היקפי התנועה שבו לכמעט כמו לפני המלחמה והפקקים שוב איתנו: כל מי שחי בישראל בשבעת השבועות האחרונים בוודאי מרגיש כי לאחר ירידה תלולה בהיקפי התנועה בראשית מלחמת ״חרבות ברזל״, בימים האחרונים ניתן לומר בפה מלא כי פקקי התנועה השנואים שוב עימנו.
נתונים המתפרסמים כאן לראשונה ומתייחסים לנתיבי איילון (כביש 20), מעורקי התחבורה המרכזיים והעמוסים במדינה אם לא העמוס שבהם בשעות הגודש, מראים כי מגמת הירידה בהיקף התנועה אינה עימנו עוד. בעוד שבימי הלחימה הראשונים נרשמה ירידה חדה של מעל 40% בנסועה לעומת הימים שקדמו להם.
אלא שככל שהמלחמה התארכה, המכוניות חזרו לכבישים והפקקים גדלו. כל זאת, יש לזכור, למרות שמאות אלפי משרתי מילואים אינם עושים דרכים לעבודה וממנה בבוקר ואחר הצהריים. מצד שני, יש גם לזכור כי בניגוד לימים כתיקונם, מספר בעלי המכוניות הנמצאים בחו"ל בכל רגע נתון נמוך משמעותית.
והנתונים: בשבוע השני הצטמצמה הירידה ל-33%. ואילו בשבוע האחרון היה מספר כלי הרכב הנוסעים בציר התנועה המרכזי נמוך ב-10% בלבד מהשבועות שקדמו ל-7 באוקטובר.
בהתאם נרשמה גם ירידה במהיקרות הנסיעה. בשבועיים הראשונים של המלחמה נרשמה עלייה של כ-30% במהירות הנסיעה הממוצעת על נתיבי איילון צפון (מ-70 ל-90 קמ״ש) אך מאז נרשמה ירידה קבועה במהירות הנסיעה ובשבועיים האחרונים נמדדו מהירויות דומות מאוד לימים רגילים. נזכיר כי בניגוד לימים שלפני המלחמה, תנועת הרכבים על הכביש אינה שונה כיום בכל שעות היממה, ולמעשה אין כמעט 'שעות שיא' בבוקר ובערב.
כמה נתונים מעניינים וקיצוניים: במקטע בין מחלף הקוממיות ליוספטל לכיוון צפון, נרשמה בשבועות הראשונים של המלחמה עלייה חדה במהירות הממוצעת, מ-14 קמ״ש ל-80 קמ״ש. במקטע שבין צומת גלילות למחלף השלום לכיוון דרום, נרשמה עלייה מ-22 קמ״ש ל-65 קמ״ש. אך זו פחות או יותר נעלמה כעת.
פורסם לראשונה ב- 27.11.23
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות