בקצרה
- התערוכה חוזרת לראשונה אחרי ארבע שנים
- במפתיע, יצרניות בכירות הודיעו כי יוותרו
- הסינים לעומת זאת צפויים להציף את האולמות
תערוכת הרכב של ז'נבה נחשבה במשך עשרות שנים לאחת החשובות ביותר בתעשיית הרכב, ולבטח היוקרתית שבהן. פיזית לא גדולה במיוחד, אבל כזו שאף יצרנית המכבדת את עצמה לא יכולה הייתה להרשות לעצמה שלא להשתתף בה.
אבל בארבע השנים האחרונות - מאז פרוץ מגפת הקורונה - היא אינה נערכת. התערוכה הנערכת מ-1905, בוטלה ב-2020, שלושה ימים בלבד לפני פתיחת הדלתות. הגבלות ההתקהלות שהוטלו ברחבי העולם ביטלו אותה גם ב-2021 וגם ב-2022, כאשר בשנת 2023 היא היתה אמורה לחזור ולהיערך דווקא בדוחא, בירת קטאר, אבל בסוף בוטלה. בערך.
מארגני ז'נבה ולשכת התיירות הקטארית חתמו ב-2021 על הסכם נוסף לתערוכה דו-שנתית בדוחא בחודש נובמבר שתיקרא 'תערוכת הרכב הבינלאומית קטאר-ז'נבה'. כלומר תערוכה חלק א' תערך כרגיל בפברואר-מרץ בשוויץ, ותערוכה חלק ב' תערך באוקטובר בנסיכות הערבית.
אלא שיצרניות הרכב הבולטות ביותר בתעשייה הודיעו שהן לא מתכוונות לקחת בה חלק. לא בה ואולי לא בכלל.
מי לא תגיע: כמעט כל היצרניות הגרמניות, אודי, ב.מ.וו, מרצדס ופולקסווגן הודיעו שהן לא יציגו בתערוכה, כמו גם קבוצת סטלנטיס (פיג'ו, סיטרואן, DS, אופל, פיאט, ג'יפ, ראם, אלפא רומיאו ועוד). בינתיים טרם ידוע אם מותגי הבת של פולקסווגן – סקודה, סיאט, קופרה ופורשה – יגיעו לתערוכה, אבל לאור המצב הסבירות לכך נמוכה.
לטענת היצרניות, התערוכות הפכו יקרות מדי ולא משתלמות, כשבמקביל בעידן הנוכחי יש להן פלטפורמות אחרות עדיפות - בעיקר ברשת - כדי לחשוף לקהל את דגמי וטכנולוגיית העתיד. הדבר לא רק מתייחס לז'נבה, אלא גם לתערוכת רכב ותיקות ומוערכות אחרות כמו פריז ודטרויט.
מי כן תגיע: רנו הודיעה ב-20 באוקטובר כי היא מתכננת להופיע בתערוכת ז'נבה השנה והיא גם תמשיך להגיע לכל תערוכות הרכב הגדולות במדינות בהן המותג פעיל. מארגני התערוכה הודיעו כי יצרו קשר עם כ-20 יצרניות סיניות והם מעריכים כי רובן יופיעו השנה.
מה אנחנו חושבים: תערוכת רכב אכן הפכו יקרות להשתתפות, והיצרניות החלו להעדר מהן הרבה לפני שידענו לאיית 'קורונה'. גם סביר שהפרסומים על הדרך בה ניהלו מארגני תערוכת ז'נבה את החזרת הכספים ליצרניות הרכב אחרי שתערוכת ז'נבה 2020 בוטלה, היוו חלק מהסיבה לחוסר הנוכחות שלהם כיום.
נזכיר גם שהאירופאים מתלוננים על ההשתלטת הסינית על העולם. על כך שצריך לנסות למנוע כניסה שלהם באמצעות הטלת מכסים, על שצריך ליצור סטנדרטים מחמירים, שחייבים לשמור ולהגן על המורשת האירופאית.
אבל כשזה מגיע לצורך 'להגן על הבית', להכניס את היד לכיס לבניית דוכן תצוגה, לפגוש ולחוש את הקהל במקום הכי הומה אדם, הן נרתעות ומותירות את הזירה כולה לסינים. חומר למחשבה.