הרי לכם דוגמה מצויינת לעקרון היחסיות בעולמנו – דוגמה שלא דורשת הבנה בפיזיקה. מספיק להתבונן בהיצע דגמי פורשה, יצרנית היוקרה-ספורט הנודעת משטוטגרט שבגרמניה. במציאות של פורשה, דגמי הבוקסטר (Boxster) והקאיימן (Cayman) הם "דגמי כניסה" זולים. כמה זולים? יותר מחצי מיליון שקל. הכל יחסי: מדובר בכמעט מחצית ממחיר רכב הספורט הקלאסי של פורשה, פורשה 911.
לאחר שהציגו לפני חודשים מתיחת פנים משמעותית ל-911, מתפנים בפורשה להציג מתיחת פנים מקיפה גם לדגמי הבוקסטר והקאיימן. גם כאן הכל יחסי – אל תצפו למצוא כאן מהפכה עיצובית או שינוי מהותי למנוע. שזה דבר טוב, שכן פורשה בוקסטר וקאיימן נחשבות לרכבי ספורט מעולים.
אז מה תקבל הבוקסטר החדשה? הרודסטר הקטנה תקבל במהלך מתיחת הפנים תוספת כוח של 10 כוחות סוס מהדגם הקודם, כלומר 255 סוסים ממנוע 2.9 ליטר, שיחליף את המנוע הקודם בנפח 2.7 ליטר. אל דאגה – פורשה בוקסטר שומרת על התצורה היחודית שלה, הווי אומר מנוע בוקסטר, שישה צילינדרים, המונח במרכז הרכב. מהנדסי פורשה לא זנחו את האחות החזקה של הבוקסטר, הלא היא פורשה בוקסטר S: זו תקבל שדרוג של 15 כוחות סוס, כך שהספקה יעמוד כעת על 310 כוחות סוס. דווקא הנפח נשאר זהה, ובפורשה מסבירים כי התוספת בכוח היא תוצאה של שילוב מערכת הזרקת דלק ישירה.
השדרוגים לפורשה קאיימן, למעשה גרסת הגג הקשיח לבוקסטר, דומים. מכונית הספורט הקטנה, המכונה גם "בייבי 911", תזכה לתוספת כוח של 20 כוחות סוס (265 כוחות סוס כעת) ממנוע בתצורה ונפח דומים לשל הבוקסטר. גרסת ה-S תקבל חיזוק בדמות 25 כוחות סוס, תוספת שתביא את הנתון ל-320 כוחות סוס בריאים, כאשר אף היא משתמשת במנוע זהה לשל הבוקסטר S.
בפורשה גם מתכוונים להציג חידוש משמעותי: תיבת ה-PDK כפולת המצמדים תוצע כאופציה בכל דגמי הבוקסטר והקאיימן, ותחליף את התיבה האוטומטית הרגילה שהוצעה בדור הקודם. הרוכשים שלא יבחרו באופציית ה-PDK, יקבלו תיבת הילוכים ידנית בעלת שישה יחסי העברה.
שלא במפתיע, הטרנד הירוק הגיע גם לפורשה, וכעת מדברים בפורשה חוץ מעל נתוני ביצועים, גם על נתונים ירוקים, ומספרים על צריכת דלק ממוצעת של 11.2 ליטרים לקילומטר בדגמים הבסיסיים של הבוקסטר והקאיימן – שיפור של 11 אחוזים, לטענת פורשה. גם על גרסאות ה-S לא פסחה המהפכה הירוקה, וכאן מתגאים הגרמנים בשיפור של 16% בתצרוכת הדלק לעומת הדגם האוטומטי הקודם, העומדת כעת על 10.8 קילומטר לליטר בגרסת ה-PDK הרובוטית. גם נתוני הביצועים מציגים שיפור, כאשר הגרסה הבכירה של הקאיימן S המצויידת בתיבת PDK ומערכת לבקרת זינוק, תבצע את המיאוץ הקלאסי מ-0 ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות.
בתחום העיצוב, אין חדש שלא במפתיע, בשני הדגמים, בהתאם למסורת הגרמנית. השיפורים הבולטים ניכרים בעיקר מאחור, שם הוחלפו יחידות התאורה לפנסי LED, ולצורה דומה יותר ל-911 החדשה, ולטענת פורשה גם לקרארה GT. בשביל שאר השינויים, תאלצו להצטייד בזכוכית מגדלת.
בפורשה מספרים גם על שיפורים נוספים, הכוללים כיול מחודש להגה ומערכת המתלים, וגם על מערכת חדשה המסייעת לנהג במקרה של בלימת חירום: בעת עזיבה פתאומית של דוושת הדלק, יכין הרכב את מערכת הבלימה בלחץ גבוה, על מנת להשיג עצמת בלימה מקסימלית. בנוסף, בתחום האבזור, יגיעו שני הדגמים עם צעצועים חדשים, הכוללים בין השאר מסך מרכזי בגודל 5 אינץ', ומערכות ניווט ושליטה קולית כאופציה.
ומתי אצלנו? פורשה בוקסטר ופורשה קאיימן משווקות אצלנו באופן סדיר, וצפויות להגיע לארץ לקראת אמצע 2009. על מחירים ורמות גימור עדיין אין מידע.
לדגמי פורשה בישראל - פורשה
פורסם לראשונה ב- 21.11.08
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות