות של 210 קמ"ש.
ומתי בישראל?
לפי כל ההערכות, סקודה סקאלה צפויה להגיע ארצה ברבעון השלישי של 2019. לדברי ג'קי אביב, מנהל חטיבת סקודה ביבואנית צ'מפיון מוטורס, במהלך השנה יופסק השיווק של סקודה ראפיד ספייסבק שתפנה את מקומה לטובת הסקאלה - אך ככל הנראה הראפיד הרגילה תמשיך להימכר במקביל.
ארבע המכוניות שהוטסו ארצה לטובת ההשקה עלו בחזרה על המטוס מספר שעות לאחר תום האירוע - כך שלקהל הרחב בישראל לא תהיה הזדמנות להיחשף אליהן. את השינוע מנמל התעופה בן גוריון אל האירוע בפתח תקווה ובחזרה עשו המכוניות על גבי מובילים, כשהן עטופות ב-3 שכבות של כיסויים.
וקצת מספרים על האירוע, שהיה הראשון מסוגו בישראל: כ-300 עיתונאים הגיעו ארצה מ-22 מדינות שונות - מפורטוגל ועד הודו. 150 אנשי צוות השתתפו באירוע, שהועבר למאות אלפי צופים בשידור ישיר באינטרנט וסוקר בכל גופי המדיה הגדולים בעולם. הבניה והפירוק ארכו כ-128 שעות וההכנות החלו כבר לפני 4 חודשים.
לצפייה בכל דגמי סקודה בישראל
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות