את מר פביאן סימר פגשתי במפלט צנוע, שקט וממוזג מסערת אקומושן. האירוע הסופר-סואן למטה רמז, מה זה רמז… צעק בבהירות רבה עד כמה קהיליית העסקים הבינלאומית מתעניינת בתעשיית הייטק התחבורה הישראלית הצעירה והסוערת. למעלה מ-600 חברות עסוקות מדי יום בהגדרת עולם התחבורה של עוד שני עשורים, עוד עשור או שנתיים, אפילו בעולם התחבורה החדש שמתגלה כבר היום.
מר סימר הוא לא סתם אורח, אלא לא פחות ולא יותר, סמנכ"ל הדיגיטל של יצרן הרכב סיאט, החטיבה הספרדית של קונצרן פולקסווגן, מקבוצות הרכב הגדולות בעולם. אל תתנו לחזות הצעירה והאופנתית של האיש להטעות אתכם: סמנכ"ל הדיגיטל (CDO) אחראי על כל פיתוח חוויית השימוש, על רכב מקושר, שיתופיות, בקיצור, חלק מהותי במיוחד מהעתיד של סיאט ושל כל יצרן רכב בעידן המהפכני, המלהיב והמסקרן שבו אנחנו חיים.
בכיר סיאט מפתיע בכמה אמירות, בין כאלה שמורידות אותנו למציאות ("שירותים דיגיטליים לא יהיו רווחיים בכמה שנים הקרובות", על האפשרות להרוויח ממכירת מידע "קשה מאוד להפיק מידע חדש מהרכב שאי אפשר למצוא כבר בסמארטפונים") ובין כאלה שמראות על עולם חדש שמחכה להתממש ("אנחנו מאמינים גדולים שמוניות רובוטיות ישלטו בתחבורה בערים בעתיד" ולגבי חברות הרכב במהפכות התחבורה - "אני משוכנע שלא כולם ישרדו").
איך תיראה המכונית שלי
בתוך המהפכות שעוברות על המכונית שלנו, איך ייראה השימוש במכונית?"כבר ב-2015 החלטנו לחבר את המכוניות שלנו לסמארטפונים, דרך פול-לינק, אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, כשלב ראשון לקישוריות עם המכונית. אנחנו צריכים לעבור לשלב הבא, שבו תוכל להתאים את הרכב שלך לפי הטעם והסטנדרטים שלך."
באיזה אופן אפשר יהיה להתאים את הרכב לצרכים שלי?"כל אחד נושא סמארטפון, מן הסתם לכל אחד יש פונקציות שונות בטלפון שלו וכך צריכה להיראות המכונית."
השימוש במכונית יהיה דומה לשימוש בסמארטפון?"אם אני משווה את עולם המכוניות לתעשיית הסאמרטפונים, לי יש אייפד, לך טלפון אנדרואיד. אם אני לא קונה מוצר של אפל ואין לי חשבון ב-iTunes, אני לא יכול להשתמש בו. לנו (בעולם הרכב א.ב) עוד אין את זה. המודל העסקי שלנו שונה, אנחנו בונים את המכונית, מעבירים אותה ליבואן או הדילר והוא מעביר ללקוח. אנחנו מקווים שאחרי שנתיים הלקוח חוזר לדילר ואז אנחנו יוצרים איתו קשר. זה עניין שיצטרך להשתנות."
איך?"בשביל זה אנחנו מפתחים בקבוצה את ה-SEAT ID או Group ID. זו פונקציה שהיא לא הכרחית כדי להשתמש במוצר שלנו, אבל בעתיד חוויית השימוש שלך תהיה הרבה יותר טובה אם תשתמש בה."
במה היא תשנה את חוויית השימוש?"למשל, יהיה שימוש במפתח דיגיטלי. כך אוכל לדעת מתי נכנסתי למכונית או מתי אשתי נכנסה למכונית, איך תיראה סביבת פנים הרכב כשאני יושב בתוכה. רשימות השמעה של ספוטיפיי, תחנות רדיו, טמפרטורה, תנוחת ישיבה. עוד אין לנו את רמת ההתאמה הזו, אבל אנחנו עובדים על זה."
תהיה אפליקציה שתאפשר לעשות את כל זה מהסלון בבית?"כן".
מתי יהיה אפשר להשתמש בפונקציות כאלה?"אני לא רוצה לתת תאריך קונקרטי, אבל זה יקרה בקרוב. הרבה יותר קרוב ממה שרבים מצפים."
מתי תוכלו אתם, כחברה, לעשות כסף משירותים כאלה?"שאלה טובה. יש את הכיוון של "פונקציה לפי דרישה", אתה קונה מכונית ומשקיע בה 25,000 אירו, אתה שוקל להוסיף חימום למושבים שעולה, נגיד, 600 אירו, אבל אני משתמש בזה רק 10 פעמים בשנה, ואולי כדאי לי לחסוך את זה. העתיד הוא שתוכל להזמין את הפונקציה באמצעות הסמארטפון, נגיד, רק לתקופת החורף. תוכל לשלם על בקרת השיוט רק כשאתה בפועל משתמש בה.
"זה כיוון עסקי אחד שאנחנו חושבים עליו. אבל כשמדובר בתשלום על שירותים של גורם שלישי (כמו אפליקציות בתשלום בסמארטפון א.ב), זה קצת יותר מסובך. כשאני בא לדירקטוריון שלנו, שואלים אותי 'ההטמעה הזאת של שזאם במכונית, מה התוכנית העסקית שלנו?', אני עונה 'אין תוכנית עסקית מסודרת, היות שזו פרקטיקה שמעניינת את הקהל שלנו והיא דבר שמתחבר לתוכנית העסקית הבסיסית של החברה, ליצור מוצרים שאנשים יקנו כי הם אוהבים אותם.
"אז אני שואל חובב הטכנולוגיה בדירקטוריון, 'כמה אפליקציות יש לך בטלפון?', הוא עונה 'כשלושים'. אני שואל 'ועל כמה מהן אתה משלם?', הוא אומר 'בטח שתיים, ספוטיפיי ונטפליקס'. אפשר לראות שלא על כל פונקציה דיגיטלית אפשר לחייב כסף. זו פונקציונליות שאנחנו חייבים לתת ללקוחות שלנו, כיוון שהם מצפים למצוא אותה במכונית שלהם."
אי אפשר להרוויח הרבה מפונקציות כאלה? זו לא חלק מהתוכנית העתידית של יצרני הרכב?"לא כל ההכנסות יגיעו מדיגיטל. שירותים דיגיטליים לא יהיו רווחיים בכמה שנים הקרובות, לפחות בחמש השנים הקרובות יש תחומים שאי אפשר יהיה להרוויח מהם. צריך חזון ארוך מועד. למזלנו, מצבנו הפיננסי מספיק טוב כדי לאפשר לנו את היוזמות האלה.
"זהו תהליך למידה שאנחנו עוברים בשנתיים האחרונות. אנחנו לומדים שאין בהכרח הרבה כסף ושכדי להרוויח בדיגיטל צריך קודם כל להשקיע הרבה ולהקדיש זמן. בטווח הבינוני והארוך בטוח נרוויח כסף. זה דבר שייקח יותר זמן ממה שחושבים."
בעולם הרכב מדברים על הכנסות ממכירת מידע שוטף. האם גם אתם, כמו חברות אינטרנט וטכנולוגיה, תרוויחו ממכירת מידע?"יהיה אפשר להרוויח מדאטה בעתיד הקרוב, אבל צריך להבין על איזה מידע אנחנו מדברים. כיום קשה מאוד להפיק מידע חדש מהרכב שאי אפשר למצוא כבר בסמארטפונים, שמרושתים בכל החיישנים שרק אפשר. אנחנו בוחנים בכל זאת כמה היבטים ומשוכנעים שיהיו רווחים גם משם בעתיד."
האם תרוויחו מהתחבורה עצמה? האם תקחו חלק מהנסיעות המשותפות והרכב השיתופי?"אנחנו מאמינים גדולים שמוניות רובוטיות ישלטו בתחבורה בערים בעתיד. הן יוכלו להיות פרטיות או שיתופיות, תלוי במצב הכלכלי של הנוסע. לכן עכשיו הזמן להיכנס לשירותי תחבורה. יצרנו את חברת X-Mobile, חברה עצמאית ששייכת לנו ואנחנו מתמקדים בשלושה היבטים: שיתוף רכב, פלטפורמת תחבורה - הכל במקום אחד (one stop shop) שבה כל אחד מוצא את שיטת הנסיעה המתאימה לו ושיתוף נסיעות."
אבל ייקח עוד זמן עד שמוניות רובוטיות ייסעו בערים, למה להשיק שירותים כאלה כבר עכשיו?"אנחנו לא מפתחים את זה רק לטובת השירות הפעיל, אלא גם באחריות שיש לנו כלפי קבוצת פולקסווגן. שירותי המוניות הרובוטיות יהיו דומים מאוד לשירותים של שיתוף נסיעות היום. ככה אנחנו יכולים לבדוק איך יפעל השירות כשהרכב האוטונומי ייסע. כיום אנחנו לא יכולים לבדוק את כל הפונקציות על הכביש ועם הפעלת השירותים הללו אנחנו יכולים לבחון את העתיד כבר כעת."
מהפכות התחבורה שרודפות זו אחרי זו יפילו בוודאי חלק מהחברות והקבוצות של עולם הרכב. מי ישרוד?"שאלה מעניינת. אני משוכנע שלא כולם ישרדו. אני לא יכול לדבר בשם אחרים. קבוצת פולקסווגן מתכוננת לטלטלה. אנחנו מתכוננים היטב, בונים אבני פינה לעולם התחבורה החדש ועושים כל מה שבכוחנו להיות בהחלט אלה שיישארו בעתיד. זו המטרה של העבודה שלנו והאחריות שקיבלנו מהמנכ"ל שבטוח ביוזמה שלו ודוחף אותנו כל יום קדימה. אבל כמו שאתה אומר, לא כולם ישרדו."
מהפכות CASE
סימר מגדיר את המגה-מהפכה שעוברת על עולם הרכב במילה אחת שהיא ראשי תיבות להכל: CASE. ראשי התיבות הן - Connectivity (קישוריות), Autonomy (רכב אוטונומי), Shared (רכב שיתופי), Electric (רכב חשמלי). אלו הן בפועל ארבע מהפכות שמתרחשות בעת ובעונה אחת.
האם אתם בסיאט עובדים על כל ארבע המהפכות?"לא. יש לנו משימה מהמנכ"ל שלנו, להתמקד בקישוריות ובתחבורה שיתופית."
אתם לא מתעניינים ברכיבים אחרים, או באבטחת סייבר?"אנחנו יודעים שאתם בישראל הכי טובים בעולם באבטחת סייבר. אבל כבר יש חיבור בין חברה ישראלית לבין קבוצת פולקסווגן בתחום הזה. הם מפתחים את המערכת אז נוכל לקבל אותה מהם."
המותגים בקבוצה מפתחים תחבורה חכמה אחד בשביל השני?"בהחלט. הגנת סייבר זו דוגמא מצוינת לפיתוח בתוך הקבוצה. אין צורך שנפתח מערכת כזו 12 או 13 פעמים. מספיק שאחד מפתח וכולם יכולים ליישם את זה אצלם. לא כולם יכולים לעשות הכל ולמרות שהיינו שמחים לעשות את זה, אבל ככה אומרים (אחד לשני בין החטיבות א.ב) 'זה פתרון מעניין, אולי אתה תעשה את זה. הפתרון הזה יותר מתאים ללקוחות שלנו אז אנחנו נפתח את זה, אבל נוכל לשתף את הפתרון עם שאר המותגים בקבוצה'.
ככה אנחנו פועלים גם בחו"ל. בשנתיים האחרונות יצרנו שת"פים עם ווייז, אמזון אלקסה, היינו בין הראשונים שהטמיעו את זה במכוניות. היינו גם הראשונים בעולם שהטמיעו את שזאם במכוניות."
מה מייחד את סיאט בקבוצת פולקסווגן?"הלקוחות שלנו צעירים בממוצע ב-10 שנים משאר המותגים. הלקוחות האלה מתעניינים ומחפשים טכנולוגיה חדשה יותר משאר הלקוחות בקבוצה. לפעמים הם גם גרים באזורים עירוניים שבהם הם פחות מעוניינים להחזיק מכונית ובוחנים את הקונספט של תחבורה שיתופית.
"למרות שאנחנו חברה ענקית יחסית לספרד ואנחנו בינלאומיים, אנחנו עדיין קצת קטנים יחסית לחברות הרכב הגדולות. אולי היות שהצוות שלנו מאוד מחויב, או שזו הרוח הלטינית-ים תיכונית שזורמת אצלנו ואותה אנחנו חולקים עם תל אביב, אנחנו מצליחים לפתח דברים הרבה יותר מהם ובאופן פחות ביורוקרטי. אנחנו רואים את עצמנו כסירת המירוץ של קבוצת פולקסווגן."
אתם משתפים עם שאר הקבוצה פעולה גם כאן, בישראל?"היינו כאן בין הראשונים בקבוצה, אבל עכשיו כולם כאן ואנחנו עובדים ביחד ב"קונקט", הקמפוס של הקבוצה בישראל."
איך החלטתם לפעול בישראל?"המנכ"ל שלנו, לוקה (דה מיאו, מנכ"ל ונשיא סיאט, א.ב), היה אמור לבקר בישראל אבל כיוון שלא יכל להגיע, ביקש ממני ומעמיתי לבוא. ראינו כמה סטארטאפים (בישראל). בדרך חזרה ישבנו במטוס והבנו שאנחנו חייבים לעניין את המנכ"ל שלנו לשלוח צוות לישראל ולעשות משהו. באמת חשבנו שקהילת הסטארטאפים כאן תעזור לנו להתקדם למטרה של להיות מובילים ברכב המקושר. יצרנו מצגת למנכ"ל ולסגן הנשיא למו"פ, הם באמת אהבו את הרעיון."
האם צ'מפיון מוטורס, השותף שלכם בישראל, היה בתמונה?"בוודאי. יש לנו כאן יבואן רב יכולת. החלטנו שאנחנו לא רוצים לעשות את זה לבד, אלא עם מישהו מבפנים שמכיר את האקו-סיסטם. הצענו לצ'מפיון מוטורס והם הסכימו לעשות את זה."
מי היה בצוות לאיתור טכנולוגיות בישראל?"התחלנו בשליחה של 3 אנשים בספטמבר האחרון, ביניהם מהמחלקה העסקית - פיתוח אלקטרוני ועיצוב. עוד שניים הצטרפו מצ'מפיון מוטורס וככה התחלנו לבחון את הקהילה."
איך זה כאן?"התרשמנו מאוד מהכנסת האורחים, גם מהשותף שלנו ומהישראלים בכלל. התרשמנו מאוד גם מקהילת הסטארטאפים כאן. ברצלונה היא בין הזרזים לטכנולוגיה חכמה באירופה ואנחנו בקשר עם חברות טכנולוגיה שם, אבל כשבוחנים הן את פן החומרה והן את פן התוכנה, מה שאנחנו רואים כאן, כל הפיתוחים שלכם, זה מאוד מרשים."
כמה חברות בדקתם?"במשך תשעה חודשים בדקנו למעלה מ-100 סטארטאפים."
וואו! איך בדקתם?"כל שניים, שניים וחצי חודשים היתה בתל אביב פגישה של בכירי ניהול, ראש חטיבת רכב מקושר, מנהל פיתוח עסקי ואני. יצרנו מעין משפך (הרבה חברות נכנסות מצד אחד, מעט יוצאות בסוף התהליך א.ב)."
מצאתם משהו?"חתמנו הסכמי סודיות עם כ-20 חברות טכנולוגיה, לבדיקה מעמיקה יותר. מתוכן אנחנו עובדים עכשיו על 10 יזמויות שנמצאות איתנו בתהליך של הוכחת היתכנות (POC), שלב שחייבים לעבור לפני שעוברים לפעילות רצינית יותר. עם חברה אחת חתמנו כבר על מזכר הבנות."
המשך התוכניות בישראל
מי ומי בחברות שעברו את הסינון שלכם?"לא אציין שמות. אנחנו עדיין במו"מ עם החברות האלה ואם אציין עם מי, הדבר עשוי להשפיע על הערכת השווי שלהן."
באילו תחומים הן עוסקות?"ישנם שני תחומים. התחום האחד - מפתחים תוכנה או חומרה לרכב המקושר. התחום השני - מחפשים פונקציות של שירותי מוביליטי, חומרה אבל גם תוכנה."
כמו?"כל מיני, ממפתח דיגיטלי, דרך פלטפורמות שירותים בתנועה ועד לפיצ'רים של קישוריות למערכת המולטימדיה והרמקולים."
מספר חברות הטכנולוגיה בישראל אינו קבוע, כל הזמן קמות חברות חדשות, אתם ממשיכים לעקוב?"בהחלט, אבל ראינו כל כך הרבה חברות וישראל מדינה קטנה יחסית, אבל אנחנו מחפשים דברים מאוד מסוימים - קישוריות ושירותי מוביליטי. גילינו שבתחומים שמעניינים אותנו כיסינו פחות או יותר את השוק לתקופה הקרובה, אנחנו פועלים לבחון את החברות בחודשים הקרובים ואז נעשה בחינה חוזרת על מה שהתחדש."
כלומר, בינתיים אתם ממשיכים לפעול כאן."יש לנו תוכנית עבודה לפחות ל-6-7 חודשים הקרובים. אבל אני משוכנע שנהיה כאן הרבה יותר זמן."
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות