דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מדריך: איך ומתי בודקים שמן מנוע ברכב

Getting your Trinity Audio player ready...

למה חשוב לנסוע עם כמות נכונה של שמן מנוע?

התשובה היא ששמן המנוע מאפשר למערכת ההנעה פעולה מעוטת חיכוך ככל האפשר, שמירה על טמפרטורה נכונה ויעילות מרבית. עם רמה נכונה של שמן מנוע, המנוע ייהנה לא רק מאורח חיים בריא ועתיר כוחות סוס, ומאורך חיים, אלא גם יימנע מלרתוח לכם ובמקרים קיצוניים - מלעלות באש. שלא נדע.

איך בודקים שמן מנוע ברכב? ומהי רמת המילוי הנכונה?

לא כדאי לבדוק את שמן המנוע מיד לאחר נסיעה. לכן לא בודקים שמן מנוע בתחנת הדלק, למשל. הסיבה היא ששמן המנוע, במהלך פעולת המנוע, עובד קשה, מושפרץ ועוטף את רכיבי המנוע השונים, במקום לנוח בשלווה באגן השמן. זמן מה לאחר שהמנוע הפסיק לפעול, כל השמן חוזר "לנוח" באגן השמן וכך אפשר לדעת את הרמה האמיתית שלו.

סיבה נוספת לכך שלא כדאי לבדוק שמן עם מנוע חם - אם אנחנו צריכים למלא שמן, עדיף לא להתעסק עם המנוע כשהוא חם. כוויה מחלק מתכת חשוף או משמן רותח לא תישכח במהרה.

שמן מנוע לרכב

אלו הפעולות הנדרשות לבדיקת שמן מנוע ברכב:

1. מכינים סמרטוט יבש או מפית נייר עבה ולא מתפוררת

2. מרימים ומעגנים את מכסה המנוע

3. מוצאים את ידית מדיד השמן. לרוב היא בולטת מהסביבה שלה, ולעתים אפילו צבועה בצבע בולט, כמו כתום או צהוב

3. עוברים על המדיד הארוך עם הסמרטוט כדי לנקות אותו היטב משאריות שמן. מציצים בו כדי לאתר את סימוני רמת השמן הנדרשת לאורך המדיד, לרוב באמצעות שני פסים, עליון עם הכיתוב MAX ותחתון עם הכיתוב MIN

4. מכניסים את המדיד שוב עד שאינו יכול להיכנס עוד, שולפים חזרה ומסתכלים על המקום שעד אליו מגיע השמן. אם מפלס השמן נמצא בין MIN ל-MAX - הסתדרנו. נכניס בחזרה את המדיד, נכסה את המנוע ו… נסיעה טובה

מה קורה אם חסר שמן מנוע ברכב?

מעט מדי שמן? המפלס נמוך מדי? המנוע עלול לסבול מיותר מדי חיכוך ושחיקה; הוא עלול להתחמם וחייו עלולים להתקצר משמעותית. במקרה זה חשוב, כמובן, למלא שמן. מיד נגיע לאופן המילוי.

שמן מנוע לרכב

ומה קורה אם ממלאים יותר מדי שמן מנוע ברכב?

גם רמה גבוהה מדי של שמן אינה טובה. אם אגן השמן מלא מדי, אזי השמן עלול להגיע אל גל הארכובה, דבר שיכול גם כן לפגוע במנוע ולקצר את חייו. כדאי מאוד להימנע ממילוי עודף של שמן, כיוון שצריך אחר כך לרוקן אותו, ולשם כך צריך להרים את הרכב ולפתוח את פתח הריקון - פעולה שמתבצעת במוסך.

איך ממלאים שמן מנוע ברכב?

אנחנו מדגישים שוב - לא נתעסק עם המנוע כשהוא חם. 

נכין סמרטוט ומשפך. כשאין משפך, יש מי שנעזר בעיתון או דפים נקיים, מעקם אותם כך שייצרו צורת משפך - על אחריותכם בלבד (העסק עלול להתלכלך, להישפך על המנוע ואחר כך, בנסיעה, להעלות עשן מלחיץ). נכין כמובן גם שמן מנוע, אך על כך בסעיפים הבאים.

שמן מנוע לרכב

בחלקו העליון של בלוק המנוע ישנו פתח מילוי שמן עם פקק. לרוב הפקק יהיה עגול וגדול ועליו ציור פשוט של משפך שמן, דומה קצת למנורת השמן שבסיטואציות אחרות משמשת לאחסון ג'יני. את הפקק הזה נפתח ונניח בזהירות בסמוך, במקום יציב ובטוח כך שלא יחליק אל מעמקי תא המנוע. נניח אותו כשהוא הפוך, כדי שלא ללכלך את השמן.

כעת נניח את המשפך בתוך פתח מילוי השמן ונמזוג בזהירות שמן לתוך המנוע. מדוע בזהירות? 1. כדי שלא להשפריץ על המנוע (הלכלוך והעשן המלחיץ). 2. כדי שלא למלא יותר מדי (ע"ע). אחרי מזיגה קלה ננקה את מדיד השמן ונבדוק את המפלס. צריך עוד? נמלא עוד קצת, ננקה ונבדוק. כך עד שנגיע למקום טוב במפלס, בין המקסימום והמינימום, לא פחות ולא יותר.

איזה שמן מנוע מתאים לרכב שלי?

בספר הרכב נמצאת ההמלצה לדירוג שמן המנוע המומלץ לרכב שלכם. לרוב מדובר בשילוב של שני מספרים עם האות W ביניהם. המספרים מייצגים את מנעד הצמיגות בתנאי טמפרטורה שונים, למשל - 15W40 או 5W30. כדאי למלא שמן בהתאם לדרישות היצרן, וניתן לבדוק זאת בספר הרכב או מול היבואן. כדאי להכיר את השמן שמילאו לנו בטיפול האחרון, כיוון שהכי מומלץ, אם אפשר, להשתמש באותו שמן ממש. לעיתים סוג השמן יופיע על הקבלה של הטיפול האחרון, ולעיתים נוכל לברר זאת בשיחת טלפון למוסך.

ישנו מגוון רחב מאוד של שמני מנוע, סוגים ודירוגים, והם סיבה לסדרת כתבות נפרדת. בכל זאת, נסביר על שלושה מושגים משמעותיים שכדאי להכיר כשאנחנו באים לקנות שמן בחנות החלפים: שמן מינרלי, חצי סינתטי או סינתטי מלא.

שמן מנוע לרכב

מה ההבדל בין שמן מינרלי, חצי סינתטי או סינתטי מלא?

שמן מינרלי, או "חד דרגתי", הוא תוצר של זיקוק נפט, בלי תוספים שמשפיעים על תכונותיו. הוא הזול בשמנים, לעתים עד כדי רבע או חמישית מהסינתטי המלא, ובהתאם נפוץ מאוד. במנוע ותיק ש"התרגל" להשתמש אך ורק בשמן מינרלי, לא נמליץ לעבור לשמן אחר.

שמן סינתטי הוא מהונדס מ-א' ועד ת'. במעבדה אפשר ליצור חומר סיכה עם תכונות שייאפשר פעולה אופטימלית של המנוע. ההינדוס הזה עולה כסף והשמן הסינתטי הוא היקר מכולם (אם כי יש יגידו שהחסכון בתיקוני מנוע בהמשך שווה את זה בלי התלבטות).

שמן חצי-סינתטי הוא שמן מינרלי (ע"ע) שהוסיפו לו תוספים לשיפור ביצועי הסיכוך והצמיגות בתנאים שונים. יש מי שמתייחס אליו כאל שמן כמעט-מינרלי שעולה הרבה יותר מדי כסף ויש מי שאומר שאין צורך להשקיע בשמן סינתטי, כיוון שהחצי-סינתטי עושה כמעט את כל העבודה. 

ברשותכם, לא נתפוס צד בוויכוח הזה, אך נמליץ לבדוק היטב את פערי המחיר בין השמן החצי-סינתטי לסינתטי המלא, ואם ההפרש אינו גדול - אזי אין שאלה.

שמן מנוע לרכב

מה אומר הצבע של שמן המנוע?

שמן חדש לגמרי יהיה כמעט שקוף, עם גון צהבהב, או חום בהיר. ככל שהוא משומש יותר כך יהיה כהה, כמעט שחור, וכך צריך להיות. שמנים סינתטיים במנוע תקין צפויים להישאר בהירים זמן רב יותר. אם השמן השחיר מהר, ייתכן שישנה שחיקה לא טבעית במנוע וכדאי לעקוב. הדבר משתנה בין סוגי השמן והמנועים (למשל, דיזל משחיר מהר, בנזין פחות).

כל כמה זמן חשוב לבדוק את כמות השמן במנוע?

חשוב לעקוב תמיד אחרי מפלס השמן במנוע. עד כמה תכופה צריכה להיות הבדיקה? קשה קצת לשים את האצבע במדויק. ככל שנוסעים יותר ברכב וככל שהרכב ישן יותר, כך תכיפות הבדיקה צריכה לגבור. נמליץ לבדוק את מפלס השמן כל שבוע, פחות או יותר, ולפני היציאה לנסיעה ממושכת. 

זכרו, מנוע קר. בדיקה קבועה בעת מילוי דלק אינה יעילה. אם אנחנו רוצים בכל זאת לבדוק שמן בתחנת הדלק, כדאי לעשות זאת רק כעבור זמן (5-10 דקות לפחות) מרגע שהמנוע כבה.

שמן מנוע לרכב

האם כדאי גם להחליף שמן ופילטר שמן בבית?

השאלה אם מותר לבצע פעולות במנוע הרכב על ידי מי שאינו מכונאי מוסמך נמצאת בוויכוח קבוע בין קהילת חובבי הרכב ומשרד הרישוי. איננו משפטנים ועל כן ניזהר בכך מאוד ונאמר כי: נראה שאסור באופן חד משמעי לבצע לבד כל פעולה שקשורה בבטיחות הרכב, וכן אסור לבצע פעולות כאלו בשטח ציבורי אלא במקרה חירום.

היות שהחלפת שמנים ופילטרים דורשת הבנה וציוד - הן לפעולות הנדרשות והן להתמודדות עם כשלים, נמליץ שלא לעשות זאת בבית אלא לפנות למוסך מורשה (לאו דווקא מוסך יבואן) ואמין לביצוע הטיפול.

שמן מנוע לרכב

מנוע הרכב שלי דורש מילוי תכוף של שמן. האם יש סיבה לדאגה?

בהחלט. כאשר הרכב "אוכל שמן" זה מעיד לרוב על מנוע שחוק במידה כלשהי. ככל שנדרש מילוי רב ותכוף יותר כך גובר החשד לסוף דרכו של המנוע, או לצורך בטיפול עומק.

למאמר זה התפרסמו 5 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. שאלה 
    רונן, 09-07-2020

    האם חשוב למלא את השמן המקורי של היצרן?

    סגור תגובה

  • 2. אני בודק שמן לפני כל נסיעה, וגם בסוף כל נסיעה 
    נחום, 10-07-2020

    טיפול נאות ברכב מביא לתוצאות טובות.
    כמו כן אני מנקה את האוטו פעם בשבוע

    סגור תגובה

  • 3. 1+2 
    סמקין, 12-07-2020

    1. ממש לא. רוב המנועים מ 25 שנים אחרונות לפחות עם מערכות ההזרקה עמידים ביותר. בטיפול סביר עם שמן חצי סינתטי הם יגיעו ל 300 אלף בלי בעיה. רוב המכוניות יושבתו בגלל תקלות אחרות ולא בגלל המנוע. האלקטרוניקה מסביב יקרה לפעמים יותר מהחלפת מנוע - הזרקה, בית מצערת מחשב מנוע טורבו וכו. מנועים עם טורבו קצת יותר רגישים להגדרות היצרן.
    2.משעמם לך בחיים? אם יש לך סובארו או כל מנוע טורבו, במיוחד של קונצרן VW, כדאי לבדוק פעם בעונה. מכונית שרק קנית, לא משנה חדשה או יד שניה, כדאי לבדוק פעם בשבועיים שלושה או כל אלף ק"מ כדי לראות שאין בעיה (רוב הסיכויים שאין ולא תהיה גם אחרי עשרים שנה)

    סגור תגובה

  • 4. אחלה כתבה  
    מאיר, 26-08-2020

    מנוע אוכל שמן כל כמה זמן זה נורמאלי ומתי זה מחשיד לסוף דרכו של המנוע
    אשמח לתשובה

    סגור תגובה

  • 5. מעולה 
    ליטל, 12-11-2021

    תשאלו את מי שכבר קנה; בגדי נשים - https://htofashion.co.il/, שלנו הכי זולים ויפים!

    סגור תגובה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה