דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

עד סוף העשור - 90 אחוז מכלי הרכב החדשים יהיו חשמליים

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

• משרד האנרגיה פירסם תחזית לחשמול שוק הרכב

• עם הערכה שמרנית לקצב חדירת הרכב החשמלי 

• צריכת החשמל לתחבורה צפויה להגיע עד ל-15% מסך הביקוש

המירוץ לחשמל: משרד האנרגיה מפרסם היום (ג') תחזית עדכנית לחדירת כלי רכב חשמליים לישראל, עם הערכה לפיה 90% מכלי הרכב החדשים שימכרו בארץ בשנת 2030 יהיו חשמליים. בשנה הנוכחית עומד שיעור חדירת הרכב החשמלי על 17%, ואילו בתוך כשנתיים צפוי לטפס מספרם ל-26% מסך מכירות הרכב החדש בישראל. נזכיר כי בעבר כבר הוחלט כי החל משנת 2035 לא ימכרו בישראל כלי רכב מזהמים.

מתוך סך כלי הרכב הנעים על כבישי ישראל (ולא רק מתוך מכירות הרכבים החדשים), עומד כיום מספר הרכבים החשמליים על 70 אלף, שמהווים 2% זניחים ממצבת כלי הרכב. ב-2030 צפוי לעלות המספר הזה ל-1.29 מיליון (30%), ב-2040 יעמוד מספר הרכבים החשמליים על 4.2 מיליון (כ-80%) ועד לשנת 2050 יהיו בישראל כלי רכב חשמליים בלבד, ומספרם המוערך יעמוד על כ-6 מיליון.

פחות דלק, יותר טעינה: בהתאם לעליה בשיעור הרכבים החשמליים, צפויה לרדת תצרוכת הדלק של כלי הרכב הפרטיים במדינה, מ-4.8 מיליארד ליטרים בשנה כיום, ל-3.9 מיליארד ב-2030, ומשם ל-2.3 מיליארד ב-2035 - בדרך להפסקה מוחלטת של השימוש בדלקים פוסיליים עד לשנת 2050.

במקביל צופים במשרד האנרגיה עליה הדרגתית בצריכת החשמל לתחבורה, מ-0.3 טרה-וואט שעה בשנה כיום, דרך 4 טרה-וואט שעה ב-2030 ועד ל-14 טרה-וואט שעה ב-2050, שיהווה 7.5% בלבד מכלל צריכת החשמל במשק באותה השנה.

יחד עם צריכת החשמל הצפויה למשאיות, אוטובוסים ורכבות, צפויה לעמוד צריכת החשמל לתחבורה על 15% מכלל תצרוכת החשמל בישראל ב-2050.

במטרה לעמוד בביקוש הגובר לטעינת רכבים חשמליים, מעריכים במשרד האנרגיה כי עד לסוף העשור ידרשו עמדות טעינה בהספק כולל גבוה פי 11 מזה המוצע כיום. מספר העמדות הציבוריות כיום עומד על 3,600 עמדות לטעינה איטית (AC) ועוד 625 עמדות לטעינה מהירה (DC), בהספק כולל של 117 אלף קילוואט.

במשרד מעוניינים להגדיל בתוך שנתיים את מספר העמדות ל-4,800 עמדות איטיות ו-1,600 עמדות מהירות, ועד סוף העשור להגיע לכמות של 24 אלף עמדות איטיות ו-9,000 עמדות מהירות, בהספק כולל של 1.35 מיליון קילוואט.

מה אנחנו חושבים: הניתוח שמציג משרד האנרגיה תואם לתחזיות העולמיות בנוגע למעבר לחשמל, גם אם אינו לוקח בחשבון התפתחויות טכנולוגיות צפויות, כמו מעבר למימן ולדלקים סינתטיים ברכב פרטי. אבל למרות שמרבית התחזיות כאן סבירות לחלוטין, הנתונים שהוצגו מותירים תחושת החמצה גדולה.

ממשרד האנרגיה נדרש לא רק לספק תחזיות והערכות, אלא גם להציג תכניות עבודה סדורות לקראת המהפכה התחבורתית הגדולה ביותר שידע העולם במאה השנים האחרונות. תכניות שכוללות תקציב מוגדר להקמת תשתיות הטעינה, אמצעים להגברת יצור החשמל וגם פתרון למיליוני הרכבים המזהמים שנעים כיום על הכבישים, וצפויים לרדת מהם בקרוב מאוד. ולכן בינתיים נשארנו עם יותר שאלות מתשובות.

למאמר זה התפרסמו 46 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה