דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

תורת האבולוציה של המכוניות המשפחתיות

Getting your Trinity Audio player ready...


מאת אסף בר שי
צילומים: יצרניות

בחודש אפריל השנה הוצג סמסונג גלקסי S4. פחות משנה לפני כן הוצג ה-S3, שנה אחת קודם הוצג ה-S2 שהגיע לעולם קצת פחות משנה אחרי חשיפת גלקסי S. בעולם הרכב הקצב אינו מהיר כל כך, והדור החדש של המכוניות מגיע בדרך כלל כחמש או שש שנים אחרי שהושק קודמו. אבל האם במהלך השנים האלה הצליחו היצרנים לעשות מהפכות? בדקנו בדפי הנתונים של קטלוג iCar חמש מכוניות משפחתיות מוכרות היטב שהוחלפו לאחרונה או מוחלפות כעת בדור חדש והשווינו לדור הקודם. המטרה - לבדוק מה ואיך שיפרו היצרנים במכוניות הפופולאריות שלהם. המסקנות בפועל מעניינות: יש מכוניות שעברו מקצה שיפורים משמעותי, יש כאלה שבסך הכל עברו עדכון קל. קבלו את המשפחתיות שממשיכות את השושלת.

טויוטה קורולה - צניחה בצריכת הדלק

ההבדל הבולט ביותר בין הדור הקודם של טויוטה קורולה ובין הדור החדש נמצא בצריכת הדלק. זה מתחיל בהפחתת משקל לעומת הדור הקודם (1,290 ק"ג לעומת 1,330), עובר בעיצוב אווירודינאמי יותר ומגיע למנוע יעיל יותר; כוח המנוע המרבי גדל מ-124 ל-132 כ"ס ושיא המומנט גדל מ-15.9 קג"מ ל-16.3 וכעת הוא מושג במאמץ קטן הרבה יותר (כעת שיא המומנט מגיע כבר ב-4,400 סל"ד, במקום ב-5,200). לצד המנוע פועלת תיבת הילוכים מתקדמת יותר, רציפה עם חלוקה לשבעה הילוכים במקום אוטומטית עם ארבעה. התוצאה של כל זה היא שצריכת הדלק של טויוטה קורולה, בגרסה האהובה על השוק הישראלי (1.6 ליטר, גיר אוטומטי) צנחה, פשוטו כמשמעו. על פי נתוני היצרן, שנמדדים בתנאים אחידים, צריכת הדלק הממוצעת ירדה ב-22% משמעותיים ביותר. המשמעות היא שישראלי ששילם 10,000 שקלים בשנה על דלק לקורולה הקודמת, עשוי לחסוך 2,200 שקלים בשנה על היקף זהה של נסיעות בדגם החדש. תוצאה מעניינת של השינוי הזה נמצאת במיכל הדלק: זה קטן מ-55 ליטר בדור הקודם ל-50 ליטר בלבד בדור הנוכחי.




מערכת ההנעה העדכנית של הקורולה החדשה מספקת גם ביצועים טובים יותר. ההאצה למאה קמ"ש נמשכת, רשמית, 11.1 שניות לעומת 11.9 בדור הקודם, והמהירות המרבית גדלה מ-183 ל-190 קמ"ש.

אחרי עדכוני האבזור של הקורולה הקודמת בסוף ימיה, נגמרה סאגת ארבע כריות האוויר ומאז היא כוללת שבע כריות. גם מערכת הקול השתפרה מאוד בסוף ימי הדור היוצא, עם מסך מגע גדול ודיבורית בלוטות'. שלב האבזור ההוא כלל גם מערכת ניווט מובנית; בדור החדש אין, אבל יש חיבוריות טובה יותר לטלפון החכם.

יונדאי i30 - שינויים קלים בלבד

המשפחתית הקוריאנית שהחליפה ב-2007 את האלנטרה היתה אז מהפכנית, עד כדי כך שהדור החדש הוא עדכון קל יחסית לדור ההוא. העיצוב הייחודי הוא השינוי מהותי ביותר, אבל בבחינת הפרטים ההבדלים אינם גדולים במיוחד.



נתון בסיס הגלגלים (רמז למרחב הפנים) לא השתנה כלל והשינויים בשאר הממדים נובעים בעיקר בשל הבדלי העיצוב, מלבד תא המטען שגדל באופן משמעותי מ-340 ל-378 ליטר. המשקל לא זז אפילו בקילוגרם בודד, אבל שדרוג של המנוע והוספת שני הילוכים לגיר (כעת יש שם שישה הילוכים) מביאים לשיפור בביצועים: 11 שניות למאה קמ"ש במקום 12.1 ומהירות מרבית של 192 קמ"ש במקום 183. השינוי בצריכת הדלק הממוצעת המוצהרת מינורי – 14.9 ק"מ לליטר בדור החדש, לעומת 14.5 בדור הראשון של ה-i30.

באבזור הרכב ההבדלים אינם גדולים, מלבד שלושה שינויים מהותיים: הדור החדש מוצע ללקוחות עם חלון פנורמי סטנדרטי, גדול ומרשים, על הגג ועם כרית אוויר שביעית, לברכי הנהג, לעומת 6 בקודם. מאידך, ויתרו ביונדאי על חיבורי AUX ו-USB דווקא בגרסת הבסיס שבה נוהגים המוני אנשי הייטק שמחוברים יותר מכולם לטכנולוגיה הניידת שלהם.

מאזדה 3 - המסתורין בעיצומו

היא עוד לא כאן, אבל ברור ששוק הרכב הישראלי מתכונן לקאמבק של המלכה המודחת. מאזדה 3, מלכת המכירות של כל הזמנים בישראל, עוברת דור ומתכוננת להשקה אירופית בתערוכת פרנקפורט החודש וגם להשקה קרובה בישראל. כפי שקרה ליבואן, דלק מוטורס, עם דגם אחר שהביא – פורד מונדאו, גם כאן עשויה להיות בעיית התאמה לשוק הישראלי, שנפתרה באמצעות כוח המיקוח של היבואן. המונדאו לא הוצגה בתחילה עם השילוב – מנוע 2 ליטר וגיר אוטומטי, וגם מאזדה 3 אינה מוצעת בשלב זה עם מנוע 1.6 ליטר וגיר אוטומטי. במקרה של המונדאו הצליחו להביא אותו עם מנוע 2.3 ליטר במחיר ה-2 ליטר. מה יעשו עם ה-3?



מאזדה 3 לא הוצגה בעולם בינתיים עם מנוע 1.6 ליטר, כמו הדור הקודם, אלא עם מנוע 1.5 ליטר שההספק שלו לא ירשים את חובבי הכוח: 100 כ"ס בלבד. חסרונה, בשלב זה, של תיבת הילוכים אוטומטית לצד המנוע הזה עלול להרחיק אותו מהשוק, אלא אם יימכר כחלופה זולה למכונית, כמו פורד פוקוס או יונדאי i30 הידניות הזולות בעשרות אלפי שקלים מחברותיהן האוטומטיות החזקות.
השילוב שנראה כרגע הולם מכולם הוא זה שמצייד את ה-3 החדשה במנוע ה-2 ליטר שמייצר הספק צנוע מאוד, יחסית, של 120 כ"ס ומצורף לתיבת הילוכים אוטומטית בת שש מהירויות. אם אכן זאת תהיה מערכת הכוח שתוצע לקהל הליסינג הישראלי מול המערך המוחלף, אזי היא תהיה חזקה ב-15 כ"ס, תוסיף שני הילוכים לגיר האוטומטי ועדיין תהיה קלה ב-45 ק"ג בערך. הפער בביצועים יהיה גדול – 10.3 שניות למאה קמ"ש במקום 13.1 ומהירות מרבית של 198 קמ"ש, במקום 177. למרות השיפור בכוח ובביצועים, יחידת הכוח הזו חוסכת לא פחות מ-27% בצריכת הדלק לעומת ה-1.6 הידוע.

בעיית המרווח של הדור הקודם טופלה בדור החדש, עם מרכב מוגדל הן בבסיס הגלגלים, שגדל ב-6 ס"מ ל-270 ס"מ והן ברוחב, שצמח ב-4 ס"מ ל-180 ס"מ. בכל הקשור בתא המטען, נראה שנצטרך לחכות לדור הבא, של 2019, כדי לקבל ממדים ראויים יותר. תא המטען של גרסת הסדאן מסתפק ב-419 ליטרים בלבד, ירידה (11 ליטר) אפילו לעומת הבגאז' הצנום של הדור הקודם. כשתגיע המכונית לישראל אפשר יהיה לדעת מה יהיה מערך ההנעה ולהשוות את רמת אבזור הבטיחות והנוחות.

סובארו אימפרזהבעזרת השם

שני הפרטים הבולטים ביותר במעבר מהדור הקודם של המשפחתית של סובארו לדור החדש הם שינוי השם, מ-B3 לאימפרזה, והפרידה מתצורת ההצ'באק, 5 דלתות, והישארות עם תצורת הסדאן, 4 דלתות. פרט מהותי נוסף, שחשוב לכל ישראלי באשר הוא, נמצא בנפח המנוע: במקום הסטייה הקלה מהשגרה, עם מנוע 1.5 ליטר, הוסבה המשפחתית בחזרה לסביבה הבטוחה של 1.6 ליטר. ההספק עלה מעט, מ-107 ל-114 כ"ס והמומנט, שגם הוא עלה מעט, מושג כעת בסל"ד גבוה ומאומץ יותר. שבירת שגרה מסוג אחר מגיעה מסביבת הגיר, שהשתנה מגיר מיושן בן ארבעה הילוכים לגיר אוטומטי רציף.



למרות המעבר למנוע גדול יותר, בסובארו מציינים שיפורים מהותיים הן בביצועים והן בצריכת הדלק. כעת מאיצה המשפחתית היפנית למאה קמ"ש ב-12.6 שניות, לעומת 14.3 קודם, והמהירות המרבית היא 181 קמ"ש, במקום 167 בלבד. השיפור בצריכת הדלק הממוצעת גדול עוד יותר מהשיפור המוצהר בטויוטה: 23% הפחתה בהוצאות הדלק. גם כאן קטן בהתאם מיכל הדלק, הפעם מ-60 ל-55 ליטרים.

במערך הבטיחות ההבדלים אינם גדולים, מלבד האפשרות שנוספה לבטל את כרית האוויר שליד הנהג לשם הסעת תינוקות נגד כיוון הנסיעה במידת הצורך. ממדי האימפרזה הכלליים השתפרו אך במעט לעומת ה-B3 שהוחלפה, בעיקר מבחינת בסיס הגלגלים שצמח ב-2.5 סנטימטרים לטובת שיפור במרווח הרגליים. אבל השיפור האמיתי בממדים הוא בתא המטען שהונחתה עליו ביקורת נוקבת בדור הקודם. כעת, במקום 420 ליטרים צפופים בתא המטען של ה-B3, אפשר למצוא 460 ליטרים סבירים הרבה יותר באימפרזה.

בתחום האבזור ישנם שיפורים וישנן נסיגות. למכונית נוספה מערכת מולטימדיה עשירה עם מסך מגע (שכרגע ניתנת בחינם במסגרת מבצעי ההשקה) ונוספה מגרעת מצוינת להצבת סמארטפון, או אפילו טאבלט קטן. גם בקרת אקלים מחליפה את המזגן הפשוט יותר מהעבר. עם זאת, כעת בוטלה מערכת בקרת השיוט, ההגה מעור ואפילו יציאת המיזוג מאחור.

סקודה אוקטביההמרווח גדל, תא המטען לא

שיטת תא המטען המפורסמת כל כך של האוקטביה עברה מדור לדור והיא ממשיכה להרשים את מחפשי תא המטען המוגדל. התצורה הזו, של תא מטען ענק שנפתח עם החלון האחורי לטובת השימושיות, נשארה כמו שהיא, אם כי הנפח עצמו הצטמצם מעט, מ-585 ל-568 ליטר, שהם מרשימים בפני עצמם. מול הצמצום הזה, רוב ממדי המכונית דווקא עושים אותה מרווחת הרבה יותר: בסיס הגלגלים, נתון חשוב שמרמז על מרווח הפנים, גדל בכ-11 סנטימטרים משמעותיים ביותר, והמכונית גם התארכה (ב-9 ס"מ) והתרחבה (ב-4.5 ס"מ).



אבל למרות הגידול הניכר בממדים, סקודה אוקטביה החדשה דווקא נעשתה קלה יותר – ב-35 קילוגרם. עם כיול חדש של מנוע ה-1.2 ליטר טורבו-בנזין מצליחה המכונית לשפר את הביצועים לעומת הדור הקודם (האצה למאה ב-10.5 שניות במקום 10.8 ומהירות מרבית של 196 קמ"ש במקום 192). בזכות המנוע ובזכות מערכת עצור וסע, שמכבה את המנוע כשאין בו צורך ומתניעה מיד כשהוא נדרש, מושגת צריכת דלק רשמית ממוצעת טובה יותר: 20 ק"מ לליטר במקום 16.9 ק"מ לליטר, ירידה של כ-15%.

השינוי המהותי ביותר בתחום האבזור נמצא בסעיף הבטיחות – 7 כריות אוויר במקום 6. מערכת הקול שודרגה אף היא, עם חיבור USB חדש וקישוריות בלוטות' וגם נוספה מערכת בקרת שיוט סטנדרטית.


שינויים בהרגלי הצריכה

הלחץ החברתי והממשלתי שמופעל על חברות הרכב בעקבות מחירי הדלק מביא לכך שהשינוי המהותי בפיתוח המכוניות המשפחתיות נמצא בסביבת יעילות המנועים וצריכת הדלק. מצד אחד המכוניות גדלות ומתרחבות, מתייפות ומתחזקות, כדי שיהיו אטרקטיביות יותר לשימוש המשפחתי לעומת הדורות הקודמים, מצד שני, צריכת הדלק שלהן משתפרת, בדרך כלל, במידה מהותית ביותר. להפתעתנו, דווקא התחום הטכנולוגי לא עבר מהפיכה בדור החדש והיינו שמחים לראות הרבה יותר חיבורים טכנולוגיים לסמארטפונים שלנו, שמתפתחים הרבה יותר מהר מהמכוניות. צריכת הדלק היא הבשורה המרכזית של המכוניות החדשות.


* הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון ספטמבר 2013 של מגזין iCar

פורסם לראשונה ב- 16.09.13

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. רק הגרמנים מציגים צריכת דלק נמוכה ביותר  
    חני שבדקה , 19-09-2013

    רק הגרמנים מציגים צריכת דלק נמוכה ביותר בזכות מערכות STOP & GO ומנועי טורבו חסכוניים ביותר (כולל סקודה שהאימא מגרמניה)
    היפנים והאמריקנים צוחקים עלינו ומרמים כאילו שיפרו אבל המציאות שונה והצריכה עדיין גבוהה לצד ביצועים נמוכים !

    סגור תגובה

  • 2. לחגי, מאיפה אתה יודע? 
    אליהו הנביא, 20-09-2013

    מה הקישקוש הזה? נכון, מכוניות עם מנועי TSI + מנגנון כיבוי ברמזור נראות חסכוניות במעבדה. אבל, בכביש... נו, באמת. בן חסכוניות כל זמן שהנהג מוותר על "מרוץ רמזורים" ושונר סל"ד מתחת ל-3000 [ואז נכנס הטורבו לפעולה].
    כך גם לגבי נסיעה בכביש םתול ובטח בנסיעה העליות. צאוצות חזקות ושימוש במנוע מעל כ-3000 סל"ד גורמים לצריחת דלק פי 2 ויותר מנתוני היצרן בבדיקות מעבדה.
    מערכת סקי אקטיב של מאזדה [וואללה יפנים] בלי בסיבוך ועלויות האמינות [של קונצרן פולקסווגן. למשל הם נאלצו להוסיף אחריות לגיר כפול המצמדים], ובכן מערכות אלו נותנות ביצועים משופרים כולל צריכת דלק משופרת. וכן, לעומת פולקסוואגן, אצל מאזדה האמינות מובנית בתיכנון, ולא משנה איפה מייצרים את הרכב. אצל פולקסווגן דווקא גן משנה. לפי הקונסיומר רפרט, רכבים של פולקסווגן המיוצרים במקסיקו הם באמינות "גרועה בהרבה מהממוצע". אצל היפנים, האמינות אינה תלויה באתר בו מייצרים את הרכב

    סגור תגובה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה