המיתוס הוותיק מגיע מהעידן שבו תיבת ההילוכים האוטומטית היתה מיושנת במיוחד ובזבזנית מאוד. חלק מתיבות ההילוכים האוטומטיות עודן מיושנות, אבל רבות אחרות הולכות ומתייעלות וכתוצאה מכך, צריכת הדלק עימן משתווה ולעתים אף יורדת מזו של המכונית המקבילה עם תיבת ההילוכים הידנית. במיצובישי אטראז', למשל, צריכת הדלק הרשמית הממוצעת בגרסה הידנית והאוטומטיתת זהה, ובטויוטה קורולה ורנו פלואנס דיזל, צריכת הדלק הרשמית הממוצעת בגרסאות האוטומטיות - טובה יותר מהמקבילות הידניות.
יש מי שחושב, ובהגיון מסוים, שמכונית חדשה, שטרם נפגמה מכל שימוש, היא חסכונית מאחותה, שיעילותה נפגעת משימוש. בדיקות שונות שנערכו בעולם גילו כי צריכת הדלק של מכונית משומשת דווקא נוטה להשתפר, כנראה היות שהשימוש במכונית מחליק ומרכך התנגדויות פנימיות במנוע.
3. בתחנות דלק קטנות ולא מוכרות הדלק מזויף
הפתעה הפתעה. תחנות הדלק הקטנות והלא-חוקיות, שעומדות לעתים בכניסות לכפרים ומאחורי מוסכים, דווקא אינן נוטות למכור דלק מזויף. ההחלטה הבלתי-חוקית שלהן להימנע מתשלומי מסים ואגרות, מאפשרת לתחנות הללו למכור דלק טוב במחיר תחרותי, בלי להסתבך עם כל החברים שמתדלקים אצלם, ויודעים בדיוק לאן להגיע אם מתחילים "צלצולים" במנוע. בדיקות איכות סמויות שנערכו בעבר גילו שנדיר מאוד למצוא אצלם דלק מזויף. מצד שני, בהיעדר פיקוח ובלי שבעלי התחנות משתתפים בנטל המס של הציבור, לא נמליץ לרכוש אצלם דלק.
צילום: Phillip Reed4. מנוע גדול יותר יהיה בזבזני יותר
אם אני קונה מכונית ומעוניין לחסוך בדלק, כדאי שאבחר במנוע הקטן ביותר שאפשר, נכון? אז זהו, שממש לא בהכרח. אפשר להניח ובצדק שמנוע גדול יותר דורש כמות גדולה יותר של דלק כדי לפעול. אם סתם כך ניקח מנוע קטן ומנוע גדול, נניח אותם על רצפת המעבדה ונפעיל כל אחד מהם בכל הכוח, סביר להניח שהמנוע הגדול יצרוך כמות גדולה יותר של דלק. אבל המציאות יכולה לשנות את השורה התחתונה. מנוע גדול יותר עשוי להזדקק למאמץ מופחת כדי להניע גוף במשקל מסוים, מול מנוע קטן שיצרך להתאמץ. בנסיעות מהירות והרריות, שבהם כוח המנוע נדרש כדי לשמור על הקצב, מנוע קטן עשוי להיות בזבזני הרבה יותר ממנוע גדול שיעשה זאת בקלות.
הקצנה קומית-משהו של המצב הזה נראתה בתוכנית הטלוויזיה הבריטית, טופ גיר, שם המגישים הצליחו "להוכיח" שב.מ.וו M3 רבת העוצמה בעלת מנוע V8 בנפח של 4 ליטר יכולה להיות חסכונית יותר מטויוטה פריוס, בעלת מערכת הנעה היברידית צנועה הרבה יותר (שרמת החסכון שלה מוכרת וידועה). במקרה ההוא הפריוס נסעה במהירות הגבוהה ביותר שיכלה, והב.מ.וו פשוט נדרשה לשמור על הקצב של הפריוס. בבדיקה של התוכנית, הב.מ.וו הצליחה להיות חסכונית ב-11% ממלכת צריכת הדלק. המסקנה היתה - מה שקובע זה לא מה שאתה נוהג, אלא איך שאתה נוהג בו. ואנחנו נוסיף, מנוע גדול אינו בהכרח בזבזני יותר מאחיו הקטן ממנו, גם בתנאים קיצוניים פחות מאשר בתוכנית טופ גיר.
צילום: Cummins
5. יותר חסכוני לסגור חלונות ולהפעיל מזגן
השאלה הזו חוזרת שוב ושוב, לא אצל מי שהדלק אצלו על חשבון הברון, אבל אצל מי שמחפש דרך לחסוך בדלק בקיץ. נסיעה עם חלונות פתוחים פוגעת באופן מהותי ביכולת האווירודינמית של המכונית וכך פוגמת באופן ניכר בצריכת הדלק שלה. מצד שני, המזגן צורך גם הוא את מנת האנרגיה המכובדת שלו. רבים חושבים שהצרה האווירודינמית בחלונות הפתוחים גדולה יותר מהמזגן הפתוח. בואו נסכים על שתי עובדות: 1. נסיעה עם חלונות סגורים ובלי מזגן היא הדרך החסכונית ביותר. 2. עמידה ברמזור עם מזגן פועל בזבזנית יותר מחלונות פתוחים ללא מזגן. אבל מכאן הפסיקה אינה חד משמעית. צריכת הדלק בצינון המכונית מושפעת מגורמים רבים, כמו עוצמת הצינון, עוצמת החום בחוץ, מהירות הנסיעה וגם עוצמת וכיוון הרוח. ובכל זאת, חלק גדול מהבדיקות מקצועיות שנערכו גילו שגם במהירויות נמוכות וגם במהירויות גבוהות, המזגן יהיה בזבזני יותר. ובכל זאת, במהירות גבוהה הפער לא יהיה גדול, בדרך כלל, בין הבזבזנות שבפתיחת החלונות והפעלת המזגן, כך שהאלמנט הבטיחותי של נהג רגוע עשוי להצדיק את המזגן, למרות שהוא בזבזני מעט יותר.
צילום: Michael Van Woertועוד כמה מיתוסים לניפוץ...
מיתוסים נוספים שנמליץ שכדאי לשכוח מהם: מכונית תהיה חסכונית יותר בירידה אם נשחרר את ההילוך ולנעבור לניוטרל, כדאי לקנות תוספים למנוע כדי לחסוך בהוצאות הדלק ונקבל הרבה יותר דלק אם נתדלק בבוקר הקריר, ולא בשעות החום.
לכתבות נוספות בסדרה:5 מיתוסים מופרכים על
בטיחות5 מיתוסים מופרכים על
מכוניות5 מיתוסים מופרכים על
תחזוקת רכב5 מיתוסים מופרכים על
נהיגה פורסם לראשונה ב- 12.08.14
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות