בקצרה
- נורבגיה תהיה חלוצת הפסקת שיווק הבנזין של פולקסווגן
- תעשה זאת שנה לפני המועד שנקבע על ידי המדינה
- תוך חודשיים בלבד מהיום
יבואנית פולקסווגן בנורבגיה הודיעה כי היא תפסיק לקבל הזמנות למכוניות שאינן חשמליות מחודש דצמבר השנה. נזכיר כי הממשל בנורבגיה הודיע כי הוא אוסר על מכירת מכוניות עם מנועי בעירה פנימית כבר ב-2025, כך שפולקסווגן מקדימה את החלטת הממשל בשנה.
לאורך השנים פולקסווגן נהנתה מהביקוש הגדול לרכב חשמלי בנורבגיה, כשמכונית חשמלית ראשונה של המותג הגיעה למדינה הנורדית ב-2013. מאז, ובמהלך 10 השנים האחרונות, קבוצת פולקסווגן המשיכה לבסס עת מעמדה החשמלי במדינה.
כך שלא מפתיע לגלות שפולקסווגן ID.4 הוא הדגם החשמלי השני הכי נמכר במדינה הצפונית עם 5,832 מסירות בתשעת החודשים הראשונים של שנה זו. הוא גם לא לבד בטבלה, ID.3 הוא הדגם השמיני הכי נמכר עם 2,615 מסירות כשיתר דגמי הקבוצה גם מככבים העשיריה הראשונה ובהם סקודה אניאק (מקום שלישי, 4,362 מסירות) ואודי Q4 (מקום עשירי, 2,145 מסירות).
אבל גם אם נאחד את מסירות כל החשמליות של קבוצת פולקסווגן, לא נתקרב למוביל טבלת החשמלית בנורבגיה – טסלה מודל Y עם 19,575 מסירות מתחילת השנה ועד סוף ספטמבר. גם טסלה החלה במסע החשימול של נורבגיה ב-2013, אז עם מודל S. כעת מודל Y לבדו תופס נתח שוק של 20% ממסירות החשמליות במדינה.
נורבגיה מוכרת כבר מספר שנים כמובילת המהפכה החשמלית בעולם. כמעט 84% ממכוניות הנוסעים שנמכרו בשנה זו במדינה הן חשמליות, כשמוסיפים לכך את גרסאות הפלאג-אין מטפס הנתון ל-90% ממכוניות הנוסעים. כשמסכמים יחד את המספרים המצטברים לאורך השנים מגלים ש-20% ממכוניות הנוסעים בנורבגיה הן חשמליות לגמרי (לא כולל היברידיות ופלאג-אין).
אבל נורבגיה - בעיקר משרד האוצר המקומי - שמה ברקס על החשמל. בתחילת שנה זו החזיר הממשל הנורבגי חלק ממרכיב המע"מ ברכישת רכב חשמלי, בעיקר עבור הדגמים היקרים שבהם. התוספת מדורגת ונעה בין 4% ל-12% לרכב מעל 500,000 כתר נורבגי (182,000 שקל).
סיבת החזרת רכיב המע"מ נובעת מהגידול המשמעותי בבעלות על רכב בנורבגיה, שתפס תאוצה גם בשל התפשטות וירוס קורנה והבידוד החברתי. אנשים החלו להסתגר, ומי שכבר נע בדרכים עשה זאת לבדו. באמצעות ההתייקרות מנסה הממשל להוציא את האזרחים מהמכוניות הפרטיות ולהחזיר אותם למרחב הציבורי. אם לתחבורה הציבורית, לאופניים או להליכה ברחובות.
מה אנחנו חושבים: המהלך של פולקסווגן הוא יותר הצהרתי מכל דבר אחר, כי ממילא בעוד שנה כל יבואני הרכב בנורבגיה יוכלו למכור רק מכוניות חשמליות. אבל פולקסווגן היא לא עוד יצרן רכב, אלא היצרן השני בגודלו בעולם, ומהדומיננטיים באירופה, וההצרה הזו מחדדת את המיקוד של פולקסווגן בחשמל. לפחות באירופה.
פורסם לראשונה ב- 02.11.23
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות