לא קשה להבחין בהתייקרות הגורפת של החיים בישראל בתקופה האחרונה. האינפלציה נותנת את אותותיה בכל התחומים, וכך גם עליית הריבית והשינויים בשערי המטבע. ההתייקרות מגיעה כמובן גם לענף הרכב, שבו נתקלנו בעליית מחירים משמעותית כמעט של כל הדגמים בחודשים האחרונים. לא פעם בשיעורים משמעותיים.
לכן החלטנו לחפש את הרכבים הזולים ביותר עם כל סוג הנעה - בנזין, היברידי וחשמל. הם אמנם לא זולים כמו לפני שנתיים-שלוש, אך עדיין מציעים אופציה לרכישה של רכב חדש במחיר נמוך מהממוצע. למעט יוצאי דופן חריגים, בחרנו להציג כאן רכבים אוטומטיים בלבד, עם מערכות בטיחות מתקדמות. שני פרמטרים שהפכו לתנאי סף כמעט אצל כל רוכשי הרכב בישראל.
דגמי הבנזין הזולים ביותר
יונדאי i10: ידנית מ-77 אלף שקלים, רובוטית מ-87 אלף שקלים
מיצובישי ספייס סטאר: מ-84 אלף שקלים
קיה פיקנטו: מ-93 אלף שקלים
טויוטה אייגו X: מ-96 אלף שקלים
סוזוקי איגניס: ידנית ב-99 אלף שקלים, אוטומטית מ-110 אלף שקלים
.jpg)
חמשת הדגמים הזולים ביותר בישראל הם, כצפוי, קטנים. ועם מנועי בנזין נטולי מגדש ברוב המקרים. מתוך הדגמים הקטנים - שמעטים מהם נותרו בשוק - כל החמישה ישאירו עודף מ-100 אלף שקלים (אם כי במקרה של סוזוקי איגניס, יהיה צורך להתפשר על התיבה). המכונית הזולה ביותר בישראל זאת יונדאי i10 עם תיבה ידנית - אחת המכוניות הבודדות בשוק כיום עם תיבה מסוג כזה - בעוד שמיצובישי ספייס סטאר זאת המכונית הזולה ביותר בישראל עם תיבה אוטומטית.
עם זאת, רוב דגמי המיני סובלים מבעיות שעלולות לפגוע באיכות החיים. ביונדאי (i10) ובקיה (פיקנטו) מותקנת תיבת הילוכים רובוטית חד-מצמדית בעלת אופי פעולה לא תמיד נעים; מיצובישי (ספייס סטאר) מיושנת שכן תוכננה לפני למעלה מעשור.
לצד זאת, חשוב להתייחס גם לדגמי סופר-מיני. דגמים אלו אמנם לא נכנסו לחמישייה, והדגם הזול ביותר מתחיל ב-111 אלף שקלים, אך דגמי סופר-מיני מציעים גמישות גדולה יותר מבחינת תא הנוסעים והמטען ביחס למיני, לצד תכנון עדיף ומושקע יותר המשפיע על רמות הבטיחות ועידון כללי. שני דגמי הסופר-מיני הזולים ביותר הם מאזדה 2 ורנו קליאו, כאשר לקליאו תכנון עדכני יותר ומפרט אבזור בטיחות עשיר יותר, בזמן שבמאזדה המאוד-ותיקה יש צורך במערכת התרעה מקומית.
הדגמים ההיברידיים הזולים ביותר
הונדה ג'אז: מ-126 אלף שקלים
טויוטה יאריס: מ-128 אלף שקלים
טויוטה יאריס קרוס: מ-146 אלף שקלים
יונדאי קונה: מ-150 אלף שקלים
ניסאן ג'וק: מ-155 אלף שקלים
.jpg)
חמשת הדגמים ההיברידיים הזולים ביותר בישראל הם, ברובם, דגמי פנאי קטנים - שמחירם כ-150 אלף שקלים, בעוד שני דגמי הסופר-מיני עם ההנעה ההיברידית נושק כבר ל-130 אלף שקלים. הדגמים ההיברידיים הזולים מצוידים לרוב בסוללה קטנה, המאפשרת טעינה עצמית מהירה יחסית - ולכן אינם מצוידים במערכת טעינה חיצונית. מערכות כאלו זולות יחסית לייצור, מאפשרות שמירה על משקל עצמי נמוך יחסית, נהנות מרמת יעילות גבוהה (הסוללה נפרקת מהר, אבל גם נטענת מהר יחסית).
עם זאת, בהינתן פער מחיר שנע בין 10% ל-20% ביחס לגרסאות עם מנוע בנזין 'רגיל', קשה להצדיק רכישה של גרסאות כאלו כיום עבור בעלי היקף נסועה שנתי ממוצע (כ-15,000 ק"מ לשנה). במצב כזה ייקח שנים לגשר על הפער במחיר הרכישה, שנע בין כ-15 אלף ל-25 אלף שקלים בפועל. עם זאת, היתרון של דגמים עם מערכת הנעה כזאת עשוי לבוא לידי ביטוי בטווח הארוך, בשוק המשומשות, אם כי פער המחיר בין גרסאות אלו לגרסאות מנוע 'רגיל' יקטן עם השנים.
הדגמים החשמליים הזולים ביותר
ליפמוטור T03: מ-100 אלף שקלים
פיאט 500e: מ-130 אלף שקלים
אורה פאנקי קאט: מ-145 אלף שקלים
אם ג'י 4 (MG): מ-145 אלף שקלים
ג'ילי גיאומטרי C: מ-152 אלף שקלים
.jpg)
היצע הדגמים החשמליים הולך וגדל באופן עקבי, אך עדיין אינו עצום. ובכל זאת, כיום מוצעים בישראל לא פחות מ-12 דגמים חשמליים שמחירם 165 אלף שקלים ומטה. והמכונית החשמלית הזולה בישראל היא ליפמוטור T03, מכונית עם ארבעה מקומות ישיבה בלבד ונטולת מערכות בטיחות מתקדמות. עם זאת, היא מאוד מאוד זולה, מה שלא ניתן לומר על דגמים חשמליים אחרים כמו סרס 3 או JAC e-JS4 - שני דגמי פנאי זולים יחסית (150 ו-160 אלף שקלים בהתאמה), אף הם נטולי מערכות בטיחות מתקדמות.
פיאט 500e היא הזולה האחרת, אך ב-130 אלף שקלים ניתן לרכוש גרסה עם טווח נסיעה זעום של פחות מ-200 ק"מ (190, ליתר דיוק), בעוד שהגרסה עם הטווח המוגדל-מתקבל על הדעת (320 ק"מ) עולה 150 אלף שקלים. וגם כאן, אגב, מותרת הסעה של עד ארבעה בלבד.
גם בדגמים הבאים ישנם הבדלים בקיבולת הסוללה ובטווח. תמורת 145-152 אלף שקלים מסתפקים בגרסאות בעלות טווח רשמי של 300-350 ק"מ, כאשר מפרט משודרג - עם סוללה מוגדלת וטווח של 400-450 ק"מ - יגרור עלייה במחיר של 9,000 שקלים (MG4) עד 27 אלף שקלים (אורה פאנקי קאט).
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות